العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 15-11-2010, 10:36 PM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة كبيرة فى المرور ومش لاقيلها حل ارجوووووووووو المساعدة من الخبرة

السلام عليكم
حضرتك مخالف زينون ها يعرف منين انك شيلت الزينون الا لما يشوف العربة والفحص مبيبقاش فحص كامل يا عنى لو العربية مخالفة امن ومتانة مثلا كاوتش ممسوح تفحص موتور لاطبعا انتة مش بتجدد انتة ها يراجع المخلفة ها يشوفك شلت الزينون ولا سيبو
انا كانت مسحوبة الرخصة امن ومتانة فانوس خلفى مكسور رحت فحصت الفنوس بس
بس الكلام دة من زمن معرفش طلعو بنظام جديد ولا لا حاول تسئل اى حد هناك قبل ما تدخل العربية وان شاء الله خير

قديم 16-11-2010, 01:02 AM
aymanay32 aymanay32 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن
التخصص العملى: 0119449863 موبايل رقم

aymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of light
افتراضي رد: مشكلة كبيرة فى المرور ومش لاقيلها حل ارجوووووووووو المساعدة من الخبرة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gahloos مشاهدة المشاركة

ما عالش حاأسأل سؤال بعيد عن الموضوع . بس أنا مش فاهم إيه مخالفة الزينون . يعني إيه ؟
الزينون ببساطة اللى بتشوفه فى بعض السيارات فى الكشاف العالى الشديد اللى تحس انه لما يضرب فيك بيعميك ثوانى و ما بتشوفش كويس تانى غير بعد فترة لان العين بيكون الحدقه بتاعتها ضاقت و بتاخد وقت على ما ترجع توسع تانى

اما بالنسبة للمشكلة دى فحلها لو الموتور القديم عندك خد منه البصمة على الورق بتاع الفحص و ادى الفنى اللى بيفحص بقشيش و قله البصمة دى بتاعة الموتور و مشى الموضوع كدة او تصبر و تمشى بوصل سحب الرخص لحد ما تخلص موضوع الموتور و كل ما تقابلك لجنة طلع الوصل و قولهم مش لاقيين الرخص فى المرور او لسة ماوصلتش او اى عذر او 20 جنية

قديم 16-11-2010, 02:47 AM
maxvan maxvan غير متواجد حالياً

maxvan is on a distinguished road

يشكرا على ردودكم بس انا هرد على واحد واحد

اولا بالنسبة لان اروح اديى الامين فولس عشان اصور الرخصة المشكلة ان الموضوع دة لما اخد الرخصة هياخد وقت عقبال لما ورق المتور يجى ودية مشكلة لان انا داخل على فترة امتحانات فى الجامعة ومش هينفع امشى من غير عربية لان الطريق يعتبر سفر

وبالنسبة للاخ الى بيقول ان العربية تخش فحص زنون بس كلامك صح بس زى ماتقول موضوع البصمة ورقم الشاسية دة عبارة عن شىء اساسى فى كل الفحوصات

ياجماعة انا عاوز حل يدينى الرخصة فى ايدى دلوقتى

طب سوال

هل صورة الافراج الى معاية دية تنفعنى فى حاجة دلوقتى زى مثلا اقدر اقولهم انى اشتريت الموتور بس ورقة لسة متباعتش فا ممكن يفحص فحص موقت على المتور الجديد عقبال لما الورق يجى ؟؟