العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > مراكز الصيانة

مراكز الصيانة كل ما يتعلق بمراكز الصيانة و ورش الإصلاح و تجارب الأعضاء معها

قديم 08-07-2011, 06:31 PM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute
افتراضي لو كان الصنايعى منهم بيذاكر!!

للأسف مع تجربتى لأصلاح
سيارتى وللعلم لم تصلح بعد إقدر أقول لكم
أن للأسف مفيش صنايعى كويس فى مصر أبدا
وممكن تقولو لا أزاى أقول لكم كل الصنايعية
بيعتمدوا على العكـ وبيعتمدوا على مثلا ده ممكن يكون العيب أغيروا ويا عالم هل هو ده فعلا العيب ولا لا وكمثال أخذت سيارتى أمس للتصليح فى مركز لأصلاح السيارات فى الدلتا وللأسف بيقولوه المركز معتمد بعد ما الميكانيكى تبعى بوظ العربية روحت لمركز وعملى كشف كمبيوتر وقال لى إن كل شئ سليم و الحساسات سليمة ومفهاش حاجة خالص وتمام ولكن فضلت المشكلة فضل بقى يعك ساعتين وفى الأخير قالى الحساس بتاع idle control:w6w20050411220634 63
وللعلم أنا قلت له من خلال بحثى على الكتالوج
من الأول أن ده ممكن يكون العيب
لو كان هو فعلا قرأ كتالوج الصيانة كان عرف
أن بدل كل اللى عمله قبل مايكتشف العطل من تنظيف وكشف
كمبيوتر بتكلفة 150 جنية وكل ده إن ده هو المسئول عن مشكلة الـrpm وعشان نعرف أن الحساس ده
بايظ ولا لا كان لازم الأول يستخدم جهاز أسمه مقياس الأوم
ويقيس الجهد بين طرف الحساس وطرف السلك لو وجده من 7-13
يبقى سليم ولو أعلى يبقى بايظ بس ياجماعة
,وعشان كده يا جماعة أحنا لازم نتصرف عايزين نعمل حاجة بقى
كفاية عايزين ميكانيكة على مستوى
كفاية قرف لو كل واحد منهم بيذاكر الكتالوج كان قدر يصلح العربية فى ثانية
مش معقولة أنا ياللى صفر الميكانيكة أكتشف العيب قبله
ويا عالم أصلا هل العيب فى الحساس نفسه ولا فيوز الحساس ولا ممكن السلك؟.لم يكشف على أى من ده
أكيد كل واحد ليه تجربة مع أغبية مصر معلش أقصد ميكانيكية مصر يا ترى أى تجربتك معاهم

قديم 08-07-2011, 07:10 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لو كان الصنايعى منهم بيذاكر!!

انا مرة ميكانيكي خلاني اغير سيستم الفرامل كامل - تيل امامي و خلفي - طنابير خلفية- ماستر عجل امامي و خلفي - ماستر عمومي - و الحاجات اللي راكبة كلها طالعة سليمة و يقوللي انا ادرى بشغلي
في الاخر واحد كهربائي سيارات صاحبي جه قاللي ايه المشكلة قولتله غير سيستم الفرامل كله و كلفني اكتر من 800 جنيه و الفرامل لسه بايظة
خدني و روحنا لبتاع سيرفو فرامل - طلعت كاوتشة السيرفو فيها قطع بيهرب هوا - غير الكاوتشة و عمل سيرفيس للسيرفو ب 80 جنيه و الفرامل باقت احسن من الاول

منه لله الميكانيكي - خرب بيتي
قديم 08-07-2011, 07:12 PM
الصورة الرمزية aborawan
aborawan aborawan غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مصنع ملابس جاهزة
هواياتي: الكمبيوتر والسيارات

aborawan is a name known to allaborawan is a name known to allaborawan is a name known to allaborawan is a name known to allaborawan is a name known to allaborawan is a name known to all

بتفكرني ليه
كان يوم .......
غرمت يومها 660 جنيه تمن 3بوبينات و50 جنيه سلك بوجيه
البيه حرق واحده وقطع البوبينات الاصليه بتاع العربيه الاتنين وهو بيحاول يفك وش الموتور (ااال ايه هيظبط تاكيهات)) والاخر روحت البيت بالعربيه ماشيه على اتنين بوجيه بس
مع اني كنت رايحله عشان تيل الفرامل بيصفر بس طبعا هو حب يعمل معلم وقالي ((((صوت العربيه دا مش عاجبني انا هظبطهالك))))وياريتني ما وافقت
وعشان ارجع العربيه لاصلها تاني روحت مركز صيانه في شبين الكوم وصرفت 500 جنيه منهم 300 مصنعيات عشان اطمن ان ال....... مبوظشي حاجه في العربيه
والحمد لله اهي تمام دلوقتي

ممكن لو سمحت سعر حساس الايدل وجبته منين لاني عاوز اغير الي عندي
قديم 08-07-2011, 07:21 PM
The MERCURY The MERCURY غير متواجد حالياً

The MERCURY is a jewel in the roughThe MERCURY is a jewel in the roughThe MERCURY is a jewel in the roughThe MERCURY is a jewel in the rough

I agree with you
قديم 08-07-2011, 11:24 PM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aborawan مشاهدة المشاركة

بتفكرني ليه
كان يوم .......
غرمت يومها 660 جنيه تمن 3بوبينات و50 جنيه سلك بوجيه
البيه حرق واحده وقطع البوبينات الاصليه بتاع العربيه الاتنين وهو بيحاول يفك وش الموتور (ااال ايه هيظبط تاكيهات)) والاخر روحت البيت بالعربيه ماشيه على اتنين بوجيه بس
مع اني كنت رايحله عشان تيل الفرامل بيصفر بس طبعا هو حب يعمل معلم وقالي ((((صوت العربيه دا مش عاجبني انا هظبطهالك))))وياريتني ما وافقت
وعشان ارجع العربيه لاصلها تاني روحت مركز صيانه في شبين الكوم وصرفت 500 جنيه منهم 300 مصنعيات عشان اطمن ان ال....... مبوظشي حاجه في العربيه
والحمد لله اهي تمام دلوقتي

ممكن لو سمحت سعر حساس الايدل وجبته منين لاني عاوز اغير الي عندي

حسب كلام خبراء أجانب أقولك الواقع
تمنه أصلى جديد 850 جنية ولكن إستيراد 250 جنية
معظم الحالات الأيدل كونترول لا يغير ألا إذا عملت التجربة اللى قلت لك عليها فى الموضوع والتجربة طويلة لأن لسه هاتكشف على الفيوز والأسلاك
لو حسيت إن فيه مشكلة فى الـRpm الأنتيك والعمة بتتفك وتنظف الثروتل بدى وتنظف الحساس ده هو عبارة أصلا عن ماتور صغيرأو بلف