العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 04-03-2010, 01:24 AM
elwa5 elwa5 غير متواجد حالياً

elwa5 is on a distinguished road
افتراضي رد: تقرير عن مشاكل وعيوب نيسان صني 2009 - 2010

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بصراحة ياجماعة ربنا يبارك لكم فى مشاركاتكم الجميله لان ناس كتير بتستفيد منها وانا واحد منهم
ولكن هناك سؤال محيرنى ناس تشكر فى الصنى وناس تذم فيها وايضا بالنسبة للسيراتو
وانا نفسى اختار سيارة العمر فهل الافضل من حيث الثبات والاداء الصنى ام السيراتو علما باننى لا افضل السرعات العالية ياريت حد يكون عندة خبره عمليه يرد على سؤالى واكون ممنون له ولكم جميا ولهذا المنتدى الرائع بحق
ومنتظر الاجابة
قديم 04-03-2010, 09:31 AM
الصورة الرمزية iskandranee
iskandranee iskandranee غير متواجد حالياً

iskandranee is a jewel in the roughiskandranee is a jewel in the roughiskandranee is a jewel in the rough

People praise or criticize the car based on their needs. That is why for some it is perfect for others its a lemon. Here is my impression of my car Nissan Sunny EX 2010 automatic. The car have adequate space at the back. I have small children so it is not a problem for me. I had adults sit at the back and they did not complain.
Car acceleration is ok. So you will not have troubles in our streets with it.
Handling is great so far.
Can not comment on either fuel consumption or comfort as the car is still in the break in period.
Had no troubles with the seats or suspension so far also.
Radio is of below average quality though.
hope this help you a little
قديم 04-03-2010, 09:56 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

حمايا معاه صنى عامله فوق ال 70000 كم و انا سقتها
العربية الصراحة عجبانى جدا
العيوب الى اتقالت او الى انا حستها تعتبر عيوب ثاناوية بالنسبة لعربيات تانية على الاقل مقدور عليها
بس المميزات رائعة و منها
على عكس الى قالو تسارعها بطيق يمكن مجربوش يعملوا كيك داون التسارع مرعب
هما حسوا فعلا انها بطة لان على المشى العادى بتاخد وقت علشان تتسارع وده طبيعى علشان اوتوماتيك
فتيسها ذكى و استجابته رائعة للكيك داون
عفشة السوبر صالون يعتبر اختراع للعربيات الى فى نفس الفئة
بالنسبة للاوفر درايف ده اوبشن علشان توفيير البنزين و تطول عمر الفتيس و الماتور فالمفروض تتاكد انه شغال يعنى اللمبة فى التابلوه تكون مطفيه و تفصله بس لما تكون فى حالات الشد (اداء رياضى) و لما بيتفصل اللمبة بتنور فى التابلوه لتحذيرك ان الاوفر درايف مش شغال و المفروض ده وضع مؤقت و ترجع تشغله تانى
بالمناسبة هما مسمينه OVER DRIVE لان فعلا عدد لفات الماتور بتقل عن الجيربوكس عن طريق ترس صغير يعادل الترس الخامس و اصغر منه كمان فى العربيات المانيوال فده حيقلل RPM الماتور لتوفيير البنزين و اطالة عمر الفتيس و الماتور و الكمبيوتر بينقل عليه لما بتثبت على سرعة معقولة لمدة من الزمن بيقررها الكميوتر لتتناسب مع اسلوب قيادتك للعربية فى الوقت ده
قديم 04-03-2010, 10:00 AM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute

نيو اكسنت افضل منها لانها تقفيل كورى افضل من التقفيل المصرى التعبان
قديم 04-03-2010, 01:57 PM
ayamnael7elwa ayamnael7elwa غير متواجد حالياً

ayamnael7elwa will become famous soon enough

عندى عربية صنى 2001 يابانى 1300CC
بصراحة من ساعة ما إشتريتها سنة 2001 ما عملتش فيها حاجة غير تبديل زيت و بس حتى مية الرادياتير ما نقصتش مع إنى بأكشف على العربية كل أسبوع كشف كامل
كل العيوب اللي حضراتكم قولتوا عليها دى مش موجوده نهائي عندى
على فكره أنا مشيت بالعربية على 180كم /ساعة و كانت ثابته جدآ جدآ على الطريق
علشان كده أنا متأكد إن العيوب دي من التقفيل المصري بكل أسف

حبيت بس أشارككم بتجربتى مع الصنى