العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki

سوزوكى Suzuki بدات شركة سوزوكى نشاطها فى عام 1909 كشركة اقمشة لاكن مع الثورة الصناعية فى اليابان تحولت لانتاج السيارات عام 1952 وهيا تخضع حاليا لشركة جنرال موتورز حيث تملك الاخيرة نسبة 20% من اسهمها كما تمتلك سوزوكى شركة ماروتى الهندية Maruti من اشهر موديلاتها: سويفت ماروتى التو ليانا وايجنيس وجيمنى وجراند فيتارا و SX4 XL7

قديم 23-07-2010, 04:22 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سوزوكي سويفت ما لها و ما عليها!!!

اهلا و سهلا بيك في مصر متورز
العربيه جميله و هاديه و بتقضي الغرض لو نضيفه
بالنسبه للتكيف انا عن نفسي لا ارشح تركيبه لاي سياره

حـازم خـضـر

قديم 30-07-2010, 09:24 PM
taklaloveu taklaloveu غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مندوب دعايه طبيه فى شركة الفامون للأدويه

taklaloveu has a spectacular aura abouttaklaloveu has a spectacular aura abouttaklaloveu has a spectacular aura about

انا قدامى سوزوكى سويفت مو 94 يابانى بالتكييف الأصلى بتاعها وفيها ال RBM واهم حاجه انها فبريكه برا وجوا وحالتها فعلا كويسه لكن صاحبها طالب فيها 32 الف وانا حاسس ان المبلغ دا كبير اوى على عربيه فى حجم السويفت اللى مضايقنى اوىىىىىىىىىى لدرجة انى بفضل الإكسيل عنها بس بسبب وسعها ولما احترت بجد وتعبت من التفكير ف الفلوس اللى انا تعبان فيها اوى ونفسى اشترى بيها عربيه تسوى كل جنيه فيها لجأت لسؤالك يا استاذ حازم ودا لأنك فعلا شخصيه محترمه ولا تبخل باى عون عن محتاج لنصيحه
واخيرا انا سؤالى اولا : ايهما افضل من حيث المتانه والإعتماديه والإحتفاظ بالسعر عند اللبيع سوزوكى سويفت مكيفه ولا هيونداى اكسيل مكيفه .. ملاحظه : كفاءة عمل التكيف وتحمل العربيه ليه شئ مهم بالنسبالى اوى.
ثانيا : افضل وقت للشرا ايه هل قبل رمضان ولا بعد رمضان ولا مش تفرق..
ولك جزيل الشكر
قديم 31-07-2010, 09:36 PM
stevens stevens غير متواجد حالياً

stevens is on a distinguished road

شكراااااااااا جزالك الله خير معلوماتك ممتازه
قديم 02-08-2010, 04:48 PM
nbilly5 nbilly5 غير متواجد حالياً

nbilly5 is on a distinguished road

thaks for the subject
قديم 02-08-2010, 05:24 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة taklaloveu مشاهدة المشاركة

انا قدامى سوزوكى سويفت مو 94 يابانى بالتكييف الأصلى بتاعها وفيها ال RBM واهم حاجه انها فبريكه برا وجوا وحالتها فعلا كويسه لكن صاحبها طالب فيها 32 الف وانا حاسس ان المبلغ دا كبير اوى على عربيه فى حجم السويفت اللى مضايقنى اوىىىىىىىىىى لدرجة انى بفضل الإكسيل عنها بس بسبب وسعها ولما احترت بجد وتعبت من التفكير ف الفلوس اللى انا تعبان فيها اوى ونفسى اشترى بيها عربيه تسوى كل جنيه فيها لجأت لسؤالك يا استاذ حازم ودا لأنك فعلا شخصيه محترمه ولا تبخل باى عون عن محتاج لنصيحه
واخيرا انا سؤالى اولا : ايهما افضل من حيث المتانه والإعتماديه والإحتفاظ بالسعر عند اللبيع سوزوكى سويفت مكيفه ولا هيونداى اكسيل مكيفه .. ملاحظه : كفاءة عمل التكيف وتحمل العربيه ليه شئ مهم بالنسبالى اوى.
ثانيا : افضل وقت للشرا ايه هل قبل رمضان ولا بعد رمضان ولا مش تفرق..
ولك جزيل الشكر
بالنسبه للمقارنه فالاكسيل و السويفت متقاربتين جدا بس انا بحب السويفت خصوصا لو ياباني و مكيفه لان اعتماديتها اعلي و اقول شويه من الاكسيل
و لو فابريقه زي ما بتقول و عربيه جديده يبقي خدها
اما بالنسبه للشراء قبل و بعد العيد و رمضان و الكلام دا بصراحه مش بقتنع بيه
العربيه الحلوه حافظه تمنها في اي وقت و مافيش الكلام دا في البيع و الشراء

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة stevens مشاهدة المشاركة

شكراااااااااا جزالك الله خير معلوماتك ممتازه
العفو يا ستفين و شكرا لمرورك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nbilly5 مشاهدة المشاركة

thaks for the subject
not at all
u r welcome

حـازم خـضـر