العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > نادى المبدعين

نادى المبدعين كل ما يخص اعضاء المنتدى من ابداعات ادبيه او فنيه و كذلك عرض قراءات اﻷعضاء من الكتب المختلفة بشرط ان تكون الموضوعات خاصه باعضاء المنتدى لا منقوله

قديم 07-10-2010, 06:29 PM
عصام جلاب عصام جلاب غير متواجد حالياً

عصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of light
افتراضي سوء الخاتمة داخل سيارة

اخوانى الاعضاء
اليكم قصة عجيبة حكاها الشيخ محمود المصرى على احدى القنوات الدينية الفاضلة.
يحكى ان ثلاثة من الشباب المستهتر الذى لايعرف عن الدين شيئا ولايعرفون فى الدنيا غير الشهوات والمتع المحرمةوهذا حال بعض الشباب للاسف تحت مسمى (عيش حياتك..وساعة لقلبك.وكثير من هذا الكلام )جاؤا هؤلاء الشباب بثلاثة فتايات من نفس العينةواتفقوا معهن على قضاء ليلى حمراء قصدى (سوداء)فى احدى القرى السياحية وعلى ما اتذكر شرم الشيخ .وركبوا سيارة احدهم واثناء السير فى الطريق الصحراوى كان فى واحد منهم مركز على اللوحات المكتوب عليها المسافات وقرأ على اللوحة باقى على جهنم 80 كيلو وصرخ فى اصحابه انتو شفتوا اللوحة مكتوب عليها ايه؟ قالوا .شرم 80ك قالهم لا دى مكتوب عليها جهنم 80ك والله انا قرأتها كدة قالو ايه ياعم انت سكران ولا ايه قالهم والله بتكلم جد ياجماعة فتكرر الموضوع عند كل لوحة يمروا بيها على الطريق حتى وصلو عند اللوحة 20ك مثلا وقرأ جهنم 20ك فصرخ الشاب وقال نزلونى نزلونى عاوز ارجع انا مش رايح معاكم وفعلا نزل من السيارة وسط ذهول وشتائم من اصحابه وتركهم وذهب الى الطريق المعاكس عشان يشاور لاى سيارة راجعة ثم وقف وقت كثير جدا استمر حوالى 3ساعات ولم يجد سيارة ماشية واخيرا عدت سيارة وقفت له وركب فيها وقال للسائق انابقالى كثير واقف ولم تأتى اى سيارة قال له السائق يوجد حدثة كبيرة والدنيا مقلوبة عشان فى سيارة اتقلبت وتفحمت قال الشاب شكلها ايه السيارة دى؟ فوصف له السيارة فعرف انها سيارة صحابه.
قديم 07-10-2010, 06:32 PM
الصورة الرمزية الدملاوي
الدملاوي الدملاوي غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: إدارة فندقية
هواياتي: القراءة والتحليل

الدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سوء الخاتمة داخل سيارة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصام جلاب مشاهدة المشاركة

اخوانى الاعضاء
اليكم قصة عجيبة حكاها الشيخ محمود المصرى على احدى القنوات الدينية الفاضلة.
يحكى ان ثلاثة من الشباب المستهتر الذى لايعرف عن الدين شيئا ولايعرفون فى الدنيا غير الشهوات والمتع المحرمةوهذا حال بعض الشباب للاسف تحت مسمى (عيش حياتك..وساعة لقلبك.وكثير من هذا الكلام )جاؤا هؤلاء الشباب بثلاثة فتايات من نفس العينةواتفقوا معهن على قضاء ليلى حمراء قصدى (سوداء)فى احدى القرى السياحية وعلى ما اتذكر شرم الشيخ .وركبوا سيارة احدهم واثناء السير فى الطريق الصحراوى كان فى واحد منهم مركز على اللوحات المكتوب عليها المسافات وقرأ على اللوحة باقى على جهنم 80 كيلو وصرخ فى اصحابه انتو شفتوا اللوحة مكتوب عليها ايه؟ قالوا .شرم 80ك قالهم لا دى مكتوب عليها جهنم 80ك والله انا قرأتها كدة قالو ايه ياعم انت سكران ولا ايه قالهم والله بتكلم جد ياجماعة فتكرر الموضوع عند كل لوحة يمروا بيها على الطريق حتى وصلو عند اللوحة 20ك مثلا وقرأ جهنم 20ك فصرخ الشاب وقال نزلونى نزلونى عاوز ارجع انا مش رايح معاكم وفعلا نزل من السيارة وسط ذهول وشتائم من اصحابه وتركهم وذهب الى الطريق المعاكس عشان يشاور لاى سيارة راجعة ثم وقف وقت كثير جدا استمر حوالى 3ساعات ولم يجد سيارة ماشية واخيرا عدت سيارة وقفت له وركب فيها وقال للسائق انابقالى كثير واقف ولم تأتى اى سيارة قال له السائق يوجد حدثة كبيرة والدنيا مقلوبة عشان فى سيارة اتقلبت وتفحمت قال الشاب شكلها ايه السيارة دى؟ فوصف له السيارة فعرف انها سيارة صحابه.

وقانا الله وأياكم من سوء الخاتمة ورزقنا حسن الخاتمة ولذة النظر إلى وجهه الكريم بأذن الله

أطيب تحية

قديم 07-10-2010, 11:17 PM
ahmash ahmash غير متواجد حالياً

ahmash is on a distinguished road

مشكور على الموضوع يارتنا كلنا واحنا بنعل اى خطأ نفتكر ربنا وكتب لنا ولكم حسن الخاتمة
قديم 08-10-2010, 09:19 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

اللهم احسن خاتمتنا جميعا

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 08-10-2010, 11:16 PM
corsair
Guest

يا رب استرها علينا واعفانا