العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Excel - اكسيل

قديم 28-10-2010, 12:14 AM
waelsalah waelsalah غير متواجد حالياً

التخصص العملى: محاسب حر

waelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond repute
للاهمية رد: رابطة مالكى الاكسل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miam0502788391 مشاهدة المشاركة

انا مش هقدر افيدك فى الأوتوماتيك لأن اللى معايا مانيوال
بالنسبة للمرايات هى مفتوحة على طول والسوسته دى علشان لو خبطت فى حاجة تدخل لجوة وترجع تانى علشان متتكسرش
صوت الصفارة وقت التسخين والله اعلم ده سير الدينامو عاوز يتشد او يتغير
الكركرة ممكن يكون السلانسيه واطى شويه فالموتور بيرج ولما تزود بنزين الرجة بتقل عادى يعنى
وربنا يبارك لك فيها
الله يبارك فيك يارب وشكرا جزيلا لاهتمامك الغالى
قديم 28-10-2010, 12:15 AM
waelsalah waelsalah غير متواجد حالياً

التخصص العملى: محاسب حر

waelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رابطة مالكى الاكسل

السلام عليكم
  1. ايه انسب زيت للاكسيل اوتوماتيك 1500 بنزين 80 مو 94
( نوعه وسعره وبتغير كل اد ايه )
-2- وحسيت بتقل فى الدركسيون عن اول استخدامى لها من شهر علما بانها باور ؟
وهل يوجد مشكله لو جيبت الدركسيون ع الاخر فى الملفات ؟؟؟

3 -- ع السرعات البطيئة بحس ان العربيه هتفصل فبقوم دايس بنزين عشان متفصلش -- وكمان فى الدوارة لازم ادوس بنزين بعد الكونتاك مباشرة عشان متفصلشي ؟

4-- والعربيه واقفه والكونتاكت شغال بسمع صوت كركره من الخلف ولكن بعد لما امشي بيها الصوت بيروح والماتور سحبه كويس الحمد لله ؟

5-- الصفيحه عملت معايا 140 كم داخل البلد بنزين 80 والعربيه كاربرتير هل هذا استهلاك مناسب ام قليل ؟
6-- ايه اهم طرق المحافظة على الاتوماتيك والباور ؟
اسف جدا للاطاله ومستنى ردودكم القيمه لتعم الفائدة ؟
قديم 28-10-2010, 09:14 AM
تيتو55555 تيتو55555 غير متواجد حالياً
من انا؟: يقول أفلاطون قمة الأدب أن يستحي الإنسان من نفسه
التخصص العملى: مهندس تحكم الي
هواياتي: driving

تيتو55555 has a spectacular aura aboutتيتو55555 has a spectacular aura about

الي كل الاخوة مالكي السياره اكسيل والي كل خبراء هيونداي
عشان مطولش عليكو انا معايا انا معايا 27 الف وعاوز حاجه اكسيل تكون حالتها كويسه فهل هلاقي بالسعر ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولو مفيش السعر ده ممكن يجيب ايه ؟؟؟؟؟؟ مع العلم اني عاوز حاجه كوري عشان اسعار الصيانه وقطع الغيار وطبعا بردو تكون كوول ويكون فيها تكييف وزجاج كهربا وكده يعني
ولكم جزيل الشكر
قديم 28-10-2010, 01:19 PM
bahaa23973 bahaa23973 غير متواجد حالياً

bahaa23973 is a jewel in the roughbahaa23973 is a jewel in the roughbahaa23973 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelsalah مشاهدة المشاركة

سؤال اخر معلش انا عربيتي اتوماتيك وبحس انى لو ما دوستش بنزين جامد انها هتبطل على السرعات البطيئة هل ده مشكلته ايه وهل له علاقة بانى مبلحقش الصبح اسخن العربية ؟؟
سؤالين اخريين معلش بما انى جديد فى الاكسل
1- هل مراياتها مبتتقفلش مع انى بحاول اقفلها بلاقيها بتتقفل بسسطه من الداخل لكنها بترجع تتفتح لوحدها
2-بسمع صوت والماتور شغال ورا زى صوت كركره والعربيه واقفه بس لما بدوس بنزين وامشي بيروح (( وساعات لما باجي اسخنها بسمع صوت صفاره لثوانى ويروح يا ترى ده سببه ايه )) ؟؟؟؟؟
عفوا للاطاله وشكرا مقدما
مستنى ردودكم القيمه ولكم جزيل الشكر
1- مرايات الاكسيل كلها مبتتقفلش و دة عيب لان كدة سهل كسرها لو حد خبط فيها
2- سخن العربية كويس و لو الصوت مستمر تبقى عايزة تعلى شوية و الصفارة دى سير عايز يتشد شوية أو مشدود اوى عايز يتظبط
قديم 28-10-2010, 01:28 PM
bahaa23973 bahaa23973 غير متواجد حالياً

bahaa23973 is a jewel in the roughbahaa23973 is a jewel in the roughbahaa23973 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelsalah مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
  1. ايه انسب زيت للاكسيل اوتوماتيك 1500 بنزين 80 مو 94
( نوعه وسعره وبتغير كل اد ايه )
-2- وحسيت بتقل فى الدركسيون عن اول استخدامى لها من شهر علما بانها باور ؟
وهل يوجد مشكله لو جيبت الدركسيون ع الاخر فى الملفات ؟؟؟

3 -- ع السرعات البطيئة بحس ان العربيه هتفصل فبقوم دايس بنزين عشان متفصلش -- وكمان فى الدوارة لازم ادوس بنزين بعد الكونتاك مباشرة عشان متفصلشي ؟

4-- والعربيه واقفه والكونتاكت شغال بسمع صوت كركره من الخلف ولكن بعد لما امشي بيها الصوت بيروح والماتور سحبه كويس الحمد لله ؟

5-- الصفيحه عملت معايا 140 كم داخل البلد بنزين 80 والعربيه كاربرتير هل هذا استهلاك مناسب ام قليل ؟
6-- ايه اهم طرق المحافظة على الاتوماتيك والباور ؟
اسف جدا للاطاله ومستنى ردودكم القيمه لتعم الفائدة ؟
مبروك يا باشا على العربية
بالنسبة للزيت انا بأستخدم موبيل ال3000 كيلو
اما البور فياريت تراجع زيت البور قبل متعمل اى صيانة فى البور ممكن يكون الزيت ناقص شوية
بالنسبة للكركرة راجع كهربة العربية ممكن تكون عايزة تعلى شوية
استهلاك البنزين عندك عالى فغير البوجيهات الاول و بعدين شوف الاستهلاك لو لسة عالى يبقى الكربراتير عايز يتظبط
اما عن كسر الدركسيون ففى المنحنيات الكبيرة ابقى دوس دبرياج علشان الكبلن

تحياتى