العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi > لانسر بومه

لانسر بومه متسوبيشى لانسر

قديم 16-03-2010, 06:40 AM
الصورة الرمزية sa3dawy
sa3dawy sa3dawy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: medical student
هواياتي: carsFREAK

sa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud of
افتراضي رد: كل المعلومات و الاسعار عن لانسر البومة الجديدة

ان مش عارف والله ارد اقول اية فى موضوع المواتير دى ..... ياريت الناس الى انا "مجيبش ربع خبرتهم" دول يتدخلوا ويفهمونى وجهة نظرك فى الموضوع دا ! لانك بتقوول كلام غريب

ثانيا ... الانترا اسرع من الشارك ... دى حاجة مفيهاش نقاش ... وأسال اى حد هيقولك كدا ... واكيد الى انتا شوفتة دا كان عيب فى السائق او ظروف طريق ...
لكن حط الاتنين فى طريق جمب بعض ... وخلى نفس السواق يجربهم ... وهتعرف انا قصدى اية

وبالنسبة للفتيس ...... خلاص ياباشا .. ماشى اربع نقلات ... مش دا موضوعنا (بس هو 5 وياريت حد من خبراء الاعضاء يدخل يأكدلنا الموضوع دا )

وبالنسبة لموضوع الجولف ... انا مش انتا قاعد تتكلم فى اية اصلا ... مش انتا عارف ان الجولف بينزل موديلات ومواتير مختلفة ؟؟؟؟1.4 عادى 80 حصان .....
1.4 tsi 122,140,160 حصان ...
mpi 102 1.6 حصان ....
1.6 fsi 115 حصان ...
1.6 tdi 105 حصان ....
2.0 tsi 210 حصان ....
2.0 tdi 170 حصان ...
2.0 tsi r 270 حصان ...
.والقائمة تستمر .... فمينفش تجيبلى لينك لوحدة من دول وتعمم على كل الجولف ..
الجولف 5 الى نزلت مصر نزلت بالمحرك ال102 حصان ...
والتسارع بتاع المانيوال 11.7 .. والاوتو 13 ثانية

وبعدين مين قال ان الفتيس ال mmt عاجبنى ؟ .... هو فية مشكلة اة .. تتمثل فى ان الفتيس بينقل لوحدة لل n لما بتقف مدد
لكن فى السحب .. الفتيس زى الفل .. و 5 نقلات كمان

انا برضة مش فاهم قصدك ... انتا تقصد الاوكتافيا تسبق الكورولا ؟؟ .... انا مش هرد

بالنسبة للسوبارو اقصد اتقل فى الجرى

وبرضة انتا فى النهاية بتحاول تثبت ان ميتسوبيشى احسن من تويوتا ؟؟؟ .. وبعدين انتا بتقارن حجم مبيعات شركة عملاقة بتعمل كل انواع واحجام العربيات بشركة فرع من فروع فولكس فاجن بيعمل سوبركارز بس ... مش فاهم تقصد اية بردو

انا اصلا من المنصورة يا مان .. لو تحب نتقابل فى اى وقت ... ابعتلى على الخاص

قديم 16-03-2010, 11:14 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa3dawy مشاهدة المشاركة

