العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 22-01-2012, 10:00 PM
ashrafhanafy ashrafhanafy غير متواجد حالياً

ashrafhanafy is on a distinguished road
افتراضي رد: أعرف كل شئ عن السباكة

موضوع رائع و انت بجد انسان خدوم جدا يا استاذ ايمن
انا كنت عايز اسأل حضرتك كام سؤال كده خصوصا اني مقبل علي مرحله تنفيذ اعمال السباكه الداخليه بشقتي لحمام رئيسي و حمام ضيوف صغير و مطبخ
المهم انا سألت واحد مهندس صحي زميلي علي انواع المواسير قالي ان افضلهم الاكواثيرم و دي مفهاش مشكله مع ان الناس بتقول انها اغلي بكتيررررر من الباننجر
اللي محيرني بقه طريقه عزل الارضيات للحمامات و المطبخ لانه قالي البيتومين البارد اللي معظم الناس بتعمله دلوقتي ده مش فعال بالطريقه المطلوبه و ان الشغل القديم بتاع زمان اللي هو البيتومين الساخن اكثر فاعليه و اللي افضل منهم هما الاتنين هو شرايح كده مش عارف اسمها ايه حاجه زي (( مينبيرين)) دي بتتجاب و تتلزق بالارض و دي افضل شيء فقولت اسألك برده لانك شغال بأيدك في الموضوع ده و اكيد هتفيدنا

في حاجه تاني اني بفكر اعزل كمان الحوائط و السقف لاني مش عايز اشوف اي نشع للمايه في اي مكان خالص,

متشكر مبدئيا و يا ريت تقولي برده تكلفه مبدئيه لاعمال السباكه بحيث اننا نتعامل مع بعض
قديم 24-01-2012, 01:46 AM
m_fayrouz m_fayrouz غير متواجد حالياً

m_fayrouz is on a distinguished road

الف شكر علي هذا المجهود الطيب اللي حاسس فية بإخلاص وحب للمهنة النادر اليومين دول.
عندي استفسار،ان شاء الله بشطب حمام جديد ومكان البانيو علي حيطة مشتركة مع جار مركب فيها لوحة كهرباء ،وطبعاً ظهر اللوحة دلوقتي باين من الطوب الاحمر عندي، وخايف بعد ما اشطب ومع الاستعمال حد يتكهرب نتيجة اي تسريب للمياة من خلال السياميك. فما هو الحل برأيك؟ وشكرا
قديم 25-01-2012, 04:22 AM
الصورة الرمزية ابوشروق
ابوشروق ابوشروق غير متواجد حالياً

ابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashrafhanafy مشاهدة المشاركة

موضوع رائع و انت بجد انسان خدوم جدا يا استاذ ايمن
انا كنت عايز اسأل حضرتك كام سؤال كده خصوصا اني مقبل علي مرحله تنفيذ اعمال السباكه الداخليه بشقتي لحمام رئيسي و حمام ضيوف صغير و مطبخ
المهم انا سألت واحد مهندس صحي زميلي علي انواع المواسير قالي ان افضلهم الاكواثيرم و دي مفهاش مشكله مع ان الناس بتقول انها اغلي بكتيررررر من الباننجر
اللي محيرني بقه طريقه عزل الارضيات للحمامات و المطبخ لانه قالي البيتومين البارد اللي معظم الناس بتعمله دلوقتي ده مش فعال بالطريقه المطلوبه و ان الشغل القديم بتاع زمان اللي هو البيتومين الساخن اكثر فاعليه و اللي افضل منهم هما الاتنين هو شرايح كده مش عارف اسمها ايه حاجه زي (( مينبيرين)) دي بتتجاب و تتلزق بالارض و دي افضل شيء فقولت اسألك برده لانك شغال بأيدك في الموضوع ده و اكيد هتفيدنا

في حاجه تاني اني بفكر اعزل كمان الحوائط و السقف لاني مش عايز اشوف اي نشع للمايه في اي مكان خالص,

