العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > Tiggo

قديم 17-10-2010, 12:58 AM
aboomarahmad aboomarahmad غير متواجد حالياً

aboomarahmad will become famous soon enough
افتراضي رد: مثبت سرعة للتيجو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedkamel8677 مشاهدة المشاركة

اى عربية full injection تقدر تركب لها مثبت سرعة و حتى كمان لو كان فيها TURBO لكن اهم حاجة البرنامج اللى هيخلى كمبيوتر العربية يقرا الهارد وير الجديد و حتى لو العربية اصلا ملهاش لكن ما دامت full injection ينفع و فى اكتر من نوع يركبوا عليها
السلام عليكم:
أولا: شكرا على ردك
ثانيا: لو كان التوكيل بيركب المثبت ماكنتش سألت ولا دوخت عليه زي دلوقتي
ياصديقي لما سألتهم قالوا مش بنركب حاجة زي دي ولو ركبته برة هتطلع من الضمان.....يعني لا بيرحم ولا يسيب رحمة ربنا تنزل
في شركة بتركبه بضمان سنة عبارة عن جزء في الموتور وزراير بتركب بحزام حول الطارة وبتتصل بجزء الموتور عن طريق البلوتووث
لكن انا مش ضامن كفائته ولا انه يطلعني من الضمان
وكنت سمعت من زميل في منتدى آخر ان التيجو نازلة مجهزة بالمثبت وان مش ناقص الا الدراع بس يركب شمال الطارة وتحديدا تحت دراع الإشارات!!!
لكن التوكيل ميعرفش حاجة عن الكلام ده وانا بصراحة في مصر مش بطمئن بسهولة لأي كلام اسمعه

ياريت اللي عنده تجربة حقيقية يفيدني بس مش مجرد سماع

م.ياسر
قديم 17-10-2010, 01:14 AM
mohamedkamel8677 mohamedkamel8677 غير متواجد حالياً
من انا؟: ana da2mn barkb vw tdi
التخصص العملى: free
هواياتي: cars

mohamedkamel8677 is a jewel in the roughmohamedkamel8677 is a jewel in the roughmohamedkamel8677 is a jewel in the rough

بالظبط زى ما انت سمعت كدة الدراع بس يركب شمال الطارة وتحديدا تحت دراع الإشارات
دة بيتشال و بيتحط واحد تانى زية بالظبط كل اللى بيزيد علية زرار عند طرف الدراع و مكتوب علية SET و علية رسمتين موجب و سالب و زرار التثبيت
و عشان يركبة بيفك الدريكسيون و الايرباج و الدراع دة بيكون معاة كابل شكلة عامل زى كابل ال HDMI بيوصلة على الفيشة اللى كان راكب عليها الدراع القديم و بعد كدة بيجيب اللاب توب و يوصلة بكمبيوتر العربية و يعملة ACTIV و خلاص على كدة لكن لو معندوش دى تبقى حاجة تانية
و انا مش بقولك كدة عن سماع انا بقولك من واقع شغلى و اتمنى لك التوفيق
قديم 17-10-2010, 01:26 AM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedkamel8677 مشاهدة المشاركة

اما حساس الركن دة مش مشكلة تقدر تركبة على اى عربية حتى لو كانت من ايام الفراعنة
يا ريت بس من غير تريقة

مانا عارف إن أى عربية ممكن يتركب لها حساس ركن

لكن انا بتكلم على الحساس اﻷصلى للعربية إللى قرايته بتظهر فى شاشة عداد الرحلات فى التابلوة
قديم 17-10-2010, 01:44 AM
mohamedkamel8677 mohamedkamel8677 غير متواجد حالياً
من انا؟: ana da2mn barkb vw tdi
التخصص العملى: free
هواياتي: cars

mohamedkamel8677 is a jewel in the roughmohamedkamel8677 is a jewel in the roughmohamedkamel8677 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم شاهين مشاهدة المشاركة

يا ريت بس من غير تريقة

مانا عارف إن أى عربية ممكن يتركب لها حساس ركن

لكن انا بتكلم على الحساس اﻷصلى للعربية إللى قرايته بتظهر فى شاشة عداد الرحلات فى التابلوة
يا استاذ حازم انا مبتريقش و لا حاجة معاذ اللة انا بس قصدت اوضح وجهة نظرى و مع ان حضرتك فهمتنى غلط فأنا بعتذر لحضرتك عن إسائتى انا للتعبير
بخصوص الحساس اﻷصلى للعربية إللى قرايته بتظهر فى شاشة عداد الرحلات فى التابلوة دة لازم العربية تنزل بية و انا لا اعتقد ان فى حد يعرف يركبو عشان اولا التوصيلات الكهربائية للدائرة الالكترونية هتكون معقدة جدا و دة بيستلزم اعادة برمجة ال CPU بتاع العربية ككل عشان اول ما تركب BACK الاشعة تشتغل تلقائى و تقرا فى التابلوة
كمان لازم يكون التابلوة مجهز بالجزء اللى هيظهر فية السينسور على الشاشة
اللى عاوز اقولة ان فى حاجات ينفع نركب فيها الاصلى و حاجات لأ
قديم 17-10-2010, 02:10 AM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute

تمام كده نبقى متفقين

و انا مزعلتش و لا حاجة