العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 20-08-2010, 10:43 AM
الصورة الرمزية الدملاوي
الدملاوي الدملاوي غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: إدارة فندقية
هواياتي: القراءة والتحليل

الدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لأول مرة فى مصر : خليها تصدى وموديلها يعدى .. حملة تخفيض اسعار السيارات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

أنا لسه داخل قارى الموضوع دلوقتى, وبصراحة مش قادر أعبر عن فرحتى بأن مواطن "مصرى" قرر يعمل حاجة ويحاول يغير من الواقع اللى حواليه, ومش هاقدر أمدح فى الحملة أكثر من اللى أتقال.

بس فيه حاجة غايبة عنكوا يارجالة, دلوقتى القاهرة مثلا فيها 5 مليون عربية, العربية الواحدة ب100 ألف جنيه, والدنيا زحمة والطرق مبهدلة والمحاور مكسرة والحوادث بالعبيط, ده أنا بروح مدينة نصر الفجر فى ربع ساعة, أرجع الساعة 3 الضهر فى ساعة ونص وحرقة دم وعصبية للصبح بسبب غباء الناس وأثار الصيام عليهم.

فدلوقتى لو سعر العربية بقى ب 50 ألف, الناس هتشترى, والعيلة اللى عندها عربية هيبقى عندها أثنين وتلاتة, و50% من الناس اللى مامعاهمش عربيات هيشتروا, وعدد العربيات هيزيد الى 8 مليون على أقل تقدير.

حد يقدر يقولى العربيات دى هتركن فين, ولا حتى هتمشى فين فى الشارع, والزحمة اللى أساسا فى بعض المناطق ممكن تضطر تفطر فى عربيتك هيحصلها أيه, وتعداد الحوادث, والبنزين اللى غالى أصلا ومش هيكفى العربيات,ألخ.

البنية التحتية للبلد بايظة أصلا, والبلد ماشية بالبركة ومصر أساسا موجودة بأعجوبة, أى تغيير هيأثر على البلد لعدم وجود مساحة لحدوثه, زى زيادة المرتبات هيحصل قدامها نقص شديد فى السلع وبالتالى السلع هتغلى, وهكذا بالنسبة لأى حاجة زى البنزين والسيارات, وموضوع الجمارك على السيارات متوقع أصلا علشان موضوع الأنخفاض فى الجمارك على السيارات الأوروبية, وكان ده التصرف الصح علشان يواجهوا الزيادة اللى هتحصل فى عدد العربيات لو أنخفاض الجمارك أتطبق ومش بعيد السنة الجاية يغلوا البنزين.

أنا مش ضد الحملة ولا حاجة بالعكس, أنا نفسى حد يقوم فى البلد دى ويقول لأ, وحضرتك عملت كده وأحييك على هذا, بس البلد ماشية بالبركة, وأى تغير بيحصل بيبهدل الدنيا كلها, زى علاقة أسعار البنزين بحياتنا كلها اللى هتتغير لو سعره طلع جنيه لفوق.

والسعودية مش مصر, الدنيا هناك أفضى من هنا بمراحل من ناحية التكدس, وخفض سعر العربيات مش هيأثر بصورة سلبية عندهم زى ماهيأثر هنا.

وبأحيى حضرتك على الحملة ومع تمنياتى لها بالنجاح (مفيش حد أعرفه هيشترى قريب)

الحال أسوأ كثيراً مما تظن يا صديقي
هناك أسر بل واحياء وتجمعات بأكملها أفقر مما تتخيل مصر ليست القاهرة فقط
بل أن هناك داخل القاهرة من هم افقر وأفقر
الفكرة هنا هو محاولة ألتماس طريق نحو النور والحرية المسلوبة منا
نحن في أسوأ حال مرت علىتاريخنا ولابد أن نتحرك حالاً وألا المستقبل سيكون مظلم وسيكون حساب ربنا -- قبل اولادنا -- لنا عسيراً
اللهم ما بلغت اللعم فأشهد
قديم 20-08-2010, 10:48 AM
vr.w32i vr.w32i غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ارشاد سياحى

vr.w32i is a jewel in the roughvr.w32i is a jewel in the roughvr.w32i is a jewel in the roughvr.w32i is a jewel in the rough
افتراضي رد: لأول مرة فى مصر : خليها تصدى وموديلها يعدى .. حملة تخفيض اسعار السيارات

انا قررت اشترى عجله اتمشى بيها واركب مكروباص بقا وخلاص

العربيه اللى حيلتى باظت بـأظت

fiat 128 lovers IN facebook
http://www.facebook.com/media/set/?s...82944648436596
قديم 20-08-2010, 11:28 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

