العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 28-02-2010, 11:30 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold
افتراضي رد: اللانسر و حقيقتها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED مشاهدة المشاركة

يا جميل اللانسر مفيهاش ابانوس ده بلاستيك كأنه خشب لكن دى مجرد تطعيمه بشكل مختلف وياريت تقولى ايه الفروق اللى بين ال2008 وال2009 اللى انت شفتها
وعلى ما اعتقد عربيتك 1300 خليجى اوتو(فيها مخدع فى الكنبه)
ياريت تقولى الفروق واتكلم براحتك على الاخر انا بهتم بالتفاصيل على فكره
لا يا مان انا عندي ابناوس اسود مش الي علي شكل خشب و اول مره اسمع انه بلستك البلستك في المصري اما الخليجي ابانوس
لو الفرش مختلف و صفاره ال120 و الموتور فرق طبعا و ملاحظ ده في الريسس
التكييف فرق بردو كبير ال1 عندي 2 او 3 في المصري
الفوانيس الخليفه مش عارف المصري عاديه ليه انا كرستال
انا عندي اير بجس و المصري مفهاش الدركسيون المصري شكله رخم اوي
و بعض الحجات الي طلعها صحبي الي معاه ال2008 عندي مش عنده
قال انه معندهوش الخطوط الي ورا بتاعت الحراه انا مركزتش عنده بس غريب اوي الحوار ده
الخليجي عموما بيقا تقفيله اعلي من تقفيل المصري في الجورده و ته بيبان في اخر اطراف فرش الباب او الكراسي
بس كدا علي ما اظن في ال1300 اما ال1600 في حاجه غريبه اوي
المفروض تكنولوجيا البومه الي هي cvt مبتعملشي شفت بين النقلات يعني الrbm بيفضل عند 6 بين كل النقلات لا الخليجي حاجه تنيا لما بدوس الكيك دون بتنقل و ينزل الrbm من 6 الي 4.5 و يطلع من جديد دا الشئ الي مش فهمه خالص!!!!!!!

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 28-02-2010, 03:59 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

لا يا مان انا عندي ابناوس اسود مش الي علي شكل خشب و اول مره اسمع انه بلستك البلستك في المصري اما الخليجي ابانوس
لو الفرش مختلف و صفاره ال120 و الموتور فرق طبعا و ملاحظ ده في الريسس
التكييف فرق بردو كبير ال1 عندي 2 او 3 في المصري
الفوانيس الخليفه مش عارف المصري عاديه ليه انا كرستال
انا عندي اير بجس و المصري مفهاش الدركسيون المصري شكله رخم اوي
و بعض الحجات الي طلعها صحبي الي معاه ال2008 عندي مش عنده
قال انه معندهوش الخطوط الي ورا بتاعت الحراه انا مركزتش عنده بس غريب اوي الحوار ده
الخليجي عموما بيقا تقفيله اعلي من تقفيل المصري في الجورده و ته بيبان في اخر اطراف فرش الباب او الكراسي
بس كدا علي ما اظن في ال1300 اما ال1600 في حاجه غريبه اوي
المفروض تكنولوجيا البومه الي هي cvt مبتعملشي شفت بين النقلات يعني الrbm بيفضل عند 6 بين كل النقلات لا الخليجي حاجه تنيا لما بدوس الكيك دون بتنقل و ينزل الrbm من 6 الي 4.5 و يطلع من جديد دا الشئ الي مش فهمه خالص!!!!!!!
بص يا باشا موضوع لون الفرش ده مش حاجه نقول انها فرق لانه بيختلف حسب اللون الداخلى للصالون
صفاره ال120 موجوده(لانسر 1600 اوتو وكيل او مصرى زى ما بتقول)
ايرباج موجوده(لانسر 1600 اوتو وكيل)
الدركسيون بتاع موديل 2008 و2010 واااااااااحد مفيش اختلاف هو الشكل اللى على حرف T
عداد الحراره طبعا فيه شرط ولا المفروض انك تعرف الحراره عليت منين
موضوع التكييف ده الحاجه الوحيده اللى ممكن اقولك انها حقيقيه ولو انى مبحسهاش اوى لكن هى كلمه بتقال كل اللى معاه خليجى بيقول ان تكييفها اقوى من المواصفات المصريه(مع انى محستش الموضوع ده)ptmnlo123per154

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 28-02-2010, 11:44 PM
الصورة الرمزية medo akef

