العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 26-01-2013, 10:40 PM
الصورة الرمزية ابوجنى2112
ابوجنى2112 ابوجنى2112 غير متواجد حالياً

ابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud of
افتراضي رد: الغاز الطبيعي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

وجهات نظر يا أستاز محمد
انما اللى متعود على البنزين طبيعى انه يقرص على العربية وطالما مفيش عزم يبقى الموتور هيفوت لكن طبعا ال 250 كيلو ب 7 جنيه يا بلاش مفيش توفير أحسن من كدا طبعا

ده الملاكى بيعمل من 2009 130000 و120000 كيلو معقول التاكسى يعمل 12000 و 13000 فى 4 سنين

تصحيحا للرقم.. سقط سهوا صفر فىى كتابة الرقم..والصحيح 120000 و130000
وازيد عليهم 180000 كم وبسم الله ماشاء الله صيانة المعتادة..

ومشيها محمد علشان خاطر حضرتك يا Hisham.Elgazzar باشا..
ومجرد ابداءالراى ليس فرضا على احد..فلك ان تاخذ به.. او تتركه بكل حرية لسعادتك
ارجو المعذرة والا اكون اثقلت عليكم ..
وانا بمشى بالعربية 2000 كم شهريا سفر على مرتين على سرعة 120/ كم/س و
160كم/س ومش محتاج اقرص على العربية لان تساعها جميل بالنسبة لى..
ولسيادتكم حرية الاختيار ..وشكرا على سعة صدركم..

لله الأمر من قبل ومن بعد
قديم 31-01-2013, 01:07 AM
hosameyg hosameyg غير متواجد حالياً

hosameyg will become famous soon enough

انا اشتريت عربيه 132 وفيها غاز بصراحه انا اشتغلت عليه مرتين لان الاسطوانه كان فيها شويه وبصراحه شديده مافيش فرق خالص بينه وبين البنزين لا فى صوت الماتور ولا فى السحب الا للناس اللى بتحب تجرى وتسابق على الطريق ممكن يحس بفرق انما موظف بيركب الصبح ويروح شغله ويرجع اخر النهار وكده مش هيحس غير بالتوفير الشديد عيبه الوحيد بالنسبه ليه هوه مكانه فى الشنطه بصراحه مغلبنى انا لانى بشيل بضاعه فى الشنطه غير كده لا وملحوظه هو مش واخد الشنطه كلها دا انا حاطط معه 2 استبن والكريك وشنطة عده وحاجات كتير بس انا شغلى انى بنقل فيه كمبيوترات وشاشات وكده ده بس اللى هيخلينى ابيعه ولو حد عايزه انا ممكن ابيعهوله باى سعر ممكن بنصف الثمن او ب 2000 جنيه حتى لو حد عايزه يكلمنى 01144423142
قديم 31-01-2013, 02:10 AM
الصورة الرمزية ahmed_elmagree
ahmed_elmagree ahmed_elmagree غير متواجد حالياً
من انا؟: facebooky
التخصص العملى: taleb in: Technical school of advanced technology maintenance next to ahly club in nasr city
هواياتي: mgnon 3rbyat

ahmed_elmagree is a jewel in the roughahmed_elmagree is a jewel in the roughahmed_elmagree is a jewel in the roughahmed_elmagree is a jewel in the rough

انا شوفت انهارده عربية هيونداى سوناتا 2010 اعتقد مركبة غاز

CARS IS MY DRUGS
قديم 02-02-2013, 09:22 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_elmagree مشاهدة المشاركة

انا شوفت انهارده عربية هيونداى سوناتا 2010 اعتقد مركبة غاز
السلام عليكم
الى اعرفه ان كل ما نسبة الأنضغاط زادت اصبح الغاز افضل لذلك العربيات الموصي لها ببنزين 95 افضل من الموصي لها ببنزين 90
نفسي اركب غاز بس خايف علي المحرك
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 02-02-2013, 10:17 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

تركيب الغاز الطبيعى هو توجه خاطىء تماما,
الغاز الطبيعى خطير جدا على محرك السيارة, المشكلة الاساسية ان الغاز الطبيعى يحتوى على الكبريتيك, و هى مادة أكلة للحديد,
معنى ذلك ببساطة أنه يقصف عمر المحرك الى أقل من ليس النصف و لا الثلث, بل أقل من الربع.
و ما سوف توفره من ثمن البنزين, سوف تصرف أضعاف أضعافه على عمرات للمحرك (ده غير البهدلة و العطلة).
لا احب ان اكون محبطا لكن هذه هى الحقيقة المؤلمة, الغاز ليس مناسب بتاتا للسيارات, و لو كان كذلك لكنا راينا نصف السيارات فى العالم تسير بالغاز الطبيعى( هل سألت نفسك لماذا ترفض الشركات صنع سيارات تسير بالغاز الطبيعى؟)

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى

التعديل الأخير تم بواسطة فادى ; 02-02-2013 الساعة 10:22 PM