العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 29-05-2013, 01:18 AM
egypt90 egypt90 غير متواجد حالياً

egypt90 is on a distinguished road
طلب استفسار من أصحاب الميجان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته......
لو سمحتم ياشباب انا والدي معاه رينو ميجان 2006 مانيوال في السعوديه وهو شحنها ليا والمفروض هستلمها لما توصل بالسلامه ان شاء الله وكنت عايز أسأل على شوية حاجات كده ياريت تيفيدوني.....
1- حد عنده فكره الجمارك بتاعتها هتبقى في حدود كام؟؟
2-العربيه والدي بيحطلها هناك بنزين 95 طبعا البنزين في السعوديه مش غالي زي هنا..فهل هنا لازم احطلها 95 برضو ولا ممكن 92 وميحصلهاش مشاكل وتمشي عادي؟؟لأن كده هتبقى مكلفه جدا في بنزينها
3-قبل مايشحنها على طول كان الشباك ال ورا السواق علق ومعدش بيتحرك وهو ملحقش يظبطه هناك وقالي لما تجيلك العربيه ابقى حاول تصلحه فهل دي حاجه بسيطه ولا كبيره؟وهتكلف في حدود كام؟وتتعمل فين؟علما ان انا من المنصوره لو في حد يعملها هنا بدل السفر يبقى أحسن
.............. وشكرا ليكم مقدما
قديم 03-06-2013, 12:55 AM

افتراضي رد: استفسار من أصحاب الميجان

ايه ياجماعه 40 مشاهده ومفيش ولا رد!!!!!!!!الناس نايمه ولا ايه؟؟؟!!!
قديم 03-06-2013, 02:18 AM
tamer.koko tamer.koko غير متواجد حالياً

tamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond repute

بالنسبه للجمارك معرفش بصراحه
اما موضوع البنزين فعادي تحطلها 92 مفيش مشكله
اما الزجاج الخلفي كلام فاضي متقلقش اقصي حاجه هتشتري مكنه زجاج وممكن يكون عاوز يتنظف وممكن تكون عاوزه تتحط علي الجهاز عشان يقراه لان الميجان بتنزل وتطلع الزجاج من الكارت وساعات بيفصل من علي الكمبيوتر نفسه وعامه انا من القاهره وعندنا في كذا حد ممتاز ومبيشتغلش غير في الرينو وكانت معايا نفس الموديل بتاعك بس اوتو بانوراما وبعتها من فتره ومتخليش اي حد يشتغل في العربيه دي بالذات اسمع الكلام عشان متبهدلكش
قديم 05-06-2013, 11:49 PM

الف شكر ليك ياأستاذ تامر ربنا يجازيك خير

الكلمات الدليلية
2006, ميجان, رينو