العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 19-03-2011, 11:56 PM
اشرفasser
Guest

افتراضي رد: الصينى التقليد <<<<<

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hyundai2005 مشاهدة المشاركة

ياعم انت راجل غني ربنا يزيدك انا لو مليونير برضه مش حشتري صيني ولا اركب عربيه صيني رغم ان كله محصل بعضه وبيؤدي الغرض نفسه وبعدين المرسيدس عندك ب5000 دول مايجبوش نص توك توك عندنا فمصر...................:c optic_Egypt:
انا مش غنى ولا حاجة الغنى هو الله سبحانه وتعالى

انا مقلتش كده الا علشان اثبت ان المستهلك اى كانت جنسيتة على مستوى العالم لو تخير بين جوال صينى او جوال فلندى اكيد بيختار الفلندى ....... مجرد مثال توضيحى للناس اللى فهمانى غلط
قديم 20-03-2011, 01:12 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اشرفasser مشاهدة المشاركة

انا مش غنى ولا حاجة الغنى هو الله سبحانه وتعالى

انا مقلتش كده الا علشان اثبت ان المستهلك اى كانت جنسيتة على مستوى العالم لو تخير بين جوال صينى او جوال فلندى اكيد بيختار الفلندى ....... مجرد مثال توضيحى للناس اللى فهمانى غلط
لعلمك يعني لو متابع مصانع نوكيا اعرق شركات المحمول فالكون كله دون منازع طبعا قفلت مصانعها في جميع انحاء العالم وكله انتاجها حاليا من وفي الصين فقط وكمان مرسيدس لو متابع وهامر شغالين حاليا فالصين ايه رايك بقي

مبسوط علشان اثبتوا ان السيارت الصينى حلوة ههههه يا حبيبى اى حاجة من الصين معروفة انها دمااااار يعنى مليارت من الناس بيقولوا كده وانت الوحيد اللى بتقول انها تصلح للبنى ادمييين ههههه .
اه مبسوط انا بسوق عربيات من 18 سنه وبالتدريج
1- فيات 125
2- ريجاتا 85
3- بيجو 405
4- لانسر 2003
5- هيونداي اكسيل 98
6- انجلون 2010
وبالامانه ودون نفاق الانجلون احسنهم بمليون مره في الثبات والاوبشن والفخامه وغيرها امكانيات كتير مش موجوده اصلا غير فالالماني حتي مش موجوده فالياباني يبقي انا راجل عبيط ومبعرفش حاجه لو محبتهاش ودافعت عنها حتي لو بعتها حجيب الموديل الاعلي منها ولو انا فالسعوديه كنت اشتريت كل يوم عربيه شكل بتراب الفلوس

التعديل الأخير تم بواسطة hyundai2005 ; 20-03-2011 الساعة 01:21 PM
قديم 20-03-2011, 02:05 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اشرفasser مشاهدة المشاركة

مبسوط علشان اثبتوا ان السيارت الصينى حلوة ههههه يا حبيبى اى حاجة من الصين معروفة انها دمااااار يعنى مليارت من الناس بيقولوا كده وانت الوحيد اللى بتقول انها تصلح للبنى ادمييين ههههه .

ياريت يا استاذ اشرف تحسن من اسلوب حضرتك في الكلام مع الاعضاء وعدم

السخرية والاستهزاء بهم ..

لعلمك يعني لو متابع مصانع نوكيا اعرق شركات المحمول فالكون كله دون منازع طبعا قفلت مصانعها في جميع انحاء العالم وكله انتاجها حاليا من وفي الصين فقط وكمان مرسيدس لو متابع وهامر شغالين حاليا فالصين ايه رايك بقي

اه مبسوط انا بسوق عربيات من 18 سنه وبالتدريج
1- فيات 125
2- ريجاتا 85
3- بيجو 405
4- لانسر 2003
5- هيونداي اكسيل 98
6- انجلون 2010
وبالامانه ودون نفاق الانجلون احسنهم بمليون مره في الثبات والاوبشن والفخامه وغيرها امكانيات كتير مش موجوده اصلا غير فالالماني حتي مش موجوده فالياباني يبقي انا راجل عبيط ومبعرفش حاجه لو محبتهاش ودافعت عنها حتي لو بعتها حجيب الموديل الاعلي منها ولو انا فالسعوديه كنت اشتريت كل يوم عربيه شكل بتراب الفلوس
بالنسبه لنوكيا كانت اكبر الشركات دلوقتي من اكبر الشركات وهناك فرق

بالنسبه للسعودية على فكره العربيات هنا مش مرمية على الرصيف خد وشيل .

وياريت تشوف الفرق في سعر المستعمل والجديد عشان تعرف . ازاي ممكن

تخسر لو زي ما بتقول كل شوية بعربية شكل
قديم 20-03-2011, 02:58 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _amr.mostafa_ مشاهدة المشاركة

ياريت يا استاذ اشرف تحسن من اسلوب حضرتك في الكلام مع الاعضاء وعدم

السخرية والاستهزاء بهم ..

بالنسبه لنوكيا كانت اكبر الشركات دلوقتي من اكبر الشركات وهناك فرق

بالنسبه للسعودية على فكره العربيات هنا مش مرمية على الرصيف خد وشيل .

وياريت تشوف الفرق في سعر المستعمل والجديد عشان تعرف . ازاي ممكن

تخسر لو زي ما بتقول كل شوية بعربية شكل

يا سيدي الفاضل اولا احب اشكرك علي ردك الراقي المحترم
ثانيا شركه نوكيا فعلا من اكبر الشركات وان كانت اكبرهم ولا يهمني الامر سوي الرد علي مثال الاخ الفاضل ياسر فقط لا غير .
والعربيات فالسعوديه مرميه علي الرصيف فعلا بس مش بالمعني الحرفي بمعني لو معاك خمس الاف ريال ممكن تركب مرسيدس او لانسر او توتوتا موديل فوق ال 2000 هنا في مصر مايجبوش والله نص تمن توك توك
وانا كان قصدي المستعمل وليس الجديد وطبعا الجديد عندك ارخص من هنا طبعا عشان الجمارك والسبب في فرق السعر بين المستعمل والجديد عندك سببه الترف الزائد والعيشه المرتاحه والثراء الفاحش لاهل البلد اللي مابيفقرش معاه مثلا يجيب عربيه ب 100000 الف ويبيعها ب10000 الاف بعد شهر لاكن هنا في مصر لو واحد جاب عربيه وباعها بعد 10 سنين وخسر فيها 5000 جنيه ممكن يحصله حاجه ويروح فيها ..........
قديم 20-03-2011, 07:44 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

يا سيدي الفاضل اولا احب اشكرك علي ردك الراقي المحترم
ثانيا شركه نوكيا فعلا من اكبر الشركات وان كانت اكبرهم ولا يهمني الامر سوي الرد علي مثال الاخ الفاضل ياسر فقط لا غير .
والعربيات فالسعوديه مرميه علي الرصيف