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED مشاهدة المشاركة

بص يا باشا موضوع لون الفرش ده مش حاجه نقول انها فرق لانه بيختلف حسب اللون الداخلى للصالون
صفاره ال120 موجوده(لانسر 1600 اوتو وكيل او مصرى زى ما بتقول)
ايرباج موجوده(لانسر 1600 اوتو وكيل)
الدركسيون بتاع موديل 2008 و2010 واااااااااحد مفيش اختلاف هو الشكل اللى على حرف T
عداد الحراره طبعا فيه شرط ولا المفروض انك تعرف الحراره عليت منين
موضوع التكييف ده الحاجه الوحيده اللى ممكن اقولك انها حقيقيه ولو انى مبحسهاش اوى لكن هى كلمه بتقال كل اللى معاه خليجى بيقول ان تكييفها اقوى من المواصفات المصريه(مع انى محستش الموضوع ده)ptmnlo123per154
ايه ده ايه ده ايه ده
في ايه يا مان انت كنت ماشي معايا كويس خالص ليه الكلام ده دلوقتي
كلامك كله مفهوش كلمه صح و كله مدخل حجات في بعضها خالص
لون الصالون رصاصي هو و الفرش المصري كرامي و اسمع ان ال1300 هي الي رصصي بس بس شفت واحده 1300 مصري كرامي
الصفاره انا بكلم عن 1300 من الاول علي حد نظري
لانسر بومه من نص 2003 حتي الان 1300 سي سي مفهاش اير باج الدركسيون اربع مقاطع و تقدر تتأكد من ده في اي عربيه ال1600 هي الري رياضي و علي شكل T
عداد حراره ايه الي حضرتك بتتكلم عنه مش فاهم
مستوبيشي لانسر 1300 سي سي مصري 87 حصان اما الخليجي 90 و الخليجي طبعا معروف انه مش بيسخن في عز الصيف و جوده تصنيعه و كفائته عاليه جدا و الموضوع مش محتاج افتي خالص اسأل اي سواق تكسي هيقول لك
و التكييف حضرتك بحستهوش ولا مش عاوز تقول انه افضل فعلا
علي ما اظن ان لا انا ماسك توكيل السيارات الخليجي ولا حضرتك ماسك توكيل السيارات المصري يبقا كلامنا بكل شفافيه
يعني حضرتك بتقول ان الفرق الوحيد بين الخليجي و المصري التكييف و حضرتك كمان مش حاسس بيه اوي؟
يا مان ربنا معاك و 2 مليكه و شيطان تعلقه في المرايهptmnlo123per172

قديم 01-03-2010, 02:09 AM
الصورة الرمزية Nour_peugeot
Nour_peugeot Nour_peugeot غير متواجد حالياً

Nour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond repute

معا احترامي الشديد

ممكمن حضرتك تثبتلي ااز المصري 87 حصان

و الخليجي 90 حصان ؟؟؟

الفرق ده جيه منين ؟؟

جوده ؟
تقفيل ؟
وزن ؟
سعر ؟

ولا عشان احنا خدنا ان اي حاجه خليجي تبقي احسن الفرق كله في المواصفات

بمعني كل دوله ليها واثفات متقلش عنها اي عربيه تخش الدوله دي

و علي العموم كتلوج العربيه بيقول انها

الكتالوج اهو

http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=115665

80 حصان و ده كتالوج الشركه الرسمي يعني مش التوكيل الكاتبه

لان المعروف ان التةكيلات في مصر بتزود في الكلام عشان تاكل الزوبون

زي ال سيفيك 2009

هي 130 حصان هما كتبين انها 140 حصان

الكتالوج بيقول ان ال 80 حصان كلهم بيطلعو عند 5 rpm

يعني لما ينقل بعد كده تحميل علي الموتور علي الفاضي

و العزم 120 نيوتن عند 4 rpm

و من 0-100 في 13.7 ثانيه

و بخصوص الثبات دي مساله بتتحدد حسب العربيات الحضرتك سوقتها يعني ممكن تكون الانسر اكتر عربيه حضرتك سوقتها ثابته

انا مثلا شايف ان اكتر عربه ثابته الستروين

و هكذا

العربيه مش وحشه بس دي ازواق كل واحد ينام علي الجمب اليريحه

my peugeot 306 gti6
قديم 01-03-2010, 11:58 AM
الصورة الرمزية medo akef

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nour_peugeot مشاهدة المشاركة

معا احترامي الشديد

ممكمن حضرتك تثبتلي ااز المصري 87 حصان

و الخليجي 90 حصان ؟؟؟

الفرق ده جيه منين ؟؟

جوده ؟
تقفيل ؟
وزن ؟
سعر ؟

ولا عشان احنا خدنا ان اي حاجه خليجي تبقي احسن الفرق كله في المواصفات

بمعني كل دوله ليها واثفات متقلش عنها اي عربيه تخش الدوله دي

و علي العموم كتلوج العربيه بيقول انها

الكتالوج اهو

http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=115665

80 حصان و ده كتالوج الشركه الرسمي يعني مش التوكيل الكاتبه

لان المعروف ان التةكيلات في مصر بتزود في الكلام عشان تاكل الزوبون

زي ال سيفيك 2009

هي 130 حصان هما كتبين انها 140 حصان

الكتالوج بيقول ان ال 80 حصان كلهم بيطلعو عند 5 rpm

يعني لما ينقل بعد كده تحميل علي الموتور علي الفاضي

و العزم 120 نيوتن عند 4 rpm

و من 0-100 في 13.7 ثانيه

و بخصوص الثبات دي مساله بتتحدد حسب العربيات الحضرتك سوقتها يعني ممكن تكون الانسر اكتر عربيه حضرتك سوقتها ثابته

انا مثلا شايف ان اكتر عربه ثابته الستروين

و هكذا

العربيه مش وحشه بس دي ازواق كل واحد ينام علي الجمب اليريحه

اولا الموقع الي حضرتك بعته ده مش موقع الشركه ولا حاجه دا موقع عربيات عادي جدا و مش بينال شهره ولا حاجه و اول مره اسمع عنه
ثانيا ولله الكتلاوج كاتب 90 تفضل هنا
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=18351
القرير ده انا نقله من الكدالوج بتاع العربيه
اما الحياه الواقعيه حضرتك في نوعين من قياس الاحصنه
Gross Horse power
Net Horse Power
و النوعين يطول شرحهم جدا الخلاصه فيهم ان متسوبيشي بتشتغل بالاول يعني قياس قوه الاحصنه من المحرك يعني الموتور لوحده 90 لما تركب الاسيار و الشكمان و الموال ده كله بتقل طبعا اعتقد الفكره وضحت
يعني حضرتك بتقول ان العربيه 80 حصان مش عارف منين جبت الكلام ده اول مره اسمعه و حضرتك مرفعتهاش علي جهاز قياس العزم يعني عشان تعرف
اما كلام ان القوه القصوي بتطلع عند 5rbm مش فاهم يعني هو حضرتكب تطلع عليها دا عيب مثلا!!!!!!!!!يعني مثلا سكودا اوكتيفا a5 بطلع العزم الاقصي عند 3500 نقدر نلوم عليها يعني نقول و فين باقي الrbm لا دي معموله عشان متتعبشي الموتور و تصل لاقصي عزم له عند اقل عددrbm مما يحافظ علي الموتور و يطيل من عمره الافتراضي بس الاحصنه هناك بردو عن 5300 عادي خالص
عن موضوع الثبات و العربيات الي انا سقتها فكانت اقوي السيارات الي سقتها هي BMW 525i و مرسيدس e240 انا عارف طبعا ان لانسر لا تعتبر شئ بالنسبه ليهم لا من حيث عربيه ولا ثبات ولا اي حاجه
بس تجربتي مع سيرات فئتها هي لالنترا و الكورولا و السفك
سفك و بعدها لانسر علطول هما الاثنين في عالم و البقيين في عالم
انا اقسم بالله علي 120 ملفات شديده الانحدار يعني ملفات عمله زويه 90 بس مريحه شويه و عادي خالص حاسس اه بالملف و كل حاجه بس مموجتشي ولا زحفت ولا الهوا
انا مجربتش السترون بس متأكد ان الانسر من اثبت سيارات فئتها و الكلام ده مفهوش جدال
السيترون المفروض مركه محترمه جدا و مكسره الدنيا في الراليات بس ملهاش سوق في مصر و انا عن نفسي لو فكرت اجيب عربيه من هذال النظام هجيب سوبارو طبعا لا تقول سترون ولا لانسر ولا حتا بي ام الفئه الثالثه سوبارو عربيه فوق الخيال و الشعب المصري مش واخد باله منها خالص كفايا انها 4*4 يا جماعهptmnlo123per144
تقبل تحياتي
وشكرا