هو ده الكلام الصح الصح والمضبوط الله ينور عليك
فعلا ياريت نقف وقفة ضد جشع الوكلاء والموزعين واللى بيتحكموا فى السوق يمين شمال بدون حتى اى اخلاقيات وبيفرضوا علينا موديلات معينة يا اما معيبة او محدودة وباسعار غير مبررة وباهظة والمواطن المصرى بيتحرم من اخر التكنولوجيا والتنوع لدرجة بقت مهزله نفس العربية بنفس المواصفات الجوهرية وسعرها بيتراوح بين 30 او 40 الف زيادة بسبب لون اكر كروم وجنوط وفتحة سقف وكلام فارغ لا يغير فى جوهر السيارة فى شىء والمصيبة فى ناس بتدفع كما الحال مع الكيا سيراتو او الباسات اللى ممكن تلاقى نفس العربية بفرق سعر ممكن يوصل 60 الف لنفس الموديل بسبب الجنوط وفرش جلد وخامات موكيت السيارة ومهازل
فعلا ياريت نخليها تصدى والبارومة تاكلها ياريت المجتمع يتكاتف ويكون واعى بما يكفى ويمتلك ثقافة كفاية لحماية نفسة وحقوقة ومنفرضش على نفسنا موديلات محدودة فى طور التجارب زى العربيات الصينى اللى مالهاش سوق فى العالم الا فى مصر ولية لا بس تكون بسعر زهيد
ياريت يا جماعة بس مش ننضم للحمله دى خليها تصدى بس ياريت نتوقف على الاقبال على السيارات النتجة والمجمعة محليا المليئة بعيوب التصنيع وبخامات رديئة لا ترتقى ابدا بربع المستوع المطلوب والفايدة الوحيدة بتصب فى صالح التوكيل او الصانع المحلى
اضم صوتى اليك سيدى العزيز بشدة وتقبل خالص تحياتى ودمت بود
قديم 20-08-2010, 12:35 PM
eng_zezo eng_zezo غير متواجد حالياً

eng_zezo is on a distinguished road

تمام اوي يا عبدالله بيه
انا معاكو في الحملة ان شاء الله
واللهي الموضوع ده مضايق كل الناس بلا استثناء .....
احنا كنا في السعودية واحنا اسرة كبيرة ( ما شاء الله) فكان معانا التويوتا الاندكروزر كانت مستعملة ( لما كنا في 2006 كان جايبين وحدة موديل 2003.. وتقريبا دي تساوي سعر عربية تويوتا كرولا هنا ... الالندكروزر هنا محدش متخيل تمنها اصلا ... . اكيد كلكو تعرفوها وكانت مريحانا جدا وبتشلنا في السفر الطويل واجمدة جدا جدا وفي كل حاجة .. انما بقى لما جينا مصر .... صعب جدا نجيب حاجة زي اللاندكروزر كدة او فان على الالقل .. انا و والدي كنا محتارين جدا .. ولحد دلوقتي ....حتى هو فكر في التريوس الجراند .. تخيلو يا جماعة ...... بعد لاندكروزر الـ 4500 بيفكر في التريوس المعفنة 1500 ..دي مقارنة في انه منطق دي... بس الحمد لله لسة مجبش....حتا فكرنا في الجيب الليبرتي .. بس دي للأسف مش 3 صفوف كراسي... انا حتى بهزر مع والدي . وقلتلو خلينا في المكروباص الهاي ياس..اهو 4 صفوف واتكيف والعزم حديد هههههه
تخيلو .... 200 الف جنيه مش عارفين نجيب بيهم عربية كبيرة .. مع انها في السعودية تجيب برادو أو باجيرو...ويفيض كان ..... والبنزين كمان هنا .. سعر اللتر بنزين 95 بـ60 هللة تقريبا ...تخيلو .. يعني اقل من ربع تمن اللتر 92 هنا ..حراااااااااام.......ايه اللي بيحصل ده .... بجد الموضوع ده تعبنا جدا .... وانا لما كنت هناك كنت راكب كامري وده لما كنت في اعدادي و ثانوي ( لسة عيل صغير ) انما دلوقتي انا في رابعة جامعة واركب لانسر بومة..... ده في انه ملة ده ... المقارنة غيير عادلة اطلاقا.... ولما نسافر بنسافر بعربيتين .. هم وقرف ونكد ......انا معاكو ... ا اوعدك الموضوع ده ينتشر في الاسماعيلية ........ هنا المعارض شغالة ناااااااااااااار كل يووم بتباع تقريبا 5 عربيات او اكتر من كل معرض.... انا بتكلم على الياباني والاوربي زي الالماني وكدة بصورة خاصة ..طبعا الامريكي مش عليه رجل خالص لأنو مش كتير وعايز بنزين 95 .. المهم (
انا ليه مش من حقي مثلا كمواطن عادي اركب عربية كويسة ...... ليه ده دايما بيبقى من احلامنا ....ليه دايما العربيات اللي هيا من فئة السيدان الكبيرة .. زي الكامري والاكورد والافالون والكابرس واللومينا بتبقى بس موجودة صور على الكمبيوترات .....
انا هطبع كتيييييييييييييييير اوي اوي وكل عربية في السماعلية هيكون تحت المساحات فيه ورقة وفي الجوامع الكبيرة بعد الجمعة وفي الاسواق الكبيرة زي مترو .....وكل صحابي هقولهم ونوزع سوا .. لازم الموضوع ده يتخططلو وبتنفذ صح.... واسف على الاطالة .. ده بس من الكبت اللي جوايا
والسلام خير الختاام
قديم 20-08-2010, 01:05 PM
vr.w32i vr.w32i غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ارشاد سياحى

vr.w32i is a jewel in the roughvr.w32i is a jewel in the roughvr.w32i is a jewel in the roughvr.w32i is a jewel in the rough

هو دا الشغل انا طبعت الورقه ونازل انهاردا بعد الفطار اطبعهم فى اى مطبعه وورونى بقا هيكسبو ازى

العربيه اللى حيلتى باظت بـأظت

fiat 128 lovers IN facebook
http://www.facebook.com/media/set/?s...82944648436596