العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 05-07-2010, 09:45 PM
Hany.Daim Hany.Daim غير متواجد حالياً

Hany.Daim is on a distinguished road
افتراضي مؤشر الحرارة مع مؤشر السرعة

الحمد لله اشتريت ريداتير نحاس 3 ماسورة اجمالي 38 ماسورة لعربية 128 موديل 1987 بس الغريبة ان السخونة زادت مش عارف ازاي ريداتير جديد يبقى اسواء من القديم الاصلي الحديد اللي كان فيها. بالتحديد انا مشكلتي مع السرعة و انا جاي من الشغل لاني ساكن في اخر الدنيا في مدينة بدر فبمشي حوالي 90 كيلو من المهندسين الي بدر من خلال الدائري (عارف اني رغاي بس لازم احكي علشان تبقوا معايا) اول لما بوصل الـ 100 كيلو العدادين بيشتغلوا سواء يعني لما ازود سرعة امبير الحرارة بيزيد لحد 3/4 المؤشر و لما اهدي ترجع تاني على 1/2 اما الصبح و علشان الجو بيبقى بارد مفيش مشكلة مع العلم ان الخراطيم جديدة (الخرطوم اللي فوق و كذلك اللي تحت) اما اللي في النص هوه القديم بتاعها بس ما بيقفلش في السرعة زي الميكانيكي ما قالي. بالله عليكم ارجو حل لمشكلتي انا لسه عامل طقم شنبر و الجوانات جديدة و خراطيم جديدة و ثرموستات تعمل عند 90 درجة و حاطط مياة خضرا مش عارف اعمل ايه تاني
قديم 05-07-2010, 09:48 PM

افتراضي رد: مؤشر الحرارة مع مؤشر السرعة

ده صورة طازه لسه واخده لعداد الحرارة و انا ماشي كنت عايز رائيكم هل عادي و زيادة جدا و لا طالما هوه ماوصلش للاحمر يبقى عادي و في الرنج الطبيعي!

و الغريبة اني بعد ما ركنت و فتحت الكبوت استنيت لحد ما المروحة تقف طبعا علشان اقدر افتح الرداتير و ابرد بس بعد ما المروحة ما وقفت صورت العداد و الغريبة اني لقيت الصورة ديه! فهلا ده معناه ان الثرموستات ضايعة خالص؟!

قديم 05-07-2010, 11:22 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

اول حاجه قبل ما ندخل في دوامه الكهربا
شوف مروحه الردياتير بتتحرك مع اتجاه عقارب الساعه ولا عكس عقارب الساعه
لو بتتحرك عكس اتجاه عقارب الساعه يبقي كده تمام .و اكشف علي ساعه الحراره او الثرموستات ممكن تكون ملمسه ارضي.

اما لو بتتحرك في اتجاه عقارب الساعه يبقي فك فيشه المروحه و اعكسها و ركبها
كده حتعدل المروحه علشان ممكن يكون فني الردياتير اتلخبط و هو بيكربها و دا عيب مشهو في الفيات اوي.

حـازم خـضـر

قديم 06-07-2010, 12:09 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

اول حاجه قبل ما ندخل في دوامه الكهربا
شوف مروحه الردياتير بتتحرك مع اتجاه عقارب الساعه ولا عكس عقارب الساعه
لو بتتحرك عكس اتجاه عقارب الساعه يبقي كده تمام .و اكشف علي ساعه الحراره او الثرموستات ممكن تكون ملمسه ارضي.

اما لو بتتحرك في اتجاه عقارب الساعه يبقي فك فيشه المروحه و اعكسها و ركبها
كده حتعدل المروحه علشان ممكن يكون فني الردياتير اتلخبط و هو بيكربها و دا عيب مشهو في الفيات اوي.
في الحقيقة هي بتلف عكس عقارب الساعة ديه انهادرة الميكانيكي سالني عليها في التليفون لما قولت له العربية سخنت. بس ليه سؤال صغير هوه مؤشر العداد كده في الرينج ما يقلقش وله اول لما يعدي النص لازم اهدي علشان الحرارة تنزل و لو ما نزلتش انزل و ابرد؟
قديم 06-07-2010, 12:17 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

شوف كهربائي يبص علي العربيه لان كده ممكن تكون في حاجه ملمسه
او ممكن تكون انت جايب ساعه حراره عاليه بتفصل متأخر

حـازم خـضـر