العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 30-09-2009, 07:37 AM
nodey nodey غير متواجد حالياً

nodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura about
افتراضي النجدة يا اهل مصر

السلام عليكم روحمة الله وبركاته وكل عام والجميع بالف خير
انا مصري موجود بالمملكة وتواصلت معكم كثيرا بالنسبة للسيارة الرينو كليو 2004 جير اتو
الحمد لله الامور علي ما يرام لكني لدي بعض الامور ومحتاج احد يساعدني لما نزلت الاجازة في شهر 7 الماضي اشتريت مجموعه قطع كانت السيارة محتاجها منها البواجي وسير الدينمو وبكر شداد وفلتر هوا وفلتر زيت وبنزين
المهم ما ركبتش الا البواجي وهي شامبنوين اقماشات الفرامل وهي اسباني
وجاء الدور علي تركيب الشدادات لانها تطلع صوت زي صوت الجرار لكني الميكتانيكية وجدا ان امسافة بين الشاسيه من جهة الرفرف الموجود عنده الشدادات وبين الشداد ضيقة جدا والكل خايف يجازف ولا عمرهم اشتغلوا في نوعها قبل كدا منهم من قال لازم ارفع الماكينة من السيارة ومنهم من قال ممكن نقطع جزء من الشاسيه ونصل للشدادات والكل عمال يفتي وانا مش عارف اعمل ايه ولو احد عملها قبل كد يوضح لي ازاي وايه اللي فكه الميكانيي للوصول للشداد وياريت لو مجموعه صور اكون شاكر
الرجاءءءءءءءءءءءءءء من حضراتكم ساعدوني في طريقة لتركيب الشدادات دي انا خاسس انها خلاص علي وشك انها تنكسر كم قوة صوتها والاحتكاك الصدار منها

ومشكورين وجزاكم الله خير وتقبلوا وافر احترامي / ابو خالد
قديم 30-09-2009, 12:01 PM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: النجدة يا اهل مصر

انت بتفك قاعده الموتور اللى من نحيه السير و بتحمل الموتور من الجنب ده على كوريك (انا بقول تحمل مش ترفع )

و بكده هاتلاقى الدنيا رايقه قدامك و تقدر تشتغل

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
قديم 30-09-2009, 05:10 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

فعلا زي ما أحمد قالك بالظبط خاللي الميكانيكي يفك قاعدة الموتور العلوية جهة اليمين ويحمل الموتور على كوريك قبل ما يفك القاعده هايلاقي كل حاجه بعد كده سهلة

بس بصراحة أنا مستغرب أزاي مافيش هناك فنيين او صنايعيه بيفهموا في حاجه بسيطه زي دي ؟
وليه مابتودهاش التوكيل او أي مركز خدمة معتمد ؟
قديم 30-09-2009, 11:42 PM
nodey nodey غير متواجد حالياً

nodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura about

شكر لكم والحمد لله لقيت واحد فاهم وكان شغال قبل كدا في منطقة بها سيارات اوربي
بالنسبة لبكر الشدادات انا اخذت اثنين من مصر صناعة تركي ولله الحمد توصلت لمكانيكي ركبهم وركب السير ومكنش في صوت غير صوت الماتور ورحت مشوار حوالي 5 كم سماع صرخة كدا طالعه من نفس المنطقة ارجو الافادة
وما هو افضل نوع من هذه الشدادات وسعرها كام شكرا لكم
[IMG]http://www.**********.net/Nile/images/styles/bluestar/misc/progress.gif[/IMG]
قديم 01-10-2009, 11:19 AM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

صوت الصرخه ده دليل على ان سير الدينامو غير مشدود جيدا

روح للميكانيكى ده تانى و قوله يشدلك سير الدينامو

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات