العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 07-12-2011, 05:41 PM
soltanfriend soltanfriend غير متواجد حالياً

soltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to all
افتراضي العربية متبرجلة ومش مظبوطة

السلام عليكم
من حوالى 4 ايام جيت ادور العربية لقيت البطارية نايمة تماما ومؤشر الحرارة مرتفع الى حد ما رغم انى كنت راكنها قبلها بيوم وهى زى الف والبطارية جديدة وما عمرهاش عملت حاجة مش مظبوطة
المهم عملت وصلة للعربية لأنها اتوماتيك ودورتها بعد ما دارت بقى ظهرت مشكلة وهى ان العربية مش مظبوطة خالص يعنى بتكون عايزة تبطل على السلانسيه وسحبها ضعيف جدا ولما تنقل تحس ان العربية بتبطئ جامد
الغريب فى الموضوع انى لما بديها كيك داون بتجرى بغباء اكتر بكتير من الاول غير ان سحب البنزين معدوم تماما يعنى المؤشر نزل شرطة واحدة مع 90 ميل ودا مش الطبيعى بتاعها لأنها اصلا غول بنزين
والعربية لما بتسخن جامد يعنى بعد مثلا نص ساعة مشى بتظبط شوية لوكنها بتكون مخنوقة برضه
وديتها لكهربائى قالى مافيهاش حاجه سيبها يومين وهى تظبط تانى لوحدها وان دا بسبب فصل الكابل عن البطارية
وانا مش مقتنع بالكلام دا لأن عدى 3 ايام ومفيش جديد
العربية ميتسوبيشى ميراج (زى اللانسر الكريستالة) انجيكشن
قديم 08-12-2011, 07:47 PM

soltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to all
افتراضي رد: العربية متبرجلة ومش مظبوطة

????????????????????????
قديم 09-12-2011, 08:03 AM
الصورة الرمزية ابو يمني
ابو يمني ابو يمني غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير مبيعات شبابيك p.v.c
هواياتي: الكمبيوتر

ابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond repute

انا كان عندي المشكلة دي وطلعت مشكلة في الدينامو بيعلق فالشحن مش مظبوط وكان مبرجل السيارة خالص روح اكشف علي الشحن

[SIGPIC][/SIGPIC]
قديم 09-12-2011, 08:21 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

ابتدى بالسهل
نضف صمام الايدل و البوابة
  1. فلتر بنزين مفيش نتيجة
  2. يبقى فلتر هواء مفيش نتيجة
  3. يبقى بوجيهات او سلوك بوجيهات
  4. جرب صمام ايدل استعمال

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 09-12-2011, 03:01 PM

اولا شكرا لردودكم
ثانيا انا فعلا غيرت البوجيهات , اسلاك البوجيهات , الرداخ , فلتر البنزين
وكمان كشفت على البطارية وشحن الدينامو
ونظفت البوابة بالايبرو
وروحت كمان حطيت العربية على جهاز كشف الاعطال ومفيش اى حاجه
امبارح الميكانيكى بعد ما غير الحاجات دى قعد يظبط فى العربية وقمام سادد خرطوم الراجع بتاع البنزين فالعربية ظبطط شوية وهى واقفة انما فى المشى السحب مفيش خالص وفى الطلعة بتبقى عايزة تطفى وساعات فعلا بتطفى
ثالثا ايه هو صمام الايدل دا وكمان فيه واحد صاحبى كان معاه مازدا بورتجيه وكان فيها مشكلة زى كدا وبيقولى دا حساس اسمه air mass بتاع الهوا واللى شككنى فى كدا ان الكمبيوتر كان بيقول انه حساس الكامه اشارته ضعيفة والمهندس قالى ان دا سببة ان الهوا مش مظبوط بس على كلام المهندس دا قالى مش مشكلة يعنى
معلش انا تقلت عليكم بس انا فعلا فى كابوس لأن العربية كانت معايا ما شاء الله فى النعومة والسحب كانت كأنها على الزيرو ركنتها عادى بعدها بيوم وانا بدور لقيت المشاكل دى والمشكلة الاكبر انى مش لاقيلها حل