العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تأجير السيارات

تأجير السيارات خاص بمعارض تأجير السيارات ومايتبعها من استفسارات وموضوعات

قديم 13-07-2011, 02:16 AM
محمود36 محمود36 غير متواجد حالياً

محمود36 is just really niceمحمود36 is just really niceمحمود36 is just really niceمحمود36 is just really nice
مميز خفايا مكاتب الايجار واسرارها من داخل المكاتب

السلام عيكم ورحمة الله
الموضوع دة معمول للكل
يعني اصحاب السيارات سواء كان المؤجر بسائق او بدون
او طالب السيارة سواء بسائق او بدون
نبدأ اولا ب التعريف بنفسي
محمود
صاحب مكتب ايجار ليموزين
للاستفسار العاجل 0020103329909
الموضوع هيتكلم عن المشاكل الموجودة في مكاتب الايجار والحوارات الكتيرة
مثل افضل طرق الايجار
الضمانات المطلوبة لضمان الحقوق والتلاعب في وصلات الامانة المقدمة
التلاعب في التامين ومن مصلحة مين او المستفاد الاكبر
لية المكاتب بتطلب السيارة بدون سائق
لية الافراد صعب يوصل للشركات
لية الاستثمار دة فية مشاكل كتير
اية الافضل التأجير من مكتب او من اسرة
اهميت التأمين
دخول الاستثمار دة بسيارة اقساط افضل ام كاش
المطلوب لكل من لدية سيارات للايجار اوعايز ياجر سيارة او مكتب ايجار
او محامي متخصص في الموضوع دة ووصلات الامانة واصحاب الخبرة السؤال عن اي استفسار او الاجابة
انا اشرت الى جزء من مشاكل الايجار ووضعت بعض المواضيع لمناقشتها وسيتم المناقشة عن طريق الاسئلة الموجها سواء كانت من المشار اليها او مشاكل اخرى
ارجو عدم تزيف الامور ليعم الفائدة على الكل

التعديل الأخير تم بواسطة Saif eldien ; 07-08-2011 الساعة 10:39 PM سبب آخر: لفظ الجلالة
قديم 13-07-2011, 11:41 PM
BoPPoS BoPPoS غير متواجد حالياً

BoPPoS has a spectacular aura aboutBoPPoS has a spectacular aura about
افتراضي رد: خفاي مكاتب الايجار واسرارها من داخل المكاتب

بجد انت عبقري يا استاذ محمود . ...

انا ان شاء الله ناوي اأجر عربيه يوم السبت الجاي ودي هتكون اول عربيه اأجرها في حياتي وكل اللي اعرفهم بيقولو لا المكاتب هينصبو عليك ويلبسوك في الحيطه وحوارات وكدا

والمشكله اني ناوي ان شاء الله اجيب عربيتين بي ام 316 موديل 93 هيكلفوني 120 الف وافتح محل ايجار دي مشروع ابتدائي ... وكل ما اسأل الناس الاقي كلام عجيب

مثلا :: 1- لا لا لا سيبك من الحوارات دي ... دي ليها ناسها وانت هتنداس ممكن تفتح محل بلي ستيشن هيكلفك 30 الف وزي الفل

2- انت مجنون يابني ... هيجيلك واحد يأجر العربيه ويسرقها ويقطعها او يبيعها ... فكك

3- ( من بق سمكري ) بص يا باشمهندس بتوع محلات الايجار دول حسبي الله ونعم الوكيل فيهم .. لو الرفرف اتخبط منك يروح يرش الجنب كله ويزبط العربيه على حسابك .. وانت يا عيني لازم تدفع بدل ما تقعد في السجن او تقوم محامي ووجع دماغ

4- ( كلام تاجر ) مشروع جميل جدا ومكاسبه حلوه ومش محتاج مجهود ..
انا : طيب ايه اساسياته او تنصحني بايه ؟؟
التاجر : مالوش اساسيات .. عربيتين حلوين واجرهم والكل يمضي ولو حصل حاجه على حساب اللي مأجر وبس يا معلم

كلام في كلام في كلام

انا اسف جدا على الرغي الكتير دا ... بس دا من زهقي وقرفي من كتر ما لفيت وسألت وشفت

تقبلو تحياتي ... ياريت حد يفيدنا في الموضوع دا بجد وايه اساسياته لو هأجر عربيه او افتح محل ايجار ...
قديم 13-07-2011, 11:54 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

موضوع جميل ومفيد بلا شك فى انتظار البقية

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 14-07-2011, 12:18 PM

محمود36 is just really niceمحمود36 is just really niceمحمود36 is just really niceمحمود36 is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BoPPoS مشاهدة المشاركة

انا ان شاء الله ناوي اأجر عربيه يوم السبت الجاي ودي هتكون اول عربيه اأجرها في حياتي وكل اللي اعرفهم بيقولو لا المكاتب هينصبو عليك ويلبسوك في الحيطه وحوارات وكدا

والمشكله اني ناوي ان شاء الله اجيب عربيتين بي ام 316 موديل 93 هيكلفوني 120 الف وافتح محل ايجار دي مشروع ابتدائي ... وكل ما اسأل الناس الاقي كلام عجيب

مثلا :: 1- لا لا لا سيبك من الحوارات دي ... دي ليها ناسها وانت هتنداس ممكن تفتح محل بلي ستيشن هيكلفك 30 الف وزي الفل

2- انت مجنون يابني ... هيجيلك واحد يأجر العربيه ويسرقها ويقطعها او يبيعها ... فكك

