العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 22-09-2011, 07:43 AM
lesy lesy غير متواجد حالياً

lesy is on a distinguished road
افتراضي رد: استفسار مهم جدا و ارجوا سرعة الرد للأهميه

و الله ما عارف اشكرلك معروفك داا ازاى ربنا يكرمك يارب
معلش انا عارف انى رخم بس انا و الله سهران بدور على الموضوع داا علشان هقابله الصبح و عايز ابقى جاهز بالقرار
دلوقتى لو عملت عقد ابتدائى و دفعتله ال 4000 ساعتها بقى هستلم العربيه منه و الرخصه و كداا لحد ما هو يجيب باقى الورقه و نروح نكمل اجراءات و نسجل و كداا و لا مش هستلم العربيه و لو هو مش هيسلمنى العربيه العقد هيضمن حقى ؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 22-09-2011, 11:09 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

متدفعش حاجة بدام مش هتاخد حاجة او زى ما بيقولو بالبلدى ابنى فى ايدى ماروحش ادور علية
يعنى اما حضرتك تدفع كامل قيمة العربيه مع استلام العربيه والورق واتمام اجراءات نقل الملكية والتسجيل
او تدفع المقدم وتستلم العربيه وتعملو عقد فى شرط جزائى ويذكر فيه المقدم والمؤخرات والتزامات كل طرف ويسجل العقد او يتعمل عليه صحة توقيع
وانصحك عموما تدفع كل حاجة وتستلم كل حاجة مرة واحدة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 22-09-2011, 11:45 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

حل اتانى:-
كمل كل الورق واعمل عقد البيع المسجل ومتنساش يتكتب فى خانة رقم الموتور رقم الموتور الجديد .......تمام كدة
وتبقى لة 1500 جنية ودة تمن الموتور
طلع ابن ناس ومحترم وجبلك ورق الموتور وعرفت تثبتة على الرخصة زى الفل اديلة الـ 1500 جنية بتوعة
طلع سافل ومجبش حاجة بمنتهى البساطة تروح تجيب موتور استيراد على كيفك انت بـ 1500 جنية وتديلة الموتور بتاعة يلعب بية

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 22-09-2011, 07:43 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

انا من رأيى النص والنص
4500 لغاية ما يخلص كل حاجه وتبقى واقفه ع التسجيل
وانت بتسجل ان شاء الله (بعد ماتبقى الرخصه فى ايدك ومش ناقص اى ورق) ابرز له الـ 4500 الباقيين ولو هوه اصلا جاد فى البيع(بغض النظر عن كونه ثقه ولا لأ) يبقى اكيد هايسعى ويحرص ان الورق يخلص عشان يتمم البيعه

تصور بعد ماكتبت .... افتكرت ان معادك معاه الساعة 12 هههههههه
معلش بقى انا فى غيبوبة
بس برضه عشان غيرنا يستفيد
وماتنساش تكمل لنا ... وصلت لايه
دعواتى لك بالتوفيق

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 23-09-2011, 03:10 PM
lesy lesy غير متواجد حالياً

lesy is on a distinguished road

شكرا ليكم يا جماعه مش عارف اشكركم ازاى و الله
انا بعد اللى سمعته و كمان سألت ناس بره قالولى نفس الكلام وقلقونى من الموضوع
اتصلت بالراجل و قولتله انا جاد فى الشراء بس نأجل كل حاجه لحد ما يخلص ورق الماتور و الرخصه و كداا هو طبعا مكانش متقبل الكلام اوى بس هعمل ايه . انا عارف ان اول زبون هيجيله و يكون متقبل الموضوع هيبيعله بس انا بصراحه مشتريش حاجه الا اذا كنت متأكد منها اوووى

بشكركم جدا و انا سعيد انى بقيت من اسرة المنتدى و بأذن الله افيد و استفيد
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته