العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 25-07-2012, 05:16 PM
الصورة الرمزية Tota El Masry
Tota El Masry Tota El Masry غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندسة
التخصص العملى: هندسة المنسوجات

Tota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقييم شخصي جداً عن تجربة فعلية للوجان أوتوماتيك 2012

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedashraf مشاهدة المشاركة

تسلمي على التقرير ياتوتا
بس مش فاهم "بعض مشاكل في دوائر الكهرباء الصغيرة بسبب ضعف الفيوزات"، هو إيه المشكلة عندك؟

ياجماعة مفيش روماني، مغربي بس.
تمام مغربي وبس
قديش يشرفني ها الوحدة العربية

مشاكل الفيوزات كل يومين أروح التوكيل يغيرلي فيوز
مرة الزجاج و مرة الولاعة مع إني مش بولع في حد أنا بولع في نفسي بس من كثر الغيظ

و سالت واحد بتاع كهربا قالي فيوزات لوجي 10أمبير محتاجة فيوزات أقوى 40 أمبير حروح التوكيل أشوف القصة ده
قديم 26-07-2012, 07:47 AM
amak313 amak313 غير متواجد حالياً

amak313 is on a distinguished road
للاهمية رد: تقييم شخصي جداً عن تجربة فعلية للوجان أوتوماتيك 2012

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tota El Masry مشاهدة المشاركة

تمام مغربي وبس
قديش يشرفني ها الوحدة العربية

مشاكل الفيوزات كل يومين أروح التوكيل يغيرلي فيوز
مرة الزجاج و مرة الولاعة مع إني مش بولع في حد أنا بولع في نفسي بس من كثر الغيظ

و سالت واحد بتاع كهربا قالي فيوزات لوجي 10أمبير محتاجة فيوزات أقوى 40 أمبير حروح التوكيل أشوف القصة ده
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
حبيت أرد على نقطتين...
أول نقطة عدم وجود الروماني...
الروماني موجودة بامكانيت الاي بي اس والاير باج للراكب الأمامي.. ولكن تعلو في السعر وده كان عندما أردت أن أشتري المغربي البلاك لاين مانيوال خيرني التوكيل و كان الطارق أوتو موتيف مابين ديه وديه.. وأنا احترت المغربي لانتشارها و عشان خفت للتوكيل مايرضاش يشتغل فيها زي ما بيحصل مع الي بيجيب عربية فلونس من الخليج بيقولولوا مالناش فيها خاااالص...

بالنسبة بقى للدوائر الكهربية...
حضرتك أنا عن نفسي معايا لوجان بلاك لاين مانيوال بموتور 8 صباب 90 حصان.. لم أشتكي من أي مشكلة مع الفيوزات وربنا يحفظها طبعاً ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم...

ورأيي الشخصي قبل أن يكون الهندسي أن عندما يفسد الفيوز... يكون هناك عيب في الدائرة الكهربية وسيظل الفيوز يفسد طالما لم نصلح العيب... وللأسف ده عيب توكيل رينو في مصر...
يداوي العرض وليس المرض...
فنصيحتي الشخصية.. كلمي خدمة العملاء و اطلبي تتحدثي مع مدير خدمة العملاء و ان موصلوكيش بيه على التليفون حددي معاد انك تقابليه في مكتبه في فرع المقطم وهتلاقيه انسان خدوم جداً وقوليله انك عاوزه تقطعي الشك باليقين بانهم يعملوا فحص لكامل الدائرة المهربية للسيارة في أوضاع التحميل النختلفة زي مثلاً تكييف مع نور عالي و كلاكس ونور شبورة..
فصل و تشغيل التكييف بشكل متقطع أثناء السلانسيه... الخ.. كل ما يمكن أن يخطر ببالك من ما قد يحدث لك أو ممكن لو ان في موقف متكرر معاكي دايماً بيحصل ان فيوز معين بيفسد عند حدث معين .. ساعتها أطلبي محاكاة الموقف داخل التوكيل عشان يبقى على عينك يا تاجر ان في مشكلة في الحتة ديه...

من الآخر لا تكتفي بتغيير الفيوز ومتسمعيش كلام الكهربائي عشان الكلام ده مش صح.. في أجهزة في السيارة لا تستطيع تحمل أكثر من 10 أمبير فيتم وضع فيوز 10 أمبير لها حتى اذا زادت الكهرباء عن 10 أمبير يحترق الفيوز بدلاً من الجهاز.. يعني يشتري كاسيت مثلاً بحتة فيوز ثمنة أقل من 5 جنيه...
والي بيعمله الكهربائي العادي برة التوكيل أما بيلاقي فيوز بيتحرق انه بيغيره بفيوز أمبير أعلى وهو فاكر انه جاب التايهة مع انه كده مش صح لأن تعريض الجهاز المحتمي خلف الفيوز ده لشحنات أعلى يمكن أن ينتج عنه احتراقه وربنا يحمينا من جهل الكهربائية خارج التوكيل..
=======================
قديم 26-07-2012, 08:58 AM

Tota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amak313 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
حبيت أرد على نقطتين...
أول نقطة عدم وجود الروماني...
الروماني موجودة بامكانيت الاي بي اس والاير باج للراكب الأمامي.. ولكن تعلو في السعر وده كان عندما أردت أن أشتري المغربي البلاك لاين مانيوال خيرني التوكيل و كان الطارق أوتو موتيف مابين ديه وديه.. وأنا احترت المغربي لانتشارها و عشان خفت للتوكيل مايرضاش يشتغل فيها زي ما بيحصل مع الي بيجيب عربية فلونس من الخليج بيقولولوا مالناش فيها خاااالص...

بالنسبة بقى للدوائر الكهربية...
حضرتك أنا عن نفسي معايا لوجان بلاك لاين مانيوال بموتور 8 صباب 90 حصان.. لم أشتكي من أي مشكلة مع الفيوزات وربنا يحفظها طبعاً ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم...

ورأيي الشخصي قبل أن يكون الهندسي أن عندما يفسد الفيوز... يكون هناك عيب في الدائرة الكهربية وسيظل الفيوز يفسد طالما لم نصلح العيب... وللأسف ده عيب توكيل رينو في مصر...
يداوي العرض وليس المرض...
فنصيحتي الشخصية.. كلمي خدمة العملاء و اطلبي تتحدثي مع مدير خدمة العملاء و ان موصلوكيش بيه على التليفون حددي معاد انك تقابليه في مكتبه في فرع المقطم وهتلاقيه انسان خدوم جداً وقوليله انك عاوزه تقطعي الشك باليقين بانهم يعملوا فحص لكامل الدائرة المهربية للسيارة في أوضاع التحميل النختلفة زي مثلاً تكييف مع نور عالي و كلاكس ونور شبورة..
فصل و تشغيل التكييف بشكل متقطع أثناء السلانسيه... الخ.. كل ما يمكن أن يخطر ببالك من ما قد يحدث لك أو ممكن لو ان في موقف متكرر معاكي دايماً بيحصل ان فيوز معين بيفسد عند حدث معين .. ساعتها أطلبي محاكاة الموقف داخل التوكيل عشان يبقى على عينك يا تاجر ان في مشكلة في الحتة ديه...

من الآخر لا تكتفي بتغيير الفيوز ومتسمعيش كلام الكهربائي عشان الكلام ده مش صح.. في أجهزة في السيارة لا تستطيع تحمل أكثر من 10 أمبير فيتم وضع فيوز 10 أمبير لها حتى اذا زادت الكهرباء عن 10 أمبير يحترق الفيوز بدلاً من الجهاز.. يعني يشتري كاسيت مثلاً بحتة فيوز ثمنة أقل من 5 جنيه...
والي بيعمله الكهربائي العادي برة التوكيل أما بيلاقي فيوز بيتحرق انه بيغيره بفيوز أمبير أعلى وهو فاكر انه جاب التايهة مع انه كده مش صح لأن تعريض الجهاز المحتمي خلف الفيوز ده لشحنات أعلى يمكن أن ينتج عنه احتراقه وربنا يحمينا من جهل الكهربائية خارج التوكيل..
=======================
ربنا يبارك فيك يا رب

الروماني موجود بس بره الضمان باختصار تجيبه مع نفسك و طبعاً بتدفع عليه جمرك محترم....؟؟؟

موضوع الفيوز ده فعلاً بأمر الله حروح التوكيل أشوف حكايته ده كل ما أخرج مشوار كبير و أقف في الشمس حبة فيوز يضرب و بالذات فيوز الشباك الخلفي
بس معاملة المهندس في المقطم كانت زي ما بقول والله أعلم بظروفه فيها زق شوية زي ما أكون جاهلة ما علينا حشوف موضوع الفيوز ده
جزاكم الله خيراً
قديم 26-07-2012, 11:19 AM
الصورة الرمزية TiTo Sky
TiTo Sky TiTo Sky غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: طالب خدماوي
هواياتي: ركوب السيارات

TiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond repute

: 010104~171:

تقرير اكثر من رائع

AHMED
قديم 26-07-2012, 12:00 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TiTo Sky مشاهدة المشاركة

: 010104~171:

تقرير اكثر من رائع
من بعض ما عنكم يا فندم
جزيل الشكر

الكلمات الدليلية
مميزات, تقييم, عيوب, رينو لوجان