العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

قديم 10-04-2012, 03:51 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقسيط السيارات بنظام المرابحة(النظام الاسلامي)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedalrakahwy مشاهدة المشاركة

اولا:شكرا على الرد
ثانيا: حضرتك بتتكلم عن ان البنك مبيدفعش الفلوس للمعرض غير لما الرخصة تطلع؟ اذا كان كده فده امر طبيعي لانه لازم يضمن ان السلعة اتباعت و في حيازة العميل وده مش بيثبتو الا الرخصة والحل الشرعي ان فيه عقد اتفاق بشكل ما (للحق انا لم اطلع عليه) بيقول ان الفلوس (ثمن نصيب البنك في السيارة) مؤجلة وده على حد علمي عادي ومفيهوش مشكلة طالما ان السلعة المباعة مش ذهب ولا فضة ....
بالعكس العميل بيكون موقع على شيكاتة قبلها فى البنك
ثالثا:
انا معرفش البنوك كلها انا اعرف اللي انا اتعاملت معاه (البنك الوطني للتنمية) وبصراحة اللي قالوه عملوه لكن الميعاد بس هو اللي اتاخر يوم عشان فحص الاوراق
حتى البنك الوطنى ال هو فى الاصل مصرف ابو ظبى كل البنوك اسلوب واحد
رابعا:
الضمانات هية الضمانات لو فلوسك موجودة وديعة هتلاقي الاجراءات سهلة جدا ومفيش حظر بيع ولا تامين ولو مرتبك بيتحول على البنك هتلاقيها اصعب شوية ولو الضمانات (اللي تحفظ للبنك حقة) قلت اجراءات البنك(او غيره) هتزيد قوي وهيدخل ضامن في الموضوع وشيكات او ايصالات امانة وهكذا...
خامسا:
انا عارف موضوع الدمغة النسبية ده وعرفلوش اي مبرر الحقيقة
الرد فى الاقتباس
لو بتكلم على ان الضمان وديعة فى اى بنك هتجد افضل معاملة واسرع اجرائات فى التعامل علشان فلوسك هى ال ضمناك عندهم وبيدوك قرض باقل من النسبة الفلوس المربوطة وديعة
قديم 22-06-2012, 06:44 PM
ناصرالفيومى ناصرالفيومى غير متواجد حالياً

ناصرالفيومى is on a distinguished road

معايه 20 الف جنيه عاوز 504 استيشن ممكن لو حد يعرف ولا عنده يدلنى انا من القاهره م نصر

انا بدور على 504 بيجو 7 راكب ملاكى بعيد عن السوق ممكن وهذا موبايلى 01284217072والموجود معايه 20 الف جنيه العنوان م نصر اخر مصطفى النحاس

التعديل الأخير تم بواسطة Saif eldien ; 23-06-2012 الساعة 04:19 PM
قديم 23-06-2012, 04:20 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أبحث عن تقسيط سيارات بدون بنك :: أرجو المساعدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ناصرالفيومى مشاهدة المشاركة

معايه 20 الف جنيه عاوز 504 استيشن ممكن لو حد يعرف ولا عنده يدلنى انا من القاهره م نصر

انا بدور على 504 بيجو 7 راكب ملاكى بعيد عن السوق ممكن وهذا موبايلى 01284217072والموجود معايه 20 الف جنيه العنوان م نصر اخر مصطفى النحاس
تقسيط المستعمل يبداء من موديل 96 للاستفسار السريع
09009488
قديم 05-07-2012, 11:48 PM
Ahmad Abd Rabo Ahmad Abd Rabo غير متواجد حالياً
من انا؟: مراجع شحنات بترولية
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: القراءة

Ahmad Abd Rabo will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romyoo مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم كنت اتابع الحوار الساخن على حرمانية القسط عن طريق البنك ولكن مع الاسف إلى الآن لم يتطرق اي منكم إلى لماذا التعامل مع البنك حرام حرام حرام في عملية التقسيط 1- ليس حرام ان يشتري البنك من المعرض ويدفع له كاش ويعطي بنظام القسط وهذا النظام حلله الاسلام والعلماء فمعنى ان يدفع البنك للمعرض سعر السيارة فمعناها انها اصبحت ملك البنك وله حرية البيع سواء قسط او كاش وهذا إن شاء الله ليس حرام إذا ماهو الحرام في هذه المعاملة ؟؟؟؟؟
الحرام هو إذا تعذرت في سداد قسط من الاقساط فماذا سيفعل البنك ؟؟؟سيضع على عاتقك فائدة مركبة على هذا الشهر وهذا هو الحرام وسيشرط هذا في كتابة التعاقد
البعض منكم سيقول لي ولكننا لن نتعذر ان شاء الله انا فاهم ولكن هناك شرط في التعاقد ابطل حلانية الموضوع واخرجه إلى عمل ربوي يعني الحرام في المسئلة هو هذا الشرط . وقد قرأت في هذا الموضوع واردت ان اشارك وفقني الله وإياكم لما يحب ويرضى .
في انتظار أي ملحوظة على مشاركتي
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بيع المرابحة بناءا على الفتوى الصادرة من دار الافتاء:
http://www.dar-alifta.org/ViewMindFa...ID=71&LangID=1
قديم 24-08-2012, 06:03 PM
m_badr m_badr غير متواجد حالياً

m_badr is on a distinguished road

معايا 26000 وعاوز اشتري لانوس او جوليت او اكسنت تقسيط

الكلمات الدليلية
سيارات بالتقسيط, سيارات بالتقسيط بدون بنك, تقسيط سيارات