العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سيارات مستعملة للبيع > سوق قطع الغيار

سوق قطع الغيار محلات بيع قطع الغيار جديدة و مستعمله و أسعارها

قديم 06-07-2013, 09:43 AM
aymanhassan aymanhassan غير متواجد حالياً

aymanhassan will become famous soon enough
افتراضي رد: اسعار قطع غيار السياره النوبيرا الاستيراد

متشكر أولا على الرد
ثانيا أنا نفسى اسقط نفس الموتور 1500 سى سى بتاعها عشان أستهلاك البنزين
ثالثا انا مثبوت عندى فى الرخصة سعة الموتور 1499 سى سى هل لما أسقط موتور مختلف , السعة فى الرخصة بتتعدل ولا الأفراج الجمركى مبيبقاش فيه سعة الموتور
رابعا موتور اليجنزا بيركب زى مهوا ولا بيحتاج تعديل
قديم 06-07-2013, 11:52 AM

مازلت متابع رد الشيخ طارق و باقى الأعضاء
قديم 07-07-2013, 12:21 AM
moko_2004 moko_2004 غير متواجد حالياً

moko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanhassan مشاهدة المشاركة

متشكر أولا على الرد
ثانيا أنا نفسى اسقط نفس الموتور 1500 سى سى بتاعها عشان أستهلاك البنزين
ثالثا انا مثبوت عندى فى الرخصة سعة الموتور 1499 سى سى هل لما أسقط موتور مختلف , السعة فى الرخصة بتتعدل ولا الأفراج الجمركى مبيبقاش فيه سعة الموتور
رابعا موتور اليجنزا بيركب زى مهوا ولا بيحتاج تعديل
صديقي العزيز انا كان معايا الموتور 1500 كان مثبوت في الرخصة 1496 ولانة كان خفيف كان استهلاكة في البنزين من اسواء ما يكون العربية اوتو وبتعمل 160 كيلو في الصفيحة على السريع
ال 2000 استهلاكة كان احسن على نفس الفتيس 190 كيلو في الصفيحة على الطريق السريع
بالنسبة للسعة اللي عرفتة فيما بعد انة مفيس سعة موتور بتتسجل في مواتير الدايو و الهيونداي القديمة

الموتور اغلب قطعة بتركب زي ما هي مع بعض تعديلات بسيطة جدا راجعي موضوعي عن تسقيط مكنة ليجانزا في نوبيرا وانت هتعرف كل التعديلات المطلوبة

بعد ما تركب و تدعيلي حابب انوه على حاجة مهمة حيث ان العربية النوبيرا معروفة بفراملها الضعيفة نصحية مني ما تعديش 180 الا لما تكون مطمئن جدا على الطريق لأن فراملها مش بتسعفك بعد سرعة 160 ودايما اعمل ريجلاش لفرامل اليد لان الموتور بجد بيكون شديد وهتتبسط منة جدا جدا بأذن الله
قديم 07-07-2013, 11:55 AM

متشكر يا باشا على نصايحك الغالية بس أنا اصلا مش بجرى أوى يعنى اخرى لو الطريق مفتوح 120 و اعتقد الموتور ال 200 سى سى هيكون عفى اوى على العربية شايف ان الأفضل ليا 1500 سى سى
بعدين انا مشكلتى مع الموتور القديم انه بياكل زيت بس انما استهلاك البنزين الصفيحة بتعمل معايا 230 كيلو فى السريع و السحب والشد كويسين هى المشكلة فى الزيت بس
قديم 08-07-2013, 12:17 AM
moko_2004 moko_2004 غير متواجد حالياً

moko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanhassan مشاهدة المشاركة

متشكر يا باشا على نصايحك الغالية بس أنا اصلا مش بجرى أوى يعنى اخرى لو الطريق مفتوح 120 و اعتقد الموتور ال 200 سى سى هيكون عفى اوى على العربية شايف ان الأفضل ليا 1500 سى سى
بعدين انا مشكلتى مع الموتور القديم انه بياكل زيت بس انما استهلاك البنزين الصفيحة بتعمل معايا 230 كيلو فى السريع و السحب والشد كويسين هى المشكلة فى الزيت بس
واضح ان العربية اللي معاك مانيوال لان استهلاك البنزين عندك ماشاء الله ممتاز وطالما مش فارق معاك السرعة و الآداء ركز معايا
من ناحية اكل الزيت دي عيب شنابر مش خفية موتور روح لميكانيكي كويس خلية يغير طقم الشنابر و تلين المكنة ومش هتكلفك كتير
طالما السحب حلو يبقى زي ما قلتلك موضوع ان فية شنبر لازق وبيهرب زيت لغرفة الحريق
مؤقتا استخدم زيت شانبر بس متكترش علية لأنة بيضعف طرمبة الزيت لحد ما تعمل الموضوع دة
تحياتي

الكلمات الدليلية
اسعار قطع غيار, دايو نوبيرا