العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Matrix - ماتريكس

قديم 28-04-2010, 02:18 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الماتركس بتسخن

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osama_ruan مشاهدة المشاركة

لااسف انا من بني سويف بس ممكن انزل القاهرة مخصوص علشان الموضوع دة لانو مضايقني لدرجة اني ممكن ابيع العربية بس انتة شاكك يكون العيب في اية لاني لو عرفت السبب ممكن اصلحو هنا وبجد متشكر لاهتمام حضرتك جدا
ماتضايقش نفسك خالص لان مفيش عربية مبتعملش حاجة تجننك يعنى لو بعتها و جبت ايش بالذى برضه مسيرك فى يوم يحصل حاجة تعكننك و تخليك عايز تبيعها برضه و حتفضل كده فى دوامة
ان شاء الله مشكلتك حتتحل زى ما السادة الزملاء الافاضل طمنوك و العربية حترجع احسن من الاول لانها عربية محترمة اثبتت كفائتها فى مصر
انت بس لو عايزهم يساعدوك اكتر حاول توصف المشكلة اكتر
يعنى انا مفهمتش بالنسبة لمراوح الميتركس هل هى فعلا مروحة واحدة فقط ؟
و هل هى بتشتغل مع التكييف مستمر ؟
و هل لما الحرارة بترفع عندك علطول نزلت و تاكدت ان المروحة شغالة على السرعة العالية ؟
هل فى نفخ فى اربة الميه مع تزويد البنزين ؟
هل لو فكيت غطاء الاربة ( او الرادياتير ) الحرارة حتنزل ؟
هل الزيت بيعمل طحينة ؟
هل الشاكمان مكتوم ؟
هل تقدر تربط ما بين المشكلة دى زمنيا مع اخر حاجات اتعملت فى العربية ؟ و لو فعلا قدرت تربط ما بين المشكلة و حاجة كانت اتعملت و بعدها المشكلة ظهرت طب ايه الى كان اتعمل ؟
قديم 28-04-2010, 11:01 AM
osama_ruan osama_ruan غير متواجد حالياً

osama_ruan is a glorious beacon of lightosama_ruan is a glorious beacon of lightosama_ruan is a glorious beacon of lightosama_ruan is a glorious beacon of lightosama_ruan is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

ماتضايقش نفسك خالص لان مفيش عربية مبتعملش حاجة تجننك يعنى لو بعتها و جبت ايش بالذى برضه مسيرك فى يوم يحصل حاجة تعكننك و تخليك عايز تبيعها برضه و حتفضل كده فى دوامة
ان شاء الله مشكلتك حتتحل زى ما السادة الزملاء الافاضل طمنوك و العربية حترجع احسن من الاول لانها عربية محترمة اثبتت كفائتها فى مصر
انت بس لو عايزهم يساعدوك اكتر حاول توصف المشكلة اكتر
يعنى انا مفهمتش بالنسبة لمراوح الميتركس هل هى فعلا مروحة واحدة فقط ؟
و هل هى بتشتغل مع التكييف مستمر ؟
و هل لما الحرارة بترفع عندك علطول نزلت و تاكدت ان المروحة شغالة على السرعة العالية ؟
هل فى نفخ فى اربة الميه مع تزويد البنزين ؟
هل لو فكيت غطاء الاربة ( او الرادياتير ) الحرارة حتنزل ؟
هل الزيت بيعمل طحينة ؟
هل الشاكمان مكتوم ؟
هل تقدر تربط ما بين المشكلة دى زمنيا مع اخر حاجات اتعملت فى العربية ؟ و لو فعلا قدرت تربط ما بين المشكلة و حاجة كانت اتعملت و بعدها المشكلة ظهرت طب ايه الى كان اتعمل ؟
هية عندي مروحة واحدة بس وانا تابعتها المروحة شغالة علي السرعتين كويس بطيئة وعالية ولما بشغل التكيف بتعلي اتوماتك ولما الحرارة بتعلي نزلت فعلا وهية شغالة تمام بالنسبة للاربة ماشفتش موضوع النفخ دة بس المية مش مطحنة ولا الزيت علية مية والشكمان ماظنش انة مكتوم والا كانت الحرارة علت وانا باجري عادي بس هية مش بتعلي الا مع التكيف وموضوع ان الحرارة تنزل لو فكيت الاربة ماجربتوش بس الحرارة اول ما بتعلي بفصل التكيف بتنزل بسرعة

اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك
قديم 28-04-2010, 11:26 AM

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

منا الصراحة مش عارف الميتركس علشان كده كنت عايز الاعضاء الى معاهم ميتركس يوضحوا هل هى المفروض مروحتين
لانك بتقول انا عندى مروحة واحدة فانا مفهمتش قصدك هل قصدك انك متاكد ان الميتركس مروحة واحدة و لا هما المفروض اتنين و انت عندك واحدة مش موجودة

برضه حاول تتصل بصاحب العربية الى قبلك و اعرف منه تفاصيل صيانة العربية الاخيرة و المشاكل الاخيرة و احكيله على المشكلة دى ممكن يكون عنده فكره و كان خايف يوقلك قبل البيع بس دلوقتى بتهيالى خلاص ممكن يقول
قديم 28-04-2010, 06:43 PM
osama_ruan osama_ruan غير متواجد حالياً

osama_ruan is a glorious beacon of lightosama_ruan is a glorious beacon of lightosama_ruan is a glorious beacon of lightosama_ruan is a glorious beacon of lightosama_ruan is a glorious beacon of light
Angry رد: الماتركس بتسخن

[quote=احمد على 1999;172354]منا الصراحة مش عارف الميتركس علشان كده كنت عايز الاعضاء الى معاهم ميتركس يوضحوا هل هى المفروض مروحتين
لانك بتقول انا عندى مروحة واحدة فانا مفهمتش قصدك هل قصدك انك متاكد ان الميتركس مروحة واحدة و لا هما المفروض اتنين و انت عندك واحدة مش موجودة

برضه حاول تتصل بصاحب العربية الى قبلك و اعرف منه تفاصيل صيانة العربية الاخيرة و المشاكل الاخيرة و احكيله على المشكلة دى ممكن يكون عنده فكره و كان خايف يوقلك قبل البيع بس دلوقتى بتهيالى خلاص ممكن يقول[/quoهما طلعو مروحتين بس مروحة قدام ظاهرة وواحدة من ورا السربنتينة مش باينة خالص وانا فعلا رحت للبايع النهاردة وهوة جرب معاية طبعا ماسخنتش لانها لازم تجري في يوم حر علي طريق سفر بالتكيف غير كدة طبيعية وان شاء اللة هوديها اي مركز معتمد عندنا هنا واشوف في اية ولغاية ماعرف مش هاشغل تكيف بلاها تكيفptmnlo123per111ptmnlo123per144

اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك
قديم 28-04-2010, 10:16 PM

ارجوك ابقى طمنا عملت ايه
و طالما طلعوا اتنين كان ممكن تتاكد انك لما تشغل التكييف لازم الاتنين يشتغلوا