العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 07-09-2012, 12:53 PM
peter magdy peter magdy غير متواجد حالياً

peter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to all
افتراضي اول يوم ليا فى مكتب تعليم سواقة

صباح الخير يا شباب
انا انهاردة لسة جاى من اول يوم تعليم سواقة فى مكتب خيرى كار فى شارع شبرا
بس انا كنت بسوق الشاربية فى شوارع فاضية
كنت بدرب على 128 موديل 2009 عربية نضيفة و كان من 9 صباحا الى 10ونص و العربية مافيهاش مشاكل
غير ان الدبرياج لازم تدوس علية للاخر و هو تقيل و بيزيق
انشاء اللة هشترى byd فقولت اتعلم ازاى امشى و بعد كدة اكمل بالعربية الصبح بدرى قبل الزحمة لغاية ما اتعود على العربية الجديدة
بس فى حاجة
الاول ابتدى يعملنى انى ادوس دبرياج و اجيب الاول و بعد كدة ارفع رجلى سنة سنة لغاية ما العربية تبتدى تمشى و بعد كدة امشى بس المشكلة لو فى اشارة و اتعوت امشى كدة هسمع بلاوى لغاية ما امشى فين حركة الميزان هل لسة شوية ولا هتعود على كدة خلاص
تانى حاجة مش عارف اضبط العربية يعنى و انا ماشى على طول احسن ان العربية بترمى يمين و اظبطها على طول تانى تحدف منى تانى مرة يمين و مرة شمال
هل كل دة يروح بالممارسة ولا اية
هل ممكن حد ينصحنى على اى حاجة انا ناقصلى اربع حصص و اخر حصة هتبقى الساعة 7 ونص الصبح علشان بعدها نطلع على المرور
اسف على الاطالة و شكرا
قديم 07-09-2012, 03:23 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اول يوم ليا فى مكتب تعليم سواقة

السلام عليكم
مع الممارسه والتعود كل الي بتشتكي منه هيروح
والقياده سهله جدا
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 07-09-2012, 03:36 PM
Ayman_Nazeih Ayman_Nazeih غير متواجد حالياً

Ayman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of lightAyman_Nazeih is a glorious beacon of light

بالتوفيق يا بيتر
وده شئ طبيعى فى الاول وكل حاجة حتيجى بالتعود والممارسه
بالظبط زى لما الواحد اتعلم الكتابة وهو صغير كان دايما بينزل ويطلع من السطر بعد كده بقى تمام وكمان خطه اتحسن .
ربنا يوفقك ويكفيك شر طريقك.

"وفى السماء رزقكم وما توعدون"
قديم 07-09-2012, 07:11 PM
فلانة الفلانية فلانة الفلانية غير متواجد حالياً

فلانة الفلانية will become famous soon enough

ربنا معاك انا زيك كدة تقريبا
قديم 07-09-2012, 08:10 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

بص بما إنك بدأت بمدرسة فا إنشاء الله هتتعلم صح وعموما صدقني كل ما هتركز شوية وهتتعب نفسك في إنك تكون عايز تتعلم هتحمي نفسك من بلاوي كتير ممكن تقع فيها ربنا يسترها عليك وعلينا.
بالنسبة لحكاية الدبرياش وبطئ الطلعة دا لازم يعلمك كدة الأول علشان العربية متتنططش منك وتبطل لاكن بعد شوية هوا هيقولك وإنتا بتطلع وبترفع رجلك من الدبرياش حملل سنة بنزين أو سنتين كمان علشان تطلع أسرع.
أهم حاجة تريح أعصابك وماتكونشي مشدود ومتعصب وبالتوفيق ياباشا.