العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > السيارات التجارية

السيارات التجارية كل ما يتعلق بعالم السيارات التجارية و يشمل سيارات النقل و الميكروباص و الأتوبييس

قديم 14-03-2012, 05:23 AM
tamer.koko tamer.koko غير متواجد حالياً

tamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تاكسى

في معارض كتير لما تنزل بالسلامه اعمل موضوع تاني وهندلك ان شاء الله
وفي المعارض العربيات بتتباع بالنمر والعداد سواء الابيض او الابيض في اسود وفي التنين في زيرو ومستعمل
بالنسبه للعربيات الفيرنا والبي واي دي ممتازين
اما القسط انا معرفش ادلك فيه ممكن حد غيري
قديم 19-03-2012, 01:54 PM
ابو فاروق ابو فاروق غير متواجد حالياً
التخصص العملى: رجل اعمال
هواياتي: الصبر !

ابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond repute

الاسعار كل يوم بحال . وبما انك مش في مصر فمتسئلش دلوقتي . لكن هجوبك عموماً عن الموجود دلوقتي

----
البنك احلال فاتح دلوقتي كاش بس . يعني تكيش قبل التخريد . يعني تجيب عربية كنبة بحوالي 55 الف ويكون معاك حوالي 45 الف تكيش البنك تاخد العربية زيرو كاش بنك . - وبيقولو هيفتح القسط تاني بس معتقدش دلوقتي خالص .
----
روح هاتها معرض ادفع 50 الف مقدم . وقسط 1750 * 50 شهر تقف عليك بحوالي 137500
----
روح هات نمرتين تاكسي اليومين دول السوق نايم يعملو 35 الف بالكتير . وانزل هاتلك عربية فيرنا كاش 64 الف وهتصرفلك حوالي 4 الف تظبيط للعربية وترشها وكمان تروح تركب غاز كاش ب 4 الف ماستر جاز او كار جاز او تركبو مجاني وتدفعلو كل شهر 275 جنية .
فهتلاقيها وقفت عليك بحوالي107 : 110 الف .
----
انزل السوق هاتو مستعمل بنك يعني تدفع حوالي 75 : 80 الف . وتكمل الاقساط .
----
انزل معرض هات عربية مستعمل بدون حظر بقسط مثلا لانوس ادفع 35 الف وقسط 700 : 800 جنية .وهات نمرتين بس هان الانوس بعد موديل 2005 . وطبع علي بعض وهتجيب غاز وترش هتلاقي نفسك . وصلت انك صرفت حوالي 80 الف وقسط شهري 800 جنية نفس نظام البنك بل اغالي شوية .
---

موضوع انك تجيب 3 تكاسي و2 وتعمل شجيع السيما مش سهلة ^^ ودية نصحتي ليك هات واحد لو عرفت تديرو ادخل فالتاني ولو عرفت تديرهم ادخل فالتالت
-----
انا عندي 2 . وحاليا بفكر فعلا ابيع وانقل نشاطي في ملاكي وشغل شركات او انقل نشاطي في مكروباص .
والسبب اني الموضوع متعب جدا كأدارة . عايز اقلك اني بقالي سنة ونص تقريباً مشغل العربيتين بنص مجهدهم يعني وردية واحدة. وبرضو تعب الاعصاب .
لو عايز تشتري الاثنين انا حاضر . شاهين 2007 احلال 2009 ابيض مكيف غاز باقي اقساط 43 الف - فيرنا 2009 كاملة غاز باقي اقساط 31 الف . وعندي 2 فيرنا تاني بيديرهم برضو للبيع .
----
وطبعا لو ناوي متجبش غير فيرنا عربية بياعة ومتخسرش ابدا فيها .
اسبيرنزا عربية كلبة بنت كلبة . وتخسر فيها كتير
byd لسا بدري عشان يتحكم عليها .
البيجو : اتومبيل بس حراااق في الصيانة وقطع الغيار وفشل فالتاكسي .
لانوس : بطاية وشغالة وحلوة بس تقيلة في بيعها .
لادا : ابعد عنهاااااا عربية متنفعش ببصلة .
شاهين : الاسد ألي راحت علية والله بس لو اتفنشت صح الصح فالابيض بتشتغل صح . واتومبيل بتاع شغل دايس .
-----

اي سؤال انا حاضر ليك
قديم 19-03-2012, 02:21 PM
الصورة الرمزية memo1100
memo1100 memo1100 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: سيارات

memo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud of

ابو فاروق ربنا يعنيك يا عم الحج ويزيدك
انا سالت عن الكاش بس موديل 2009 كان عامل 80 الف جنية يعنى لا عالية اقساط و لاحاجة فيرنا
وروحت عند حجازى لو تعرفو الى فى الاميرية قالى 80 الف تدقع 40 والباقى الجنية بجنية يعنى يبقى 80 عليها
مشكلت الادارة فى اية بالظبط من وجة نظرك
بعدين السوق بيمضى على ورق استلام ولا لاء
الوردية بكام
ولو قايمة نايمة بكام
المخالفات على مين
لو ممكن تقولنا على كل المعلومات بعد اذنك
والميكروباص انت بتقول هتنقل نشاطك لية قصدك خط و مدارس وورحلات ولا شغل موقف من برة

لا حول ولا قوة الا بالله
قديم 19-03-2012, 02:23 PM
الصورة الرمزية memo1100
memo1100 memo1100 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: سيارات

memo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud of

حاجة كمان يا باشا
انا فاضيلو يعنى معنديش حاجة شغلة دماغى او شغل او اى حاجة غيرو يعنى مش سايبة لحد يديرة تمام
والحمد لله انا عندى فكرى كبيرة عن العربيات و التصليحات واكشف على العربية بنفسى لانى كنت بتاجر فى العربيات فى الكويت وايام الدراسة لما كنت فى مصر

لا حول ولا قوة الا بالله
قديم 20-03-2012, 02:49 AM
ابو فاروق ابو فاروق غير متواجد حالياً
التخصص العملى: رجل اعمال
هواياتي: الصبر !

ابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond repute

العربية علي حسب حالتها في 2009 اسبيرنزا ب 70 الف وتعالة خدها دلوقتي .
---
وحجازي دة هوة وامام بتاع الشرابية شماطين والجنية بالجنية عيني عينك . انا واخد منو الشاهين دافع 40 ومقسط 82 الف
---
الوردية الواحدة عاملة 70 غاز و60 بنزين والطويلة 11 ساعة عاملة 100 جنية وايمة نايمة ب 120 جنية انصحك تشغلها الطويلة وتريح دماغك وتطلع انتا بليلل ساعتين حلواني ليك .
---
مفيش سواق بيمضي ولو مضي هيمضي اقرار بس عشان لو موت واحد ولا استخدم العربية في حاجة غلط . لكن ملوش بالمخالفات ولا الكلام دة .
---
السواق مهم جدا تختارو صح وربنا يكرمك في واحد ابن حلال ولو عوزت سواقين عالايم نايم انا حاضر .
---
مادام فضيلو دوس فية ومن نحية الادارة فهوة ادارة فعلا يعني ادارة حسابات وكسبت كام وهكذا ومعاملتك مع السواق هي ألي هتخلية يحافظ عالعربية والمخالفات . . وجاهز انك تشتغل لو قالك مش طالع مش تقعد جمبيها
انا معرض اي وقت سواق يقلي مش طالع بلبس وانزل اشتغل اجيب ورديتها واروح عشان اخر الشهر الاقي ادفع قروضي واقساطي . لكن لو جبتها ويوم مطلعتش ويوم سواق اتمرقع وانا مشيت وراة هاجي اخر الشهر استلف عليها
---
اعمل حسابك في 5 الف جنية مرمين علي حس العربية خبطة مخالفات تجديد تامين المهم في فلوس حاضرة تحل المشكلة عشان العربية متقفش دية مش ملاكي هتقف تركب تاكس دية تقف يعني خسارة من كلو .
---
بالنسبا لموضوع المكروباص انا ناوي بصراحة بسبب الوضع الامني انا انسرق مني عربية من 8 شهور وخسران فيها 27 الف . بس انا بالنسبالي 4عربيات كتير واليومين دول الواحد يخاف السواق لما بيدخل الجراح الواحد بيبوس ايدو انها رجعت اساسا .
ناوي اجيب مكروباص وبدور بصراحة علي شغل سفر لية او شغل شركات . لو قدامك اي مصلحة ياريت تلاغيني فيها .