العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا > Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات)

قديم 15-12-2011, 10:45 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: إلى الفيرناوية اللى عندهم أى أستفسار أو مشكلة بخصوص الفيرنا الجميلة يتفضل وهنساعده ان شاء الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedkadoom مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
تحية رائعه لرجال المنتدى الجميل لكل الفيرناويه
عندي فيرنا2007 كامله مانيوال اشترتها من شهرين
صوت الموتور بيعلى لما بهدي على مطب مثلا وrbm برده بيستمر عالي وأول ما أدوس بنزين الصوت بيهدي وrbm بينزل
كشفت كمبيوتر وقالي الحساسات سليمه ونظفلي الكاربيراتير وبرده الصوت رجع تاني
ارجو سرعة الافاده وجزيتم

الموضوع بسيط جدا بس عايز ميكانيكي شاطر هتشتري wd40 وتخليه ينضفلك حساس الايديل ليرن ونظف فلتر الهواء وهتلاقي المشكلة ديه انتهت تماما
قديم 15-12-2011, 10:48 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: إلى الفيرناوية اللى عندهم أى أستفسار أو مشكلة بخصوص الفيرنا الجميلة يتفضل وهنساعده ان شاء الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tonsy1979 مشاهدة المشاركة

طيب يا كورسير انا عندى خدوش على الشنطة عيال ولاد تيت عاملينها بمسمار تقريبا بس الخدوش مش واصلة لطبقة المعجون هل البولش والواكس ممكن يداريها
بص يا غالي الواكس مش هيداري حاجه البولش جربه لو مجابش نتيجه هقولك علي حركة بس تخلي بالك وانتا بتعملها وبالراحه جدا تجيب قطنه وعليها شوية تنر خفيف وتمسح بيه بالراحه علي مكان الخدش هتلاقي الخدش اختفي تماما بس بالراحه علشان ميشلكش البويا من علي العربية
قديم 15-12-2011, 10:52 AM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo-adam مشاهدة المشاركة

هحاول بس الجنوط هتكلف كام تقريبا؟
الجنوط الاندونيسي الـ 14 بتبتدي من 1300 لحد 1700 جنيه
قديم 15-12-2011, 11:01 AM
الصورة الرمزية Ahmed Salah ahmed
Ahmed Salah ahmed Ahmed Salah ahmed غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

Ahmed Salah ahmed is a splendid one to beholdAhmed Salah ahmed is a splendid one to beholdAhmed Salah ahmed is a splendid one to beholdAhmed Salah ahmed is a splendid one to beholdAhmed Salah ahmed is a splendid one to beholdAhmed Salah ahmed is a splendid one to beholdAhmed Salah ahmed is a splendid one to behold

انا من يوم ما اشتريت العربيه من سنه تقريبا باعمل الصيانات الدوريه في التوكيل غالبا كل 10000 كم لكن عمري ما عملت موضوع ظبط الزوايا دا
هو دا ليه ميعاد محدد يعني وايه اللي لازمه احسه في العربيه عشان اروح اعمله يعني مثلا العربيه عندي ماشيه كويس مش بتحدف يمين او شمال زي ما اسمع
طيب ولو بتحدف وانا مش عارف ممكن اعرف ازاي؟
وشكر ا مقدما

قديم 15-12-2011, 11:37 AM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedkadoom مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
تحية رائعه لرجال المنتدى الجميل لكل الفيرناويه
عندي فيرنا2007 كامله مانيوال اشترتها من شهرين
صوت الموتور بيعلى لما بهدي على مطب مثلا وrbm برده بيستمر عالي وأول ما أدوس بنزين الصوت بيهدي وrbm بينزل
كشفت كمبيوتر وقالي الحساسات سليمه ونظفلي الكاربيراتير وبرده الصوت رجع تاني
ارجو سرعة الافاده وجزيتم
نظف البوابه و الحساسات لو لسه المشكله موجوده بعد التنظيف يبقى حساس البوابه مش مظبوط تعرف اذا كان شغال ولا لأ ازى تخلى العربيه شغاله و تشيل الفيشه بتاعته لو العربيه عليت يبقى شغال

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

الكلمات الدليلية
مشاكل الفيرنا