ان مش عارف والله ارد اقول اية فى موضوع المواتير دى ..... ياريت الناس الى انا "مجيبش ربع خبرتهم" دول يتدخلوا ويفهمونى وجهة نظرك فى الموضوع دا ! لانك بتقوول كلام غريب
انا في الكلام كنت بقول لك انا في مصر موتورز يعني هما من مواقع تنيا و لما نتقابل هعد احكي لك الموضوع بالتفصيل ان شاء الله
ثانيا ... الانترا اسرع من الشارك ... دى حاجة مفيهاش نقاش ... وأسال اى حد هيقولك كدا ... واكيد الى انتا شوفتة دا كان عيب فى السائق او ظروف طريق ...
لكن حط الاتنين فى طريق جمب بعض ... وخلى نفس السواق يجربهم ... وهتعرف انا قصدى اية
يا مان انا كل حاجه عندي بالاداله تفضل
يعني لما الشارك تبقا في قفا المزدا 3 زات نفسها يبقا الالنترا هتبقا فين لو دخلت السباق ده؟!
بس بيس يا مان انا عندي الشارك صحبي هيطلع بيها و حات انت الي يعجبك بالنترا و نشوف يا مان صح جداptmnlo123per122
يا مانا انا اعد مع الالنترا يوم كامل مش هقول عليها الا عربيه عقيمه مش بمعني الموتور لا زيها زي الفرنا ثور بدون رجلين و خلاص و انا ركبهم مش بحس اني راكب عربيه بالمعني الحقيقي حاجه احبها فعلا
وبالنسبة للفتيس ...... خلاص ياباشا .. ماشى اربع نقلات ... مش دا موضوعنا (بس هو 5 وياريت حد من خبراء الاعضاء يدخل يأكدلنا الموضوع دا )
ptmnlo123per144ptmnlo123p er144ptmnlo123per144ptmnl o123per144ptmnlo123per144
حرام عليك ولله طب يا مان متستناش خبراء ابعت لي رابط لموقع عالمي زي الي انا بعته لك و يكون بيكدب موقعي غلطان انا كدا
علي فكره صحابي معاهم 1.6 و هما 4 نقلات وفركش علي كدا
ولا اقول لك اصور لك الكتالوج بتاع العربيه بتعتي موجود فيه ال1.6 كمان لانه واحد للأثنين
بس لو صورته و طلعت 4 نقلات بس هتنقل توقيعي عندك و تكتب تحت كمان medo akef
و لو طلع 5 انا موافق اكتب الي انت عوزه في توقيعنيptmnlo123per154ptm nlo123per154

وبالنسبة لموضوع الجولف ... انا مش انتا قاعد تتكلم فى اية اصلا ... مش انتا عارف ان الجولف بينزل موديلات ومواتير مختلفة ؟؟؟؟1.4 عادى 80 حصان .....
1.4 tsi 122,140,160 حصان ...
mpi 102 1.6 حصان ....
1.6 fsi 115 حصان ...
1.6 tdi 105 حصان ....
2.0 tsi 210 حصان ....
2.0 tdi 170 حصان ...
2.0 tsi r 270 حصان ...
.والقائمة تستمر .... فمينفش تجيبلى لينك لوحدة من دول وتعمم على كل الجولف ..
الجولف 5 الى نزلت مصر نزلت بالمحرك ال102 حصان ...
والتسارع بتاع المانيوال 11.7 .. والاوتو 13 ثانية
اولا هو التقرير ده مش فارق معاك محدش دخل قال كلام الراجل ده غلطولا حاجه يعني؟
طب يا مانا نا هقول لك ماشي انا هسمع كلامك طب حات لي تقرير من موقع عالمي نزل الموتور الي انت بتتكلم عليه ده في الجولفptmnlo123per154
وبعدين مين قال ان الفتيس ال mmt عاجبنى ؟ .... هو فية مشكلة اة .. تتمثل فى ان الفتيس بينقل لوحدة لل n لما بتقف مدد
لكن فى السحب .. الفتيس زى الفل .. و 5 نقلات كمان

انا برضة مش فاهم قصدك ... انتا تقصد الاوكتافيا تسبق الكورولا ؟؟ .... انا مش هرد
ptmnlo123per111لا انت مش هتقطنع و انا مش لاقي بيانات عن العربيتين
يا حبي مش عارف انت بتتعامل مع العائله الاوروبيه عادي كدا ليه علي العموم اه الكورولا هتطلع من الاووكتفيا من ال0 الي 100 مع اني متأكد انك لو ضغط علي الs هتفتري بالاوكتفيا عموما هي الاوكتيفا زي اي عربيه اوروبي لعبها بعد ال100 الاكوكتفيا هتكون مقفله ال240 و لسه فيها روح انا الكورولا تحمد ربنا لو جابت 200 دي لو متقلبتشي
خدها قاعده يا مان يباني 1.2.3 الماني4.5.6 و بردو الموضوع ده منتهي
بالنسبة للسوبارو اقصد اتقل فى الجرى
مش فاهم بردو يعني اصدك بتجري كويس ولا وحش
وبرضة انتا فى النهاية بتحاول تثبت ان ميتسوبيشى احسن من تويوتا ؟؟؟ .. وبعدين انتا بتقارن حجم مبيعات شركة عملاقة بتعمل كل انواع واحجام العربيات بشركة فرع من فروع فولكس فاجن بيعمل سوبركارز بس ... مش فاهم تقصد اية بردو
انا بقول لك مبيعات تيوتا دي شركه واحده اوروبيه بتجيب فلوس احسن منها
طب تحب تقارن بين مرسيدس و تيوتا مثلا و نجبهم عربيه عربيه و نشوف مين الاحسن؟
ولا تحب تحط لكزس ادام مرسيدس و نشوف؟
ولا تحب تجيب افضل سياره رياضيه من تيوتا ادام افضل سياره راياضيه من متسوبيشي و متقلشي تيوتا شركه بتصنع كل حاجه مش راياضيه بس ما بردو متسوبيشي نفس الموضوع و مرسيدس عمله من b150 للslrptmnlo123per122
انا اصلا من المنصورة يا مان .. لو تحب نتقابل فى اى وقت ... ابعتلى على الخاص
شكلك يا مان بتاع اليارس الكحلي الي فيها شغل برتقالي انا عارف انه مولع مني بس مش معقول هيجيلي للموقع كمان و مستني ردك علي رسالتي

