العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 03-03-2010, 02:21 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال في ترخيص سيارة مستعمله( عاجل )

طالما العربيه اتسجلت باسمك يبقي لازم تروح تنقلها في المرور باسمك برضه
و المده المتبقيه في الرخصه تضاف في الرخصه الجديده عادي جدا
يعني الرخصه الجديده حتطلع لحد سنه 2012 زي القديمه بالضبط من غير ما تدفع ضريبه
روح المرور و معاك العقد المسجل من صاحب السياره و اي توكيلات في العربيه و الرخصه و شهاده المخالفات
و تفحص نقل ملكيه و تنقل الرخصه باسمك عادي
و عرف الموظف اللي علي الشباك ان الرخصه لسه فيها سنتين

حـازم خـضـر

قديم 07-03-2010, 12:22 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

طالما العربيه اتسجلت باسمك يبقي لازم تروح تنقلها في المرور باسمك برضه
و المده المتبقيه في الرخصه تضاف في الرخصه الجديده عادي جدا
يعني الرخصه الجديده حتطلع لحد سنه 2012 زي القديمه بالضبط من غير ما تدفع ضريبه
روح المرور و معاك العقد المسجل من صاحب السياره و اي توكيلات في العربيه و الرخصه و شهاده المخالفات
و تفحص نقل ملكيه و تنقل الرخصه باسمك عادي
و عرف الموظف اللي علي الشباك ان الرخصه لسه فيها سنتين
فعلا كلام صحيح 100 %

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون
قديم 07-03-2010, 02:21 PM
mar moussa ahmed mar moussa ahmed غير متواجد حالياً

mar moussa ahmed is on a distinguished road

عشان التوضيح
1- اذا كنت سجلت فى الشهر العقارى (عقد بيع ) هناك احتمالين
الاول : وقعت كمشترى فى الحالة دى لازم تنقل الملكية فى خلال شهر وتضاف المدة المتبقية للمدة الجديدة.
الثانى : لم توقع كمشترى وفى هذه الحالة لك خيارين الأول ان تنقل الملكية وستضاف المدة الباقية للمدة الجديدة بمعنى انه ليس هناك تكلفة إضافية غير وقتك بس الثانى ان تسير بالعقد المسجل حتى نهايه المدة او حتى يكون عندك وقت للمرور وهو اجراء سليم
2- اذا كنت تسير بالتوكيل لا مشكلة وقبل انتهاء الرخصة بمدة مناسبة تسجل لنفسك فى الشهر العقارى ثم تذهب للمرور
تحياتى
قديم 12-02-2013, 12:08 PM
equation equation غير متواجد حالياً

equation is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mar moussa ahmed مشاهدة المشاركة

عشان التوضيح
1- اذا كنت سجلت فى الشهر العقارى (عقد بيع ) هناك احتمالين
الاول : وقعت كمشترى فى الحالة دى لازم تنقل الملكية فى خلال شهر وتضاف المدة المتبقية للمدة الجديدة.
الثانى : لم توقع كمشترى وفى هذه الحالة لك خيارين الأول ان تنقل الملكية وستضاف المدة الباقية للمدة الجديدة بمعنى انه ليس هناك تكلفة إضافية غير وقتك بس الثانى ان تسير بالعقد المسجل حتى نهايه المدة او حتى يكون عندك وقت للمرور وهو اجراء سليم
2- اذا كنت تسير بالتوكيل لا مشكلة وقبل انتهاء الرخصة بمدة مناسبة تسجل لنفسك فى الشهر العقارى ثم تذهب للمرور
تحياتى
شكرا علي الموضوع .... طيب يا جماعة لو قعدت اكتر من شهر ايه اللي هيحصل ؟؟؟ يعني انا نقلت العربية لنفسي بالتوكيل و مضيت كمشتري .... لو قعدت اكتر من شهر ايه الضرر ؟؟