العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 01-01-2011, 07:33 AM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

الحادثة ( 7 )
مواقــف وطرائــف

الســكـــيــنة
كل شوية داخل واحد الحجز وهو مش فاهم ليه جابوه
والصبح يروح النيابة ومعاهم سكينة ملفـوفـة ومتحرزة
والتهمة حمل سلاح ابيض

ثم يفرج عنه وكيل النيابة
لماذا ؟؟؟
لانه حفظ شكل السكينة فهى لاتتغير ابدا رغم تغير الأشخاص وواضح طبعا انها موجودة داخل القسم
وفى يوم زهق وكيل النيابة فقال / احنا مش هنخلص من أم السكينة دى بقى
ثم وجه كلامه للحرس وقال / قولو لهم عندكو فى القسم يغيرو السكينة دى بقى لانى حفظت شكلها
الحرس / حاضر ياباشا
ههههههههههههههههههههههه

مواقف رائعة بقى احجزلى معاك اسبوع

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 01-01-2011, 07:36 AM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

الحـادثـة (8 )
مواقــف وطرائـــف

الأجــــــــــــا نــــــــــــب

بلد شهادات صحيح

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 02-01-2011, 09:37 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

الحـادثـة (9)
مـواقــف وطرائــف

عم /عــــادل
عم عادل راجل ظريف من أصول صعيدية ومن أسوان تحديدا ولكنه نزح الى القليوبية كعادة معظم الصعايدة بس هو سحب رجله للامام حبتين ناحية القليوبية
وفتح محل ترزى وأيده تــتـلف فى حرير
وفى يوم قرر ابن اخته انه يتجوز واختار العروسة وحدد موعد الفرح واشترى كمان حشيش وبانجو لزوم حفلة الفرح
مع أنى مش فاهم ايه العلاقة بين المخدرات وحفلة الفرح
المهـم
ابن اخته راح له على المحل ومعاه الحشيش والبانجو
وقال له / انا خلاص وضبت كل حاجة للفرح حتى المخدرات واهى معايا فى الشنطة وهروحها البيت دلوقت
ولخوف عمك عادل على ابن اخته
قال له / خلى شنطة الحشيش والبانجو دى هنا فى المحل وانا هاخدها وانا مروح البيت واوديها لك معايا علشان انت محدش يعرفك وممكن حد يمسكك تلبس قضية محترمة.....لكن انا كل الدنيا عارفانى ومباحث القسم والظباط وكل القسم حبايبى ومحدش هيكلمنى
والواد وافق على اقتراح خاله وساب الشنطة فى المحل
وعمك عادل بعد م خلص شغله قـفـل المحل وأخد شنطة المخدرات وراجع البيت
وقابله شخص غريب
بطاقتك
عم عادل / بطاقتى ليه ؟؟؟
كده
كده ليه هيا هيصة ؟؟؟؟ انت شكلك حرامى ...انت مين انت ؟؟؟؟
انا من مباحث القسم
كداب ....انا عارفهم كلهم وهلم عليك الناس وأوديك فى ستين داهية
انا كداب ؟؟؟ طب انا هعرفك مين انا
وأخرج له الشخص الغريب طبنجة من وسطه وكارنيه الشرطة
وقال / انا مباحث القسم
بس انا مشفتكش قبل كده
بسخرية / يعنى انت عارف كل أفراد القسم
طبعا وكلهم حبايبى
بطل اشتغالات ياراجل انت وورينى بطاقتك والشنطة اللى معاك دى
وتلعثم (اتلخبط /اتلجلج ) عمك عادل
لكن استجمع قواه وركز قليلا ثم قال / بس انا مبشتغلكش ...انا فعلا اعرف فلان بيه وعلان بيه .....الخ الخ الخ
انا معرفش حد انا لسه اول يوم ليا النهاردة فى القسم وتحديدا من ساعتين بس ....ثم انت بترغى كتير كده ليه ؟؟؟ورينى البطاقة والشنطة
وأسقط فى يد عمك عادل وطلع البطاقة وفتح الشنطة..... وكان عنده أمل يوصل القسم يلاقى حد يعرفه ......لكنه وصل القسم ووجد شخص جديد لايعرفه
حضرتك مين ؟؟؟
انت هتحقق معايا يا........ لما تبقى جوه مكتب رئيس المباحث وانا على مكتب رئيس المباحث ...أبقى مين يعنى .... ثم انت هتناسبنى ياد انت ؟؟؟؟؟؟؟

واتخض عمك عادل ووشه (وجهه ) ازداد سوادا رغم انه اسمر اللون......وواضح ان الموضوع بجد
وقال / العفو ياباشا
انت جايب المخدرات دى منين ؟؟؟؟؟
دى واحد عدى عليا فى المحل ادانى الشنطة دى ولما مجاش قلت اشيلها فى البيت لحد مييجى ابقى اجيبها له ....وعمرفش فيها ايه
انت بتشتغلنى ياله ؟؟؟؟؟
لا والله ياباشا
فتشوه
وتم تفتيش عمك عادل ووجدو معه 50 جنيه تم تحريزها ووضعو عليها 100 جنيه اخرى
(كويس و الله المباحث بتدفع من جيبها علشان يعملو قضايا لخلق الله )
حرزو الموبايل كمان واعملو له قضية اتجار

اتجار ايه ياباشا .....حرام عليك دى شنطة معرفش عنها حاجة
خدوه على الحجز
ونزل عمك عادل الى الحجز وكان ينام طول اليوم ولايستيقظ الا من أجل ان يأكل ثم ينام
وفوجئنا كل ربع ساعة زيارة من احد أفراد القسم من أمناء الى مندوبين ولم يجروء أحد من معارفه الظباط على زيارته لانه مضبوط متلبس
وحظه الزفت ان اللى اصطاده مخبر جديد لايعرفه ووقع مع رئيس مباحث جديد ايضا لايعرفه
وسبحان الملك حين يقدر الأقدار

سمـسـم
شاب كله حيوية ونشاط لايجلس على حيله اكتــر من 5 دقايق ويقـفـز من هنا الى هنا كما النحلة
وأنا شخصيا استخسرت كل هذه الطاقة والحيوية فى هذا المكان
وسألته / انت هنا ليه ؟؟؟
ضحك وقال / كنت بحيى (من التحية ) واحد صاحبى بـيـتـجـوز
ازاى ؟؟؟؟؟
فقال / انا من نزلة السمان آخر شارع الهرم وكنت اشتغلت فترة فى السياحة وسافرت شرم الشيخ اشتغلت فيها شوية
وبعدين ؟؟؟؟
فى يوم بعت لى واحد صاحبى كنت اتعرفت بيه هناك وقال لى انه هيتجوز وعايز يشترى نص فرش حشيش لزوم الفرح
وأيه علاقة الحشيش بالجواز ؟؟؟
انت عندك كام سنة
45 ......ليه ؟؟؟
اتجوزت من زمان ومكانش الحشيش من لوازم الفرح ودلوقت لازم
ياسلام ....طب كمل يافيلسوف عصرك ....ووحيد دهرك
ضهرى ماله ......؟؟؟؟؟
ياعم دهرك يعنى زمانك مش ضهرك
ماشى....... المهم .....جيت هنا وقلت اشترى له نص فرش الحشيش وابعتهوله هدية

ونص فرش الحشيش ده أد أيه؟؟؟؟
هو انت متعرفش فرش الحشيش شكله أيه ؟؟؟
لا
ولاشفت الحشيش ؟؟؟
شفته مرة
هههههههههه .... اما عديم المعرفة صحيح
تقصد جاهل
مش قصدى والله ياأستاذ ....بس هو فى حد النهاردة ميعرفش الحشيش؟؟؟؟
انا
المهم ....الفرش ده أد الشبشب لامؤاخذه بتاع الحمام ووزنه حوالى من 150 جرام الى 200 جرام

ايه ياواد العلم الجامد ده ..... زويل يااخواتى ؟؟؟؟؟
وهو زويل بيفهم فى الحشيش برضه ؟؟؟؟؟؟
عندك حق .... زويل جاهل فى الحتة دى
علشان تعرف ان احنا متعلمين برضه
كمل يامتعلم
بس واشتريت له النص فرش واول م خرجت من عند التاجر ومشيت شوية اتمسكت وجيت على هنا
هههههههههه ملحقـتــش تعمل الواجب
أه يا أخى ودلوقت يزعل منى
لما تخرج ابقى صالحه
اذا خرجت بقى
وتعجبت من هذا الولد فهو ملىء بالحيوية والنشاط وطول النهار كما النحلة فى الحجز وكأنه فى حالة عمل مستمرة يتـقاضى عليها أجر... ثم ينام مدة لاتقل عن 9 ساعات وكأنه كان يعمل طوال اليوم
طيب كان بيلف طول النهار كما النحلة بيعمل أيه ؟؟؟؟
اى واحد محتاج يكلم أهله ينادى على عامل البوفيه بالقسم ويأخذ كل مايحتاجه طالب التليفون مكتوبا فى ورقة ويساعده على كتابتها ثم يمليها لعلى عامل البوفيه وينتظر على حتى يأتى بالرد مع أمارة تدل على انه فعلا كلم اهل هذا المحبوس
ثم يأخذ 5 جنيه منه ليعطيها لعلى
ثم يسأل ان كان حد محتاج شاى أو أكل أو أى شىء أخر
ويجمع الطلبات ويكتبها فى ورقة
ثم ينادى على
ويمليه كافة الطلبات وكان كل شىء ثمنه لايزيد عن 2 جنيه ب5 جنيه من دقيقة الموبايل مرورا بزجاجة الشاى وهى عبارة عن زجاجة الحاجة الساقعة الصغيرة (نص لتر ) مملوءة بالشاى الى ماكينة الحلاقة اللورد (لونها أصفر وثمنها الفعلى 2 جنيه ) الى 12 رغيف فينو (ثمنهم الفعلى 3 جنيه )
ثم بعد ذلك تحضر الطلبات ويقوم سمسم بتوزيعها وجمع فلوسها واعطائها لعلى عامل البوفيه
وكل هذا مجانا بلا مقابل
وكان اول شىء يفعله بعد أخذ التمام فى التاسعة صباحا لم كل الفروشات (جمع فرشة ) واستعان ب2 من المحبوسين ( معينين من النباتشى / رئيس جمهورية الحجز ) ثم يقوم بمسح الحجز بالميه والأريال والفنيك
ثم يقوم بجمع سيجارتين من كل واحد ( ماعدا انا و 2 تانى لاننا لاندخن ) ويعطيهم لمن قامو بالمسح والنظافة
ثم يقوم بتجهيز أفطار جماعى لكل الموجودين ويشرف عليه بنفسه
ويأخذ من هذا الجبنة ومن هذا الطماطم ومن آخر الفلفل الأخضر ومن رابع الجبنة الرومى ثم ينادى على ليشترى لنا فول وطعمية من محل بجوار القسم ويجمع فلوس الكلام ده كله
ثم يحاسب على
ويقوم بتجهيز الفول بعد وضع الكمون والملح والفـلفـل
وتعجبت
كل هذه الطاقة والحيوية وملقى هنا؟؟؟؟؟؟
بدلا من أن يكون نافعا لبلده يـقع فى فخ المخدرات
وتذكرت قولة السلطان حسين (سائق التاكسى شبيه جمال ) /مهو لو متاجرناش فى المخدرات اومال هنتاجرفى أيه ؟؟؟؟؟
ههههههههه .... منطق عجـيـب

انتقل الى رحمة الله .. ونسأل الله له الرحمة والغفران

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 02-01-2011 الساعة 09:53 PM
قديم 10-01-2011, 06:05 PM
الصورة الرمزية ganash
ganash ganash غير متواجد حالياً

ganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond reputeganash has a reputation beyond repute

موضوع زى الفل والله انا قريت 20 صفحه ومت من الضحك استمر يا باشا ربنا يسهل فى الباقى بقا

قديم 12-01-2011, 03:44 PM
الصورة الرمزية فاطومه المصريه
فاطومه المصريه فاطومه المصريه غير متواجد حالياً
من انا؟: بنوته مصريه تعشق الخير وتحب الحريه ^_^
التخصص العملى: طالبه تجارة &_^ سابقا... التسويق حاليا
هواياتي: التصميم والنت والقراءة فى السياسه

الموقع: بلادى مفتوحة كالسماء تضم الصديق ؛ وتمحو الدخيلا ومنى الحقيقة.. منى الخيال وعندى الجمال، وعندى آمال
فاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant future

وانا رجعت من جديد
عاملين ايه
ويارب تكونو بخير يارب
فين الجديد يا استاذ خالد بقى

اللهم انزل نورا من نورك عليه
اللهم نور له قبره ووسع مدخله وآنس وحشته
اللهم ارحم غربته وارحم شيبته
اللهم اجعل قبره روضة من رياض الجنة . لا حفرة من حفر النار
اللهم أغفر له وارحمه واعف عنه واكرم نزله