العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 18-03-2013, 04:39 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حكايتى ...... مع تغيير جوان وش السلندر

حمدى مخترع مانيوال بدون د
Hisham.Elgazzar:fun_36_3_ 13[1]:
cars admire
mr_astra
all

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 18-03-2013, 10:33 PM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حكايتى ...... مع تغيير جوان وش السلندر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

فيديوهاتك جميلة يا استاذ هشام وكلنا بنتعلم منها
بس فى نقطة عاوز اسالك عليها
فى الجزء الخاص بظبط سير الكاتينة
حضرتك قلت بنظبط الزنبة الصفراء اللى هى راكبة على عامود الكامة
فى شوط العادم
طب وانا هاعرف منين شوط العادم انة فى اخرة او اولة او فى نصفة
اعتقد اننا بنظبط الزنبة الصفراء بمعلومية زنبة اخرى على الكرنك
تحياتى لكم جميعا فك وتركيب الكاتينة لازم يكون للمحترفين فقط ولا يجوز ان يتعرض اى مالك سيارة غير متمرس فالميكانيكا للكاتينة نظرا لخطورت اختلااف مواعيدها الذى يؤدى الى تلف الصبابات واحيانا كسر البسم هذا يؤدى الى غرمات كبيرة لمالك السيارة فممنوع الاقتراب للكاتينة او التصوير مش عارف هشام جالو قلب يصورها ازاى هههههه تحياتى لكم :TH E_PR~18:

قديم 18-03-2013, 11:16 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
عاجل رد: حكايتى ...... مع تغيير جوان وش السلندر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

فيديوهاتك جميلة يا استاذ هشام وكلنا بنتعلم منها
بس فى نقطة عاوز اسالك عليها
فى الجزء الخاص بظبط سير الكاتينة
حضرتك قلت بنظبط الزنبة الصفراء اللى هى راكبة على عامود الكامة
فى شوط العادم
طب وانا هاعرف منين شوط العادم انة فى اخرة او اولة او فى نصفة
اعتقد اننا بنظبط الزنبة الصفراء بمعلومية زنبة اخرى على الكرنك
عن طريق رفع العجلة ولف طنبورة الكرنك لغاية مايوصل لأعلى نقطة يا باشمهندس
وانا قولت انها الزنبة بتقابل الزنبة فى شوط الطرد وده اللى حصل بالظبط

والصراحة العربية مفيهاش زنب فى طنبورة الكرنك معلش
قديم 18-03-2013, 11:18 PM

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
للاهمية رد: حكايتى ...... مع تغيير جوان وش السلندر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
بس هو المفروض ان الشداد بيظبط السير لوحده مش بنشده بتدخل مننا مش كده
الله ينور عليكم استاذ هشام الجزار وفي انتظار المزيد
: 010104~171:
والله المستعان
يا باشمهندس الشداد والبليه بتاعته موجودين فى الفديو ولو ماشدتش السير بالمعقول هيقطع أكيد حضرتك تقصد المبيت فى التروس وده بيحصل فعلا بعد اول دوارة
قديم 18-03-2013, 11:27 PM

رأى برجاء القراءة للأهمية ، ادماير - مستر استرا حمدى - عمرو السيسى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدى مخترع مانيوال بدون د مشاهدة المشاركة

تحياتى لكم جميعا فك وتركيب الكاتينة لازم يكون للمحترفين فقط ولا يجوز ان يتعرض اى مالك سيارة غير متمرس فالميكانيكا للكاتينة نظرا لخطورت اختلااف مواعيدها الذى يؤدى الى تلف الصبابات واحيانا كسر البسم هذا يؤدى الى غرمات كبيرة لمالك السيارة فممنوع الاقتراب للكاتينة او التصوير مش عارف هشام جالو قلب يصورها ازاى هههههه تحياتى لكم :TH E_PR~18:
انا عارف ان الموضوع ده هيزعل كل الميكانيكية منى

لكن أقسم بالله انى ما هبخل على حد بأنى أشرح كل قشاية فى العربية واوضح أسرار كل الشغل

لأنى الصراحة أتأدبت فى عربيتى اللى إشتريتها من واحد ميكانيكى صاحبى فى 7 الاف على الأقل

وأخدت عهد على نفسى ان مافى صنايعى هيمد ايده فى عربيتى حتى او هسيبها تحت البيت او حتى اولع فيها

وازا كنت يا عم حمدى زعلان منى فبراحتك الأرزاق على الله انت فى بلد وانا فى بلد تانية

ويامستر أسترا انت أخويا وبتعلم منك بس يا سلام لو تفتح موبايلك لما بكون محتاج أكلمك والاقيك قفلت الموبايل

عمرو باشا نورت الموضوع والدنيا كلها ربنا يباركلك ماكنتش مصدق كلامى

كارز أدماير اتقمص منى وأخد على خاطره لما شكيت فى كلامه لأن هو بيتخيل الميكانيكا ومايسترو العربيات لكن مش بيشتغل بإيده

كلكم حبايبى والله وانا مش زعلان منكم ولا عاوزكم تزعلوا منى

اللى بعمله ده نتيجة لدعمكم ليا النفسى والمعنوى ولكه بفضل الله

ربنا يجعله فى ميزان حسناتنا جميعا بإذن الله لأنه من الأول لوجه الله

تحياتى لكم جميعا

التعديل الأخير تم بواسطة Hisham.Elgazzar ; 19-03-2013 الساعة 12:18 AM