العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 22-12-2009, 09:27 PM
peter.nassif peter.nassif غير متواجد حالياً

peter.nassif will become famous soon enough
افتراضي رد: تقرير عن مشاكل وعيوب نيسان صني 2009 - 2010

انا معاية صني 2008 عامل 19500كم العفشة سيئة جدا ونشفة جدا في هابدة في العربية من الخلف ولما روحت التوكيل قالي ده مش حاجة بايظة هي كده!!

زائد كنت ماشي في طريق شرم الشيخ بعد ال 120 وانا قافل الزجاج كان في صوت سفارة جي من الزجاج الامامي ولما كنت بضغت عاليه كان بيروح ويجي انا مش عارف ده عيب في الكوتش الحولين الزجاج ولا الزجاج متركب غلط بس العيب ده مش بيظهر دائما
بالنزبة لاستهلاك البنزين هو الموتور 2 كامة والتنك 50ل داخل المدينة النص تانك بالتكيف بيعمل من 190-200 كم

بالنزبة للفتيس المنيول في رعشة

عازل الصوت سئ حتي لو فتحت الباب و بصيت علي الكوتش المحات بالباب كولاتي رديئة

الكنبة ديقة عن اللانسر والكورولا 2007 بس الشنطة اكبر

باختصار معظم عيوب السيارة نتيجة التجميع المصري بس فالمقابل هي ارخص عربية يباني 1600سس تبداء 84000 (عرض موجود الان) مش هتستحمل المشاكل ده وعايز تأفيل احسن وسعر اعادت بيع افضل ويباني بس تبداء ب 109000
لانسر البوما.
قديم 26-12-2009, 07:27 PM
bahr2010z bahr2010z غير متواجد حالياً

bahr2010z is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله
بدون مقدمات و كلام كتير انا يا جماعه اشتريت صني 2009 سوبر سالون العربية ممتازة جدا جدا جدا
هما عيبين مش مؤثرين بس في العيوب اللي انت قولتها دي كلها
ضيق الكنبة الخلفية و الكراسي بتزيق فعلا
بس الكراسي بتتربط وتبقى زي الفل اما ضيق الكنبة و انت لما بتشتري بتجرب وبتشوف و بصراحة مميزات العربية مغطية على عيوبها
قديم 27-12-2009, 12:37 AM
ahmedmohelsayed ahmedmohelsayed غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس

ahmedmohelsayed is just really niceahmedmohelsayed is just really niceahmedmohelsayed is just really niceahmedmohelsayed is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr/Mohammed مشاهدة المشاركة

اولا بجد الموضوع جميل جدا
ثانيا انا معايا نيسان صني 2010
عملت بيها 3000 كيلو
الاجابه علي اسالتك
1-عزل غير جيد : مش قوي بس مش يوصل لتقيم غير جيد هو يعتبر جيد ولكن طبعا ليس بمثيلتها في التقفيل اليباني
2- كراسي بتزيق : بتزيق ازاي مش فاهم الكرسي عندي عادي مفيش اي تزيقه او حاجه
3- كنبه بتهبط : مش عارف صراحه
4- دركسيون تقيل نسبيا : لا تمام عادي
5- بعض المشاكل المتعلقة بالمساعدين والعفشة : يعني شايف المساعدين والعفشه كويسه والمحافظه عليها بتبقي كويسه
6- صوت الموتور العالي مقارنة بمثيلاتها 1600 cc : هو عالي فعلا شويه
7- ضيق الكنبه الخلفية : اه ده فعلا موجود بس انا مفيش حد بيركب معايا ورا الا قليل فمش حاسس بالمشكله
8- دواسة البنزين بطيئة الاستجابة فى التسارع : لا هو دواسه البنيزن فيها عيب وده نتيجه لعدم العزل الجيد الدواسه بتحس اكن رجلك علي اسطوانه ماشي فيها مايه فبتحس بمجري المايه وده مع السرعه العالي يعني فوق ال 140 هاتحس حاجه بتزغزغ في رجلك لكن الدواسه ممتازه وانا هاعمل موضوع بجد هاوضح فيه ازاي العربيه دي نستخدمها علشان تدينا افضل نتيجه
9- رعشة فى الفتيس : اوتوماتيك
شكرا جزيلا يا دكتور محمد على ردودك المفيدة من شخص مجرب للصني
لكن احب اوضح زي ما قلت في الاول
ان العيوب المكتوبة من شكاوى ناس مجربه السيارة واشتكت منها وطلبت منكم تأكدوا وجود هذه العيوب او تنفها زي ما حضرتك تفضلت حتى نصل الى خلاصة العيوب الحقيقية لهذه السيارة القوية

وفكرة رائعة انك تجهز موضوع عن كيفية استخدام هذه السيارة للحصول على اعلى اداء منها واحنا في انتظار موضوعك يا باشا
قديم 27-12-2009, 12:58 AM

ahmedmohelsayed is just really niceahmedmohelsayed is just really niceahmedmohelsayed is just really niceahmedmohelsayed is just really nice

[QUOTE=peter.nassif;114672]انا معاية صني 2008 عامل 19500كم العفشة سيئة جدا ونشفة جدا في هابدة في العربية من الخلف ولما روحت التوكيل قالي ده مش حاجة بايظة هي كده!!

يا ريت يا باشا توضح موديل السيارة (سوبر صالون - EX صالون)
على فكرة في فرق كبير بين عفشة السوبر صالون و EX صالون
المفروض عيوب العفشة فيه الفروض تبقى منعدمة على حد علمي
قديم 27-12-2009, 01:02 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy hassan مشاهدة المشاركة

الصنى بتاكل بنزين كتييير بالمقارنة بباقى سيارات ال1600 والمعلومة دى من سواقين شغالين على الصنى من مصر لاسكندرية كل يوم.
و برضة المعلومة دى من الوكيل بتاع صنى ف معرض اوتوماك اللى فات , وقل لى ان السبب ان العربية وزنها تقيل وثابتة ع الارض علشان كدة بتاكل بنزين ف الطوالى.
لكن معظم سواقين الملاكى اللى أنا عارفهم بيشكروا فيها لكن مش أحسن عربية بالنسبة للفئة السعرية.
يا ريت يا رامي باشا لو تضح لنا معدل الاستهلاك بالضبط
يعني لو تسألنا السواقين العربية بتعمل اد ايه في الصفيحة (20 لتر)