العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 06-05-2010, 03:15 AM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute
افتراضي رد: قاعده ال 4 متر لكل 20كم/ساعة

مع فائق أحترامى الطريق هو اللى فرض ضريبة الغباء فى القيادة فالبداية فى الطريق ال 15 متر والذى يكون فى بلاد أخرى 40 متر وأكثر والمصيبة تكون فى اللى راكن صف تانى وبائعى الطرق والبشر اللى مش بيمشوا على الرصيف وغيره وقاطعى الطريق غير ده سيبك كانت الحياه فله بس القاعدة اللى حضرتك بتقولها صحيحا لكن طبعا 20 كيلو دى سرعة برضه مش قليلة يعنى أنت كده بدأت تسرع وعندنا الكل بيسيبك لك مساحة لو أنت مسرع غير ده ألطم

قديم 06-05-2010, 12:11 PM
الصورة الرمزية Bendary
Bendary Bendary غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مكافح بشرف
التخصص العملى: Trading - Buiness Development
هواياتي: طوابع - رسم - قراءة ، لكن بعد الشغل والجواز بقت الهوايه : أكل العيش

Bendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

الملتزم مبيعرفش يسوق !!
واللي يخلص نفسه بيفهم في السواقه !!
كلنا متجهين لعرف و قانون سواق الميكروباص ... كأنه هو المدرس اللي بنتعلم منه فن القياده !!
اه والله معاك حق

Mohamed Bendary
اللهم فرغنى لما خلقتنى له ولا تشغلنى بما خلقته لى
اللهم ولا تحرمنى وانا أسألك ولا تعذبنى وانا استغفرك
مصر هاتفضل غاليه عليا
قديم 06-05-2010, 01:21 PM
ابراهيم أبوسيف ابراهيم أبوسيف غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مصمم جرافيك
هواياتي: الرسم

ابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to all

شكرا يا أستاذ بنداري
بس أنا أعتقد أن طريقة قيادتنا احنا المصريين هي الأسوء في العالم والأكثر خطورة وده نابع من ثقافة الفهلوة وغياب القانون
وكمان حاجة تانية لما بنلاقي مثلا حد بيغلط زي سواق الميكروباص بيكون الرد ان اللي سايق يغلط معاه وكأنه كده بيربيه أو يغلط مع حد تاني
يعني لو ميكروباص كسر علي أكسر أنا على اللي جنبي ويمر الموقف عادي كله بيعدي

إنما لو جيت للصح المفروض اننا نوقف سواقين الميكروبصات عند حدهم باننا ما نعديش ليهم الغلطات لو أمكان حتى لو غلطة سلوك مش مؤثرة

أنا مرة كنت ماشي بالليل على طريق بني سويف الشرقي وهو طريق واسع وكبير الجيش اللي عامله جه ميكروباص ورايا عاوز يعدي راح لازق فيا من ورا وللعلم انا كنت ماشي على 140 ومنور العالي زينون . أنا اضريت أوسعله
وفضلت ماشي قريب منه لحد ما قربنا على البوابات رحت شادد على 170 وعديته ودخلت قبله البوابة وبعد ما اتأكدت من أنه دخل وقفت العربية ونزلتله
قولتله كلمتين في التمام وقولتله عارف لو نورت الزينون ولزقت وراي تاني أنا هانزل أكسرلك الفوانيس واخدك القسم
في الأول مكانش فاهم أنا ايه اللي مش عاجبني باعتبار ان طريقته عادية يعني وأنا اللي بتنك عليه
بس لو كل واحد عمل معاهم كده أظن أن معظمهم هايتلم
قديم 06-05-2010, 03:41 PM
wawa_07 wawa_07 غير متواجد حالياً

wawa_07 has much to be proud ofwawa_07 has much to be proud ofwawa_07 has much to be proud ofwawa_07 has much to be proud ofwawa_07 has much to be proud ofwawa_07 has much to be proud ofwawa_07 has much to be proud ofwawa_07 has much to be proud ofwawa_07 has much to be proud of

السواقه فى مصر اصبحت بلطجة وقلة ادب وغباء ده مش كلة دى نسبه 98 و2 محترمين
قديم 08-03-2011, 03:56 PM
الصورة الرمزية مهند النجار
مهند النجار مهند النجار غير متواجد حالياً
من انا؟: مسافر
التخصص العملى: طالب 3 ثانوي
هواياتي: cars swimming football

مهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond repute

احسن مسافة امان

هي المسالة لو انا اسرع من اللي ادامي هعدية واسبقة

اما لو احنا الاتنين بنفس السرعة تبقي 5 متر

لو حد حاول يكسر تبقي 2 م

بعد ترجع 5

حلوة الفكرة دي

رمضان كريم