العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 28-04-2013, 09:09 PM
الصورة الرمزية tefa_memo
tefa_memo tefa_memo غير متواجد حالياً

tefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to behold
افتراضي ضروري افضل حاجة ايه بين الـ 3 دول

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي يريد شراء عربية بس محتار بين الانواع دي
هوندا سيفك 93
كيا سيفيا 99 او 2000
كيا شوما 99 او 2000
بس محتاج النصيحة من اخواتنا هنا في المنتدي من ناحية قطع الغيار والافضلية بينهم وطبعا اعادة البيع وعيوب او مميزات ويا ريت محدش يبخل علينا بمعلومة ويعتبر ان هو اللي هيشتري
مع العلم ان الـ 3 موديلات دول بيتكلموا في رينج 42 الي 45 الف جنيه

لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
اللهم اني استغفرك من كل ذنب اذنبته
...........
سبحان الله وبحمده ... سبحان الله العظيم
...........
سبحان الذي سخر لنا هذا وما كنا له مقرنين وانا الي ربنا لمنقلبون

قَالَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
(( الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لَا يَظْلِمُهُ وَلَا يُسْلِمُهُ وَمَنْ كَانَ فِي حَاجَةِ أَخِيهِ كَانَ اللَّهُ فِي حَاجَتِهِ وَمَنْ فَرَّجَ عَنْ مُسْلِمٍ كُرْبَةً فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرُبَاتِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ))
قديم 28-04-2013, 09:46 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ضروري افضل حاجة ايه بين الـ 3 دول

السلام عليكم
الثلاث عربيات يعيبهم اعادة البيع
بالنسبه للشوما والسيفيا قطع غيارهم قليل مش هتلاقيهم عند اي حد بالنسبه للهوندا بصراحه ما أعرفش لكن الشوما ملعب من الداخل
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 29-04-2013, 01:01 AM
الصورة الرمزية tefa_memo

tefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
الثلاث عربيات يعيبهم اعادة البيع
بالنسبه للشوما والسيفيا قطع غيارهم قليل مش هتلاقيهم عند اي حد بالنسبه للهوندا بصراحه ما أعرفش لكن الشوما ملعب من الداخل
والله المستعان
جزاك الله كل خير خاصة علي سرعة ردك
بس يا تري الهوندا الـ 93 ظروفها ايه من حيث قطع الغيار
طيب ايه الكويس في حدود 40 الي 45 بس غير اللانوس والفيرنا

...........
...........

(( الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لَا يَظْلِمُهُ وَلَا يُسْلِمُهُ وَمَنْ كَانَ فِي حَاجَةِ أَخِيهِ كَانَ اللَّهُ فِي حَاجَتِهِ وَمَنْ فَرَّجَ عَنْ مُسْلِمٍ كُرْبَةً فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرُبَاتِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ))
قديم 29-04-2013, 02:33 AM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

سيبك تماما من الكيا سيفيا و شوما, لأن قطع غيارهم شبة منعدمة حاليا,
الهوندا خيار اوقع, لكن فى رأيى 40-45 الف ليس مبلغ صغير لتدفعه فى سيارة موديل 93 (يعنى عربية بقالها 20 سنة ماشية!), و اعتقد كمان ان السعر مبالغ فيه.
أعتقد بالسعر ده ممكن تشترى عربية جيدة موديل حديث فيرنا او لانوس او شاهين هتبقى حالتها أفضل من الهوندا.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 29-04-2013, 02:43 AM
الصورة الرمزية tefa_memo

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

سيبك تماما من الكيا سيفيا و شوما, لأن قطع غيارهم شبة منعدمة حاليا,
الهوندا خيار اوقع, لكن فى رأيى 40-45 الف ليس مبلغ صغير لتدفعه فى سيارة موديل 93 (يعنى عربية بقالها 20 سنة ماشية!), و اعتقد كمان ان السعر مبالغ فيه.
أعتقد بالسعر ده ممكن تشترى عربية جيدة موديل حديث فيرنا او لانوس او شاهين هتبقى حالتها أفضل من الهوندا.
اشكرك يا افادي علي ردك بس الفيرنا واللانوس مش هتكون حالة يعني وهو اخره 45 وحتي ميلحقش كرستالة حلوة وكمان عاوز حاجة ثبات وقطع غيار معمرة وانت عارف ان الفيرنا بعد 120 بتعوم هي واللانوس علي اد علمي

ايه اللي ممكن ترشحه تاني يكون كويس مع اني عارف من خلال متابعتي للمنتدي ان معظم الناس هنا في حيرة وخاصة في حدود المبلغ ده في شراء عربية كويسة ويا ريت حد يفدنا بانواع عربيات كتير في الرنج ده خاصة ان اغلب الناس بيدور في الرنج ده

...........
...........