متشكر مبدئيا و يا ريت تقولي برده تكلفه مبدئيه لاعمال السباكه بحيث اننا نتعامل مع بعض
الاستاذ الفاضل .أشرف
أنا عاجز عن شكر حضرتك لثقتك الغالية بى
أتمنى من الله عزوجل أن أستطيع مساعدتك
بخصوص أنواع مواسير البولى بروبلين فعلا صديق حضرتك على حق فى أن الاكوا ثيرم من أفضل الانواع بمصر وهى ألمانى الصنع أستيراد شركة أولاد حمزة
وفعلا سعرها غالى ومتفاوت كثيرا عن مثيلاتها مثل
مواسير ولوازم بننجرBRالمصرية الالمانية
وأيضا مواسير ولوازم الشريف (الامل)
وهم أقل بكثير فى السعر لكن كرائى شخصى هم أحسن الرخيص وأيضا معتمدين من ناحية الكفاءة
سيدى الفاضل بخصوص عزل الارضيات
فأهميته للحفاظ على المكان من الرطوبة الناتجة عن أستخدام المياة فى الحمامات وخاصتا المياة الساخنة الناتج عنها بخار
ولكن من رائى الشخصى أن الفنى الذى لا يراعى ضميره فى التأسيس الخاص بمواسير المياه والصرف فا العازل لا يصلح عيوب التركيب الناتج عنها تسريب مياه
بل العازل سوف يحافظ على أرضية الحمام فقط لكن تسريب المياة سوف يمتد من خلال الرمال أسفل البلاط لباقى سقف الشقة
لذلك أنصح بالتأكد أولا من مهارة الفنى القائم بالاعمال وأختبار المواسير جيدا
أما العازل فلا مانع من أستخدام العازل على البارد سواء
البيتوكوت أنتاج المصرية الالمانية أو
سيروتكت أنتاج شركة كيماويات البناء الحديث أو
السيروبلاست أنتاج شركة كيماويات البناء الحديث وهذا النوع خاص بالاسطح المعرضة للحرارة مثل أسطح المبانى
اما عن النوع الى حضرتك ذكرته فهو يسمى
أنسومات وهى عبارة عن لفف مطاطية سمك 3مم و4مم ويتراوح طول الفه من 10 الى15 متر طولى وعرضا 1 متر
وأسعارها من 120 جنيه الى200 جنيه حسب جودة الشركة المنتجة
وأليك صورة من هذا النوع

الصورة من محرك البحث بجوجل لأنى للاسف معنديش صور ليه
بخصوص أسعار التكلفة للاعمال المطلوبة
يشرفنى أولا القيام بمعينة مبدئية لتحديد المصنعية
ويشرفنى كثيرا التعامل مع حضرتك ولاتقلقل من الاسعار فهى مثل أى صنيعى يحب مهنتة
ويراعى الله فى تعاملة
أتمنى من المولى عزوجل أن أكون أفدتك
أخوك أيمن أبو شروق
01005314147
01287710555

حبيبت قلبى سبيدر
قديم 25-01-2012, 04:46 AM
الصورة الرمزية ابوشروق
ابوشروق ابوشروق غير متواجد حالياً

ابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_fayrouz مشاهدة المشاركة

الف شكر علي هذا المجهود الطيب اللي حاسس فية بإخلاص وحب للمهنة النادر اليومين دول.
عندي استفسار،ان شاء الله بشطب حمام جديد ومكان البانيو علي حيطة مشتركة مع جار مركب فيها لوحة كهرباء ،وطبعاً ظهر اللوحة دلوقتي باين من الطوب الاحمر عندي، وخايف بعد ما اشطب ومع الاستعمال حد يتكهرب نتيجة اي تسريب للمياة من خلال السياميك. فما هو الحل برأيك؟ وشكرا
ألف ألف ألف شكر على زوق حضرتك
بخصوص أستفسار حضرتك
أول شى أتمنى أن يكرمك المولى عز وجل بفنى ماهر فى الصنعة ويراعى ضميره
ثانيا لتفادى أى أخطاء من الفنيين فرائى أنك ممكن أن تستغنى عن 12سم من مساحة الحمام وتقوم ببناء حائط خلف لوحة الكهرباء أو بمعن أصح الحائط الذى سيتم تركيب البانيو عليه
ثالثا وهذا رائى أخر وهو بدل بناء الحائط تقوم بتركيب البانيو بعد السيراميك ( بانيو خارجى بالشاسية)مثل الصور

أتمنى من المولى عزوجل أن أكون أفدتك
أخوك أيمن أبو شروق
01005314147
01287710555

حبيبت قلبى سبيدر
قديم 25-01-2012, 05:22 PM
m_fayrouz m_fayrouz غير متواجد حالياً

m_fayrouz is on a distinguished road

شكرا علي اهتمامك، مرفق صورة الوضع بالضبط وسيتم عمل شاور وليس بانيو.
هل يتم عمل عزل للحائط؟ وهل العزل قبل بناءالحائط ام بعده ام قبل وبعد؟
كل الخوف من تسرب ماء الاستحمام عبر الحائط ولاقدر الله حد يتكهرب عند لمس الحائط.
معلش انا موسوس اوي.
وشكرا

الكلمات الدليلية
أعمال, مواسير, خلاطات, سباك, سباكه