العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > اوبل Opel

اوبل Opel المانية الاصل امريكية الجنسية حيث تنتمى حاليا الى جنرال موتورز وتسمى فى بعض الدول باسم فوكسهول من اشهر موديلاتها اوبل استرا اوبل فيكترا و كورسا

قديم 14-04-2015, 07:01 PM
ابوسفيان ابوسفيان غير متواجد حالياً

ابوسفيان is on a distinguished road
افتراضي ارجوا المساعدة

اخواني عايز اشتري عربية في رنج 35 قرأت كتير لما تعبت مع العلم ان مشاوري هتبقى خفيفه لاني عندي محل ربطني شوية وهجيب فيها طلبات محلي وملخص الي حصل معايا
لادا\مبحبش شكلها ومش شبابي وخشنة
ماروتي\قالو ضعيفة ولو ركبت حد ورا تخين هحك في كل مطب
فليشيا\ خوفوني من قطع غيارها وقرات علي النت انها بتسخن
سوزوكي فان\وقلت اهوا اشغلها وتزود دخلي لان دخلي بسيط والحمد لله وهي تبقى اسرية لانها 7راكب كتير خوفني من مشكلها مع المرور لانها مشبوهه لانها بتشتغل اجرة
قلت امري لله اجيب حاجة غير التناية(السزوكي فان)
كيا برايد العصفورة\ الناس بتشكر فيها وفي قطع غيارها بس كوري صاج ضعيف وقطع غيار رخيصا مناسبة لظروفي وبنزين 80 بس شكلها مش عجبني حابب الكورسا عنها
اوبل كورسا 95 هاتش باك\ الناس بتشكر فيها وعجبني شكلها جدا بس قرأت ان الالماني قطع غياره غالية بس معمر وبنزين 92 ومش اي صنيعي يشتغل في.
اسف على الاطالة بس انا في حيرة وخايف اجيب حاجة وتتعبني وزي مقلتلكم دخلي بسيط جدا لدرجة ان ممكن البنزين 92 يكون غالي عليها حبة بس ربنا كرمني بالمبلغ ده وحابب اجيب عربية تبقى تحت ايدي وزوج اختي دي شغلتة بيع وشراء السيارات وهوا فاهم فيهم بس انا حابب انكم تفيدوني لانكم اهل علم ومثقفين ومجربين وجزاكم الله خير.
قديم 14-04-2015, 07:21 PM
m_m_sh_a m_m_sh_a غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم ..مصري
التخصص العملى: أخصائي حاسب آلي
هواياتي: القراءة

m_m_sh_a is a jewel in the roughm_m_sh_a is a jewel in the roughm_m_sh_a is a jewel in the rough
افتراضي رد: ارجوا المساعدة

والله أنا رأيي إنك ما تركبش عربيه أساسا ..مش عارف أقول لحضرتك إيه ..ده اللي رايح يشتري عربيه زيرو ما بيلاقيش فيها كل حاجه ..وبيشتري في حاجات وبيتنازل عن حاجات ..حضرتك رايح تشتري عربيه إستعمال وعايز فيها كل حاجه ..قطع غيار رخيصه ..قويه ..سريعه ..ناعمه ..عاليه ..شياله ..طيب هتلاقي كل ده في عربيه واحده إزاي ..لو لقيت عربيه تضم كل مواصفاتك وفي حدود المبلغ اللي حضرتك بتقول عليه ده قولي .عشان أعمل زيك ..
قديم 14-04-2015, 07:25 PM
ابوسفيان ابوسفيان غير متواجد حالياً

ابوسفيان is on a distinguished road

طب براحة عليا دنا اسكندراني زيك انا مقلتش كدا انا كتبت كل ده عشان اسهل الموضوع عليكوا مش اكتر
قديم 15-04-2015, 10:02 AM
m_m_sh_a m_m_sh_a غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم ..مصري
التخصص العملى: أخصائي حاسب آلي
هواياتي: القراءة

m_m_sh_a is a jewel in the roughm_m_sh_a is a jewel in the roughm_m_sh_a is a jewel in the rough

أولا آسف على التأخير عليك في الرد ..ثانيا ..في مثل أمريكي بيقولك إيه.. I'm not rich to paid in used car ..يعني من الآخر ..لو عايز عربيه ما تزورش الميكانيكي غير عشان غيار الزيت وتمشي لمدة خمس سنين ..يبقى خليك في الزيرو ..وحتى دي برضه أرزاق ..ياما ناس جابت زيرو ..وطلع فيه مشاكل ..والتوكيل قارفهم آخر قرف ..نيجي بقى للظروف اللي بتحكم الموقف ..وهو المبلغ اللي حضرتك بتتصرف في حدوده ..أنا عايز أقول لحضرتك إن أكيد متطلبات حضرتك مش متساويه ..يعني اكيد في حاجه أهم من حاجه ..بمعنى ..إن أكيد في أولويه لحاجه عن حاجه ..يعني مثلا واحد يقولك أهم حاجه عندي قطع غيار رخيصه ..مش مهم ناعمه أو تقيلة ..واحد تاني يقول لأ ..أنا أهم حاجه عندي تكون ناعمه وسهلة في أبعادها ..عشان المدام كمان هتسوق معايا ..واحد تاني يقولك لأ ..أهم حاجه عندي تكون شاسيه عفي يشيل ..بصرف النظر عن قطع الغيار والنعومة ..أو واحد تاني يقول مثلا تكون شياله وناعمه ..ومش مهم قطع الغيار مقدور عليها ..اللي عايز أقوله لحضرتك إنك لازم تضيق نطاق المتطلبات شوية عشان نقدر نحصرلك حاجه توصلك للي إنت عايزه ..وأخيرا ..هي أرزاق ..أنا شفت واحد دافع 150 الف جنيه في عربيه ..وعمل بيها حادثه عشان الفرامل ما شتغلتش في موقف معين ..وناس راكبين عربيات بخمس تلاف جنيه ..وعايشه معاهم عيشة الغلابه ..وما بتقولش لأ ..أهم حاجه توكل على الله ..وخد بالأسباب ..وربنا يقدرلك الخير
قديم 15-04-2015, 11:45 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

وفى مثل بيقول old is gold
الكورسا حاجتها مش غالية وبتمشى بنزين 80 لان الموتور تكنولوجيا قديمة

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا