العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 30-04-2013, 10:54 PM
sicobiso sicobiso غير متواجد حالياً

sicobiso is on a distinguished road
افتراضي استفسار عن العربيات المعاقيين

السلام عليكم
انا امي كانت اشترت عربية اوكتافيا 2002 من حوالي سنتين لخالي ب 52000 الف
فاكانت هي بقي عايزة تشتري عربية تانية ليها هي فكنت سمعت ان الحظر بيتفك عن العربية بعد 3 سنين الكلام ده صح ول لا
و لو فعلا الحظر هايتفك ينفع اشتري عربية تانية جديدة
انا عايز اعرف التفاصيل كلها
للعلم ** العربية جيبنها من حوالي سنتين و كام شهر
فعايز اعرف التفاصيل علشان اشتري واحدة جديدة تانية ؟؟؟؟
قديم 01-05-2013, 03:46 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار عن العربيات المعاقيين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sicobiso مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

انا امي كانت اشترت عربية اوكتافيا 2002 من حوالي سنتين لخالي ب 52000 الف
فاكانت هي بقي عايزة تشتري عربية تانية ليها هي فكنت سمعت ان الحظر بيتفك عن العربية بعد 3 سنين الكلام ده صح ول لا
و لو فعلا الحظر هايتفك ينفع اشتري عربية تانية جديدة
انا عايز اعرف التفاصيل كلها
للعلم ** العربية جيبنها من حوالي سنتين و كام شهر

فعايز اعرف التفاصيل علشان اشتري واحدة جديدة تانية ؟؟؟؟

مدة فك الحظر بتكون 3 سنوات ولكن هتدفع مبلغ حوالى 10 الاف جنية علشان هتفك الحظر قبل مرور الخمس سنوات التى ينص عليها القانون. لو انتظرت سنتين لحد ما يمر 5 سنوات فإنك هتفك الحظر بدون دفع فلوس للحكومة...

لو محتاج عربية ضرورى يبقى تروح تفك الحظر فى القاهرة وتحضر ال 10 الاف جنية. لازم يكون العربية موجودة معاك وانت بتفك الحظر. وتجيب شهادة بيانات من المرور للعربيةـ وطبعا تجيب الافراج الجمركى اللى اخدته من الجمرك وقت الشراء...

بعد فك الحظر تقدر تقدم على سيارة ثانية بالكشف فى المجالس الطبية والمرور بكل المراحل التى حدثت فى السيارة الاولى، ويكون معاك قرار فك الحظر.....
قديم 01-05-2013, 07:20 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

مدة فك الحظر بتكون 3 سنوات ولكن هتدفع مبلغ حوالى 10 الاف جنية علشان هتفك الحظر قبل مرور الخمس سنوات التى ينص عليها القانون. لو انتظرت سنتين لحد ما يمر 5 سنوات فإنك هتفك الحظر بدون دفع فلوس للحكومة...

لو محتاج عربية ضرورى يبقى تروح تفك الحظر فى القاهرة وتحضر ال 10 الاف جنية. لازم يكون العربية موجودة معاك وانت بتفك الحظر. وتجيب شهادة بيانات من المرور للعربيةـ وطبعا تجيب الافراج الجمركى اللى اخدته من الجمرك وقت الشراء...

بعد فك الحظر تقدر تقدم على سيارة ثانية بالكشف فى المجالس الطبية والمرور بكل المراحل التى حدثت فى السيارة الاولى، ويكون معاك قرار فك الحظر.....
طب انا كنت سألت ان خلاص طالما معايا رخصة خاصة للمعاق و مريت قبل كده بكل المراحل الطبية ممكن اقدم علي واحدة جديدة بدون المرور بكل المراحل دي
الكلام ده صح ول ايه ؟؟؟؟؟؟
و هل فعلا ممكن الحكومة ترفض تديني العربية الجديدة ؟
قديم 01-05-2013, 10:38 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sicobiso مشاهدة المشاركة

طب انا كنت سألت ان خلاص طالما معايا رخصة خاصة للمعاق و مريت قبل كده بكل المراحل الطبية ممكن اقدم علي واحدة جديدة بدون المرور بكل المراحل دي
الكلام ده صح ول ايه ؟؟؟؟؟؟
و هل فعلا ممكن الحكومة ترفض تديني العربية الجديدة ؟
مش صحيح.. الخطوات السابقة لابد ان تتبع. وعلى العموم اسأل وشوف ولكنى ما قلته انه شبه متأكد منه....

ممكن طبعا الكومسيون يرفض حاله الوالدة وهذا حدث مع كثير والسبب فى هذا ان الكشف فى المرة الاولى كان متساهل جدا والطبيب سمح للمتقدم بالحصول على سيارة على الرغم من ان حالته غير منصوص عليها فى القرار الخاص بسيارات المعاقين ( سواء كانت حالة إعاقة بسيطة او إعاقة كبيرة) .

او ان حالة المتقدم قد تدهورت بحيث لا يستطيع المتقدم قيادة سيارة مرة اخرى....

لو كانت حالة الوالدة من المنصوص عليها فى القانون فبإذن الله هيوافق المجلس... بالتوفيق
قديم 03-05-2013, 10:03 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

مش صحيح.. الخطوات السابقة لابد ان تتبع. وعلى العموم اسأل وشوف ولكنى ما قلته انه شبه متأكد منه....

ممكن طبعا الكومسيون يرفض حاله الوالدة وهذا حدث مع كثير والسبب فى هذا ان الكشف فى المرة الاولى كان متساهل جدا والطبيب سمح للمتقدم بالحصول على سيارة على الرغم من ان حالته غير منصوص عليها فى القرار الخاص بسيارات المعاقين ( سواء كانت حالة إعاقة بسيطة او إعاقة كبيرة) .

او ان حالة المتقدم قد تدهورت بحيث لا يستطيع المتقدم قيادة سيارة مرة اخرى....

لو كانت حالة الوالدة من المنصوص عليها فى القانون فبإذن الله هيوافق المجلس... بالتوفيق
شكرا ليك جدا و اسف علي تعبك