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 16-03-2010, 01:22 PM
الصورة الرمزية sa3dawy

sa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud of

يا باشاا المازداوالشارك يعتبروا نفس القوة .. انا مش عارف اية علاقة الفيدو بالمقارنة بين الشارك والانترا
الانترا اسرع اصلا من الاتنين بمراحل .. انا يتكلم عن السرعة بس علشان متفهمنيش غلط . .لكن كل حاجة الاتنين يضربوها بالجزمة فى الخامات والعمر الافتراضى والشياكة ... انا بقارن فى السرعة بس

وتصدق لما بحثت فى موضوع الفتيس دا .. توصلت لأن احنا الاتنين غلط ptmnlo123per122
الفتيس الى نازل فى الانسر 1600 اسمة invecs iii -cvt
اكتشفت ان نظام الcvt فكرته انو نقل الحركة بيكون بسير بدلا من التروس بين بكرتين بشكل مخروطى, و ده بيدى عدد لا نهائى من النقلات. ....يعنى ولا 4 ولا 5 ولا حتى 8

بالنسبة لمووع الجولف ... انا مش عارف لية انتا بردو معلق دماغك معايا ... الاستاذ crypton x كان عامل التقرير دا بين عربيتين مبينزلوش مصر اصلا
الجولف gt والفيات برافو veloce ... لكن هما موجودين برة .. علشان كدا محدش يقدر يغلطوا
دى كل المواتير الى نزلت فى الجولف 5 بأساميهم

Engine(s)
1.4 I4 16v 55kW (BCA)
1.4 I4 16v 59kW (BUD)
1.4 I4 16v FSI 66kW (BKG/BLN)
1.4 I4 16v TSI 90kW (CAXA)
1.4 I4 16v TSI 103kW (BMY)
1.4 I4 16v TSI 118kW (CAVD)
1.4 I4 16v TSI 125kW (BLG)
1.6 I4 75kW (BGU/BSE/BSF)
1.6 I4 16v FSI 85kW (BAG/BLF/BLP)
2.0 I4 16v FSI 110kW (AXW/BLR/BLX/BVY/BVX)
2.0 I4 16v Turbo FSI 147kW (BAW/CAWB) (GTI)
2.0 I4 16v Turbo FSI 169kW (BYD) (GTD Ed30)
2.5 I5 20v 110kW (BGP)
2.5 I5 20v 125kW (BGQ)
3.2 VR6 24v 184kW (BUB) (R32)
1.9 I4 TDI 66kW (BRU/BXF/BXJ)
1.9 I4 TDI 77kW (BJB/BKC/BXE/BLS)
2.0 I4 SDI 55kW (BDK)
2.0 I4 TDI 100kW (AZV)
2.0 I4 TDI 103kW (BKD/BMM/CBDB)
2.0 I4 TDI 125kW (BMN)

