العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 01-03-2013, 04:15 AM
Mohamed_Salah Mohamed_Salah غير متواجد حالياً

Mohamed_Salah is on a distinguished road
نقاش محتاج إجابة لو سمحتوا

* أنا معايا 405 ولسه مظبت الميكانيكا و التكاهات مفتوحة ومش يتعدى 160 كم/ساعة .وبحط بنزين 92.هل ده عادى ولا فيه حاجة هى 1600 سي سى
* فىدول الخليج بيستعملوا المياه بتاعة البطاريات فى الريدياتير بدون تخفيف ولما سألت هنا فى مصر قالولى لا يمكن ده ياكل الماتور ... لحد ما حد قالى الكلام ده صح بس أنا معرفش فى مصر تتخفف تانى ولا لأ ممكن حد يفيدنى وغيه النوع اللى ممكن مش يكون ملعوب فيه (تابع لأى شركة) ؟؟
* عندى لمبة البططارية فى العداد مش يتنور هل فيه حاجة فى التوصيلات مع البطارية فى الماتور تكون حصلت لما الميكانيكة فصلها؟
قديم 01-03-2013, 02:30 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتاج إجابة لو سمحتوا

السلام عليكم
بخصوص السحب اظبط التاكيهات ولو السياره مانوال اكشف علي طقم الدبرياج ولو اوتو اكشف علي زيت الفتيس وفلتر زيت الفتيس
وغير فلتر الهواء والبنزين
وبالنسبه للماء ممكن يكونو بيحطو ماء بطاريه مقطر مش حمض اكيد ممكن تضع ماء الناتج من تكييف المنازل
لمبة البطاريه ممكن تكون اتحرقت اكشف عليها عند كهربائي
والله اعلى واعلم
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 04-03-2013, 10:20 AM
Mohamed_Salah Mohamed_Salah غير متواجد حالياً

Mohamed_Salah is on a distinguished road
افتراضي رد: محتاج إجابة لو سمحتوا

شكرا سيدى الفاضل ... أنا لسة مغير طقم الإسطوانة والديسك من 6 شهور وجايب الفاليو جديد لسه عامل طقم صيانة بالكامل من فلتر هواء وبوجبهات وفلتز بنزين ومنضفين الكاربيتيروضبطنا كهرباء الماتور ...بالنسبة للماتور التكهات مفتوحة والميكانبى ودانى عند الراجل وقال مش محتاجة حاجة... ممكن يكون فيه حاجة تانية