العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > إطارات السيارة

إطارات السيارة ساحة تتناول كل ما يتعلق بإطارات السيارات و الجنوط

قديم 05-10-2008, 05:36 PM
الصورة الرمزية islam_galal
islam_galal islam_galal غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: Mechanical Engineer

islam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond repute
الإطارات و النيتروجين

فوائده نظريا:

- مقاوم للصدأ.
- ضغط ثابت مع تغير درجة الحرارة في مصر.
- امتصاص افضل للصدمات.

وجهة نظري

- يحتوي الهواء علي 70% نيتروجين و مع ذلك لو ملأت الإطار بالنيتروجين ثم أضفت إليه نسبة من الهواء (لضبط الضغط مثلا) يفقد النيتروجين فوائده (نظريا).
- عند ملئ الاطار أول مرة لا نستطيع اغفال انه توجد كميه من الهواء تملأ حجم الاطار بمقدار الضغط الجوي !!!!؟

الخلاصة:

أنا حاسس ان موضوع النيتروجين ده عمليا مقلب ، بالاضافة لنقطة تانيه ان تعرف منين ان الغاز نيتروجين فعلا

ملحوظه

سعر ملء الاطار بالنيتروجين أول مرة = 5 جنيه و التزويد من 1 جنيه الي 2 جنيه
سعر ملء الاطار بالهواء أو تزويده 1/4 جنيه

منتظر إضافاتكم

مقولة مأثورة (اللَّهُ يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الْعَادِلَةَ وَإِنْ كَانَتْ كَافِرَةً وَلَا يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الظَّالِمَةَ وَإِنْ كَانَتْ مُؤْمِنَةً)
قديم 05-10-2008, 06:16 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الإطارات و النيتروجين

اخى وصديقى العزيز اسلام حمد لله على سلامتك وربنا يتقبل منك صالح الاعمال كلها

بخصوص النتيروجين فعن تجربة فعلا بيفرق بنسبة بسيطة فى تحمل الصدمات مش علشان هو نيتروجين بس علشان ضغط العجل بيفضل ثابت بدرجة كبيرة ومش بيزيد مع المشى فتبقى العجلة منفوخة زيادة عن الازم فتبقى اكثر صلابة

كمان لو استخدمت النتروجين مع عجل تيوبلس جديد هيديك نتيجة ممتازة انا شخصياً باستخدم النتروجين من فترة ومن ساعة ما استخدمتة نادرا ما بحتاج انى ازود العجل زى الاول الا لما الكاوتش يتخرم او حاجة غير كده الضغط ثابت دايما وديه الاستفادة الحقيقة اللى انا حاسسها من استخدام النتروجين

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 05-10-2008, 06:46 PM
الصورة الرمزية MoSHaX
MoSHaX MoSHaX غير متواجد حالياً
من انا؟: Thomas Wadee

MoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond repute

انا سمعت ان النيتروجين مش بيتمدد زى الهوا العادى وكمان كثافتة اقل فبيكون مريح فى المطبات وكمان مش بتحتاج تزود العجل كل شوية
قديم 06-10-2008, 01:17 PM
الصورة الرمزية Nour_peugeot
Nour_peugeot Nour_peugeot غير متواجد حالياً

Nour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond repute

الكام ده كمن بيفيد عدم تعرض الاكار للانفجار بسبب تمدد الهوا

my peugeot 306 gti6
قديم 07-10-2008, 04:37 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

الكلام ده كله مظبوط فعلا نظريا واسلام اكد عليه فى موضوعة بس هو قصدة وتساؤلة منطقى لان الكاوتش فعلا بيبقى فيه نسبة هواء عادى قبل ما يتملى ومش بيتم تفريغة
بس انا عن تجربة فعلا فيه تاثير بسيط فعلا فى ليونة الكاوتش مع المطبات وتحديدا مع الطرق المكسرة ومش بحتاج ازود تانى كل اسبوع او كل شهر زى الاول بالعكس بملاه نتيروجين وبنساها الا لما بتحصل (خرم) من مسمار او حاجة غير كده بقالى سنتين بستخدمة ومريحنى فعلا بس مع اعتبار انى بستخدمة من اول ما اشتريت الكاوتش يعنى والكاوتش سليم وبملاه عند درش وده محل ثقة وبشوف الجهاز بنفسى

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

الكلمات الدليلية
نيتروجين