و هبقى اصورك الموتور بتاع عربية صاحبى علشان تتأكد ptmnlo123per122

وبعدين انتا بجد مصدق ان الاوكتافيا ال1300 كيلو على 102 حصان هتسبق الكورولا ال1200 كيلو على 124 حصان ؟
الاوكتافيا دى مفيهاش لعب بعد ال10 ولا بعد ال120 .. ولا بعد ال20 حتى ... عربية تقيلة الى ابعد الحدود .. وبعدين بتجيب 240 كمان ؟؟ يا رااجل؟ .. الاكوتافيا التب سبيد بتاعها 185 كم /س ... ولو جابت اكتر من كدا معاك (يعنى 190 -195 مثلا) يبقى كنت فى طريق منحدر او مقاومة الهواء كانت عالية مثلا ..
لكن الاكورلا التوب سبيد بتاعها 205 كم/س
مفيش نقاش اصلا

وانا الصراحة مش ناوى ادخل فى مقارنة غير منتهية بين اتنين من اكبر شركات تصنيع العربيات ... لاننا هناخد صفخات وصفحات ومش هنوصل لحاجة

ولأ يا مان .. انا الياريس بتاعتى سودا ptmnlo123per145 ههههه ومفيهاش اى تعديلات

قديم 16-03-2010, 01:56 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa3dawy مشاهدة المشاركة

يا باشاا المازداوالشارك يعتبروا نفس القوة .. انا مش عارف اية علاقة الفيدو بالمقارنة بين الشارك والانترا
الانترا اسرع اصلا من الاتنين بمراحل .. انا يتكلم عن السرعة بس علشان متفهمنيش غلط . .لكن كل حاجة الاتنين يضربوها بالجزمة فى الخامات والعمر الافتراضى والشياكة ... انا بقارن فى السرعة بس
احم احمد دحم بحم صباح الخير الالنترا تقدر علي المزدا 3 كمان و شويه و هتقدر علي اسفك بالمره!!!!!
حضرتك سقت الانترا و الشارك و السفك عشان تقدر تحكم انا سقتهم و حكمت و المزدا 3 مع صحبي بس من القاهره و بيقول فيها اشعار ياراجل دا بيكون ماشي علي 140 و الrbm علي 2700 واحد الله انت بسptmnlo123per1147
وتصدق لما بحثت فى موضوع الفتيس دا .. توصلت لأن احنا الاتنين غلط ptmnlo123per122
الفتيس الى نازل فى الانسر 1600 اسمة invecs iii -cvt
اكتشفت ان نظام الcvt فكرته انو نقل الحركة بيكون بسير بدلا من التروس بين بكرتين بشكل مخروطى, و ده بيدى عدد لا نهائى من النقلات. ....يعنى ولا 4 ولا 5 ولا حتى 8
الكلام ده أ/فادي هو الي قاله بس بالعقل يا مان يعني مثلا انت ماشي و رزعت الكيك دون هتلاقي الrbm اعد يطلع و ينزل الف مره
يا حبي تكنولوجيا فتيس الcvt هو يادوب 4 نقلات بيعمل شفت بين النقلات عند 5 الاف مش 4 بس هو ده كل الحوار لا 8 نقلات ولا يحزنون و انا جبت لك موقع عالمي و معترف بيه من كل المركات في العالم و فيه الكلام ده عاوز ايه تاني
و خش كونتكت كار مثلا و شوف البومه كام نقله اوتو
بالنسبة لمووع الجولف ... انا مش عارف لية انتا بردو معلق دماغك معايا ... الاستاذ crypton x كان عامل التقرير دا بين عربيتين مبينزلوش مصر اصلا
الجولف gt والفيات برافو veloce ... لكن هما موجودين برة .. علشان كدا محدش يقدر يغلطوا
دى كل المواتير الى نزلت فى الجولف 5 بأساميهم

Engine(s)
1.4 I4 16v 55kW (BCA)
1.4 I4 16v 59kW (BUD)
1.4 I4 16v FSI 66kW (BKG/BLN)
1.4 I4 16v TSI 90kW (CAXA)
1.4 I4 16v TSI 103kW (BMY)
1.4 I4 16v TSI 118kW (CAVD)
1.4 I4 16v TSI 125kW (BLG)
1.6 I4 75kW (BGU/BSE/BSF)
1.6 I4 16v FSI 85kW (BAG/BLF/BLP)
2.0 I4 16v FSI 110kW (AXW/BLR/BLX/BVY/BVX)
2.0 I4 16v Turbo FSI 147kW (BAW/CAWB) (GTI)
2.0 I4 16v Turbo FSI 169kW (BYD) (GTD Ed30)
2.5 I5 20v 110kW (BGP)
2.5 I5 20v 125kW (BGQ)
3.2 VR6 24v 184kW (BUB) (R32)
1.9 I4 TDI 66kW (BRU/BXF/BXJ)
1.9 I4 TDI 77kW (BJB/BKC/BXE/BLS)
2.0 I4 SDI 55kW (BDK)
2.0 I4 TDI 100kW (AZV)
2.0 I4 TDI 103kW (BKD/BMM/CBDB)
2.0 I4 TDI 125kW (BMN)

و هبقى اصورك الموتور بتاع عربية صاحبى علشان تتأكد ptmnlo123per122
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!
هو اولا انا عارف كتير من الجولف 5 الي في المنصوره بس مشدتشي مع حد منهم الحقيقه
طب يا حبي هو جايب العربيه دي بكام ممكن يكون هو طالب مواصفات اقل بموتور ضعيف
التقرير الي انا بعته لك كان عن الجولف 5 القديمه الي في مصر و الجولف 6 الي نزلت و سعرها 230 الف دلوقتي
وبعدين انتا بجد مصدق ان الاوكتافيا ال1300 كيلو على 102 حصان هتسبق الكورولا ال1200 كيلو على 124 حصان ؟
الاوكتافيا دى مفيهاش لعب بعد ال10 ولا بعد ال120 .. ولا بعد ال20 حتى ... عربية تقيلة الى ابعد الحدود .. وبعدين بتجيب 240 كمان ؟؟ يا رااجل؟ .. الاكوتافيا التب سبيد بتاعها 185 كم /س ... ولو جابت اكتر من كدا معاك (يعنى 190 -195 مثلا) يبقى كنت فى طريق منحدر او مقاومة الهواء كانت عالية مثلا ..
لكن الاكورلا التوب سبيد بتاعها 205 كم/س
مفيش نقاش اصلا
اه الكلام ده كلام مواقع بعيد عنك السرعه القصوي لاوكتيفا a5 2007 231 و التسارع في 9.8 دا الكلام الحقيقي بس الكلام الغريب الي بيتقال في المواقع من فتره ده مش فاهم جبوه منين الحقيقه
انا لما اتعرفت علي صاحب الشارك بعد ما نفخني طبعا قال انا شديت مع اوكتفيا و اوكتيفا فنتزيا و جولف و بي ام 320 و بومه 1.6 اوتو ولله وجاب سيرت الكورولا لاني اظن انها متستهلشي
و كمان لو كان الكورولا الجديده تحفه اوي كدا كان زمان الشباب طارم عليهما انا عارف اه انها كويسه و موتورها قوي بس في اقوي منه و بسعر اقل و مش فاهم مين الي بيجيب كورولا ب145 و هو بنفس السعر يجيب اوكتفيا a5انا ولله هعيط
و علي فكره الجتا محركها الاصلي 2300 سي سي دفع خلفي للعلم يعني و الموتور الي فيها بيقولو اصلا بتاع بونو و معدل!!!!!!!!!!
انت بتعجز الصناعه الاوروبيه بعربيات مش بمواتيرها اصلا
و الاوبل فكترا ايه رايك فيها بردو الكورولا تمفخها اهي دي عربيه بموتورها الاصلي و شايف انه حصاني الكسبان
وانا الصراحة مش ناوى ادخل فى مقارنة غير منتهية بين اتنين من اكبر شركات تصنيع العربيات ... لاننا هناخد صفخات وصفحات ومش هنوصل لحاجة
كمان يعني بتقول مش مستعد تكتب صفح هي المشكله اليومين دول في الصفح ايه التفائول ده كله يا راجل اقول مرسيدس تقول تويتا دا انت عسل خالص
ولأ يا مان .. انا الياريس بتاعتى سودا ptmnlo123per145 ههههه ومفيهاش اى تعديلات
ههههههههههههههههههههه
ماشي بيس يا مان مستنيك بقا علي الميل و انا سخن اوي يعني ننزل النهردا علي استاد الجامعه علي الساعه8 عندي قورص في الجلاء نخلصه و نطلع علطول

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 16-03-2010, 09:12 PM
الصورة الرمزية sa3dawy