3- ( من بق سمكري ) بص يا باشمهندس بتوع محلات الايجار دول حسبي الله ونعم الوكيل فيهم .. لو الرفرف اتخبط منك يروح يرش الجنب كله ويزبط العربيه على حسابك .. وانت يا عيني لازم تدفع بدل ما تقعد في السجن او تقوم محامي ووجع دماغ

التاجر : مالوش اساسيات .. عربيتين حلوين واجرهم والكل يمضي ولو حصل حاجه على حساب اللي مأجر وبس يا معلم

كلام في كلام في كلام

انا اسف جدا على الرغي الكتير دا ... بس دا من زهقي وقرفي من كتر ما لفيت وسألت وشفت

تقبلو تحياتي ... ياريت حد يفيدنا في الموضوع دا بجد وايه اساسياته لو هأجر عربيه او افتح محل ايجار ...
اولا موضوع عايز تاجر عربية يوم السبت
لو هتاجر عربية مدة اقل من اسبوع عشر ايام تعمل بية مشاوير او فسح
احسن حاجة تاجرها بسائق والسائق بيتحمل المسؤلية عن العربية
لو هتاجر مدة طويل اجر من مكتب محترم وابعد عن الاسر لانها غير مؤمنة
معاك ان المكتب اسعار اعلى بس افضل في التفاهم وسيارت المكتب مؤمن عليها
عند التاجير استفسر عن السيارة مؤمن علية ولو مؤمن ازاي التعامل في حالة الحوادث
تعرف اذاي ان المكتب محترم اذا كانت السيارة مؤمن علية والسيارة حالتة كويسة وتعرف ان في حالة الحوادث لا قدر الله ان هيدفعك عشرة في المية من قيمة الصيانة وايجار السيارة اثناء الصيانة
وعادتن فترة الصيانة من شهر الى شهرين حسب شركة التامين لانة بترسل خبراء لتقيم الحادث وتصور السيارة وتعمل تقرير الكلام دة بياخد من 10 ال15 يوم وبعد كدة بتخش التوكيل تبع شركة التامين وتاخد دورها في حد اقصى شهر ثم تطلع وتنتظر شركة التامين لتصوره وكتابة التقرير في حدود 3 ايام وبعدة باسبوع او اثنين بيطلع شيك بقيمة الصيانة من شيكة التامين
طبعا انت بتدفع الفترة دي كلها معاد فترة انتظار الشيك
اذا قال الكلام دة المكتب تعرف انة كويس
طبعا بتمضي على وصل امانة اياك يكون على بياض امضية بقيمت السيارة وشوف السيارة لو فية خربوش اواي حاجة اثبتو في مكت السيار عبارة عن رسمة للسيارة تعلم فية على الماكن الموجود فيها مشاكل كاثبات
وعشان تريح نفسك من الدوشة دي اجر بسائق افضل

التعديل الأخير تم بواسطة Saif eldien ; 17-07-2011 الساعة 05:30 PM سبب آخر: لفظ الجلالة
قديم 14-07-2011, 01:06 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BoPPoS مشاهدة المشاركة

كلام في كلام في كلام

ثانيا عايز تفتح مشروع زي دة
انت بتقول معاك 120 الف اكبر غلط انك تجيب اثنين بي ام دبليو موديل 93
مكاتب الايجار بتعتمد على السيارات الحديث فقط يعني العربية ميعديش علية بحد اقصى خمس سنوات
الافضل تجيب سيارة فرنا كاش في حدود 70000 وتجيب كيا سيراتو اقساط وتامن على العربيتين والاهم مكتب يكون في مكان كويس ويكون ديكور كويس لان الشغل دة بيعتمد على المظهر و تعمل سجل تجاري وبطاقة ضريبية بعد كدة بتفتح المكتب ودور على عربيتين غير الموجدين عشان يمشو المكتب يفضل النترا وفرنا وبتعمل مع اصحاب السيارات عقد ايجار بيكون عادة من سنتين الي ثلاث سنوات وبتديلو صورة من السجل التجاري ومن البطاقة الضريبية ومن البطاقة الشخصية واياك من اعطائة وصل امانة لان العقد بيلزمك بالسيارة
وبتجيب واحد ثقة مهمتو يطلع ب السيارة كسائق ويبق في المكتب يساعد
وبتشوف محامي كويس تبقى تعرفو عشان الطوارق
وبتتفق مع مكتب تاني عشان تعمل اكتفئ مع بعض في حالة لواتزنقت ومع الوقت بتفهم اكتر اية كمية السيارات المنسب للمكتب وبتوفرها
بعض الملحوظات
1- خلي السيارات اوتومتك
2- ابعد عن الطمع
3- ادرعملك بنفسك
4- لا توجر بدون سائق اقل من 5 ايام في غير الصيف وشهر في الصيف
اقل من ذالك بسائق
5- افتح المشروع في شهر 4 او 5 عشان تلحق موسم الصيف لانة بيعمل دخل اكتر من باقي السنة
6- عند التاجير تاكد من وجود رخصة وبطاقة سارية
7- لضمان حقق بتكتب عقد وبتعمل مكت للسيار وبتكتبو وصل امانة
8- ابعد عن المجاملات مع الاصدقاء و الاقارب لان دة باب رزق
9- لو اخرجت جميع السيارات لا تغلق المكتب
10- ارجو ان اكون افتك والله الموفق

التعديل الأخير تم بواسطة Saif eldien ; 17-07-2011 الساعة 05:33 PM سبب آخر: لفظ الجلالة

الكلمات الدليلية
مشاكل الايجار, التأمين على السيارة, ايجار بسائق اوبدون, مشروع تأجير سيارات, مطلوب سيارة للايجار