العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

قديم 08-11-2008, 05:54 PM
الصورة الرمزية تامر ابو امين
تامر ابو امين تامر ابو امين غير متواجد حالياً
من انا؟: tito
التخصص العملى: تاجر (سيارات ونجف)
هواياتي: الشطرنج

تامر ابو امين will become famous soon enough
افتراضي رد: أبحث عن تقسيط سيارات بدون بنك :: أرجو المساعدة

[على فكرة موضوعك دة محيرنى اوى علشان انا بضور ذيك بالضبط ومش لاقى بس بالله عليك لو لقيت ارجوك تكلمنى انا محتار ومش عارف انا عندى سجل تجارى ووصل نور باسمى وعقد شقة وعايز ادفع فى الاول 20000
والباقى اقساط (عايز -دايو نوبيرا-او اوبترا - 0124889738
قديم 08-11-2008, 09:52 PM
gaser2 gaser2 غير متواجد حالياً

gaser2 is on a distinguished road

اكثر السيارات مبيعات فى مصر
قديم 28-11-2008, 06:48 PM
romyoo romyoo غير متواجد حالياً

romyoo is on a distinguished road
Smile رد: أبحث عن تقسيط سيارات بدون بنك :: أرجو المساعدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED مشاهدة المشاركة

سيدى الفاضل انا عندى تعليق من وجهه نظرى هو مهم على كلام حضرتك فى النقطه اللى قلت فيها (لاتبع ما ليس عندك)الكلام ده حقيقى وفعلا وجهه نظر زميلنا اللى بيقول ان المعرض اشبه بجراج كلام منطقى جدا
انت بتشرتى بالتقسيط من البنك والبنك بيبيعلك ما عنده لانه بيشترى العربيه ويبيعهالك باعهالك كاش باعهالك تقسيط هو حر
انا معتقدش انى لو اشتريت عربيه وبعتها لاى حد سواء كاش او قسط هتبقى حرام (انى اكون تاجر ده مش حرام)(او زى ما كان فيه نظام زمان هو الدلاله اللى بتشترى الحاجه وتبيعها للناس بالقسط وتاخد هامش ربح) معتقدش ان ده حرام لانى ببعيع حاجه بتاعتى (العربيه البنك بيشتريها وبتبقى بتاعته بس طبعا مفيش بنك هيحطلك العربيه فى مقره لازم تاخدها من المعرض)وبالمنظر ده احنا ممكن نعتبر ان المعرض ده مجرد معرض وانى مبتعاملش معاه فى اى حاجه لان كل تعاملى مع البنك انا ممكن كمان اروح عللى طول للبنك واطلب انى اقسط عربيه معينه بنظام معين وهما يتصرفوا بقى ويجيبولى معرض اخد من عنده العربيه بس لكن انا لا هدخل المعرض ولا هعرفهم ولا ليا بيهم اى علاقه غير انى باخد منهم العربيه بس يعنى المعرض اشبه بالامانات اللى بتبقى فى اى مكان مش اكتر من مكان البنك حاطط عنده العربيه
دى وجهه نظرى وارجو ان محدش يتضايق منها

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم كنت اتابع الحوار الساخن على حرمانية القسط عن طريق البنك ولكن مع الاسف إلى الآن لم يتطرق اي منكم إلى لماذا التعامل مع البنك حرام حرام حرام في عملية التقسيط 1- ليس حرام ان يشتري البنك من المعرض ويدفع له كاش ويعطي بنظام القسط وهذا النظام حلله الاسلام والعلماء فمعنى ان يدفع البنك للمعرض سعر السيارة فمعناها انها اصبحت ملك البنك وله حرية البيع سواء قسط او كاش وهذا إن شاء الله ليس حرام إذا ماهو الحرام في هذه المعاملة ؟؟؟؟؟
الحرام هو إذا تعذرت في سداد قسط من الاقساط فماذا سيفعل البنك ؟؟؟سيضع على عاتقك فائدة مركبة على هذا الشهر وهذا هو الحرام وسيشرط هذا في كتابة التعاقد
البعض منكم سيقول لي ولكننا لن نتعذر ان شاء الله انا فاهم ولكن هناك شرط في التعاقد ابطل حلانية الموضوع واخرجه إلى عمل ربوي يعني الحرام في المسئلة هو هذا الشرط . وقد قرأت في هذا الموضوع واردت ان اشارك وفقني الله وإياكم لما يحب ويرضى .
في انتظار أي ملحوظة على مشاركتي
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
قديم 30-12-2008, 05:45 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

عايز تشترى عربية زيرو fficeffice" />
عايز تشترى عربية مستعملة
عايز تبيع عربيتك او تبدلها
عايز تقسط عربيتك الجديدة والمستعملة
عايز تقسيط مرابحة اسلامية
عايز تقسيط بنكى
عايز تقسيط مباشر
عايز متابعة بعد بيع عربيتك طول فترت السداد
عايز حد يتعامل بدل عنك مع شركات التامين
عايز متوجعش دماغك مع الصيانة
عايز حد يجى لغايت عندك علشان مضيعش وقتك فى اى شى متعلك بالسيارة