يا حبى انا مش محتاج اسوق حاجة علشان احكم على سرعتها ... فى ارقام وحقائق وتجارب ناس تانية اقدر اقرأها ...
سواء حضرتك صدقت او مصدقتش .. الانترا اسرع من المازدا 3 واسرع من الشارك واسرع من الاوكتافيا واسرع من الجولف5 واسرع من الجيتا واسرع من الباسات واسرع من ال316 الجديدة وال116 كمان ptmnlo123per154
فمتحاولش تتناقش فى المسألة دى لأن صدقنى معلوماتك خاطئة ومحتاجة تصحيح

وموضوع فتيس الانسر .... انتا جايبلى لينك الموديل ال ralliart ... ودا مبينزلش فية الفتيس الinvecs iii -cvt اصلا
وخد علشان تصدقنى ونبطل كلام فى الموضوع داعشلان انا بدات ازهق
(الى متعلم علية بالصفر بيثبت ان الفتيس بينقل عدد لا نهائى من النقلات .. والى متعلم بالاحمر بيثبت ان الفتيس بيوفر فى البنزين )

متقوليش كونتاكت بقا لانة مبيعرفش يكتب كلمتين صح على بعض اصلا .. فأنصحك متاخدهوش مرجع ليك

موضوع الجولف بقا ... لو انت تقصد جولف 6 .. يبقى حرام عليك بجد ptmnlo123per195 ..
انا بكرر .. انا بتكلم على جولف 5 .... مش 6 .. الجولف 6 ... موتورها tsi 1.4 160 bhp + dsg ..ودى سعرها 215 الف دلوقتى
انا بتكلم من الصبح عن 5 ... ودى مكانش بينزل منها غير الموتور ال 1600 العادى .. وكان سعرها 169 الف فاضية (مكانش فى منها اى موديلات تانية )

وياراجل ؟؟ .. الاوكتافيا بالموتور الmpi التوب سبيد بتاعها 231 وتسارعها من 0-100 فى 9.7 ثانية ؟؟
تعالى نبص بصة صغيرة كدا على اشهر واكبر موقع سيارات فى بريطانيا whatcar

دى صفحة الperformane للاوكتافيا بالموتور الmpi "مانيوال"( وحط تحت مانيوال ميت خط) .. لان الاوتو هيكون أبطا كمان بمش اقل من ثانية ونص

التسارع من 0-100 فى 12.3 مش 9.7 ,, ودا للمانيوال ... يعنى الاوتو 13.5 بأى حال من الاحوال (على فكرة بنفس سرعة الانسر بتاعتك .. يعنى ابقى شد معاهم بقلب جامد متخافش )
والتوب سبيد mph 118 = 189.902592 km/h .... مش 231

صدقت ان الاوكتافيا عربية بطيئة ولا اجيبلك مواقع تانية ؟

ودى بقا صفحة الperformance للكورولا من موقع toyota egypt

kw 91 =124 hp

التسارع من 0-100 فى 10.3 ثانية
التوب سبيد 195 كم/ساعة

اية رأيك .. اقتنعت يا حبى ؟؟

تحب بقا اجيبلك تفاصيل الفيكترا واوريلك ان الكورولا اسرع منه كمان ؟؟

وعلى فكرة موتور الجيتا والاوكتفيا (نفس الموتور) مش وحش .. وبينزل فى العالم كلة كمان ... يعنى مش بولو معدل ولا حاجة .. هوا بس مصمم للاستخدام الاقتصادى وليس للاداء الرياضى ... لكن هوا زى الفل وموتور محترم جدا .. وبالدليل انو نازل فى عربيات كتير جدا (الاوكتافيا والجيتا والجولف والليون والاودى A3 والفولفو C30 كمان )

وبعدين هوا انا قولتلك تويوتا احسن من مرسيدس .. ياراجل قول كلام غير دا .... لو قولتلك كدا فى يوم من الايام ابق تعالى اضربنى ptmnlo123per111

انا بس مش فاضى اليومين دول للشد .. ورايا امتحان باطنة بعد كام يوم ... وهنتقابل بعدة ان شاء الله

انتا والله راجل زى العسل والمناقشة معاك لذيذة ptmnlo123per122

التعديل الأخير تم بواسطة sa3dawy ; 16-03-2010 الساعة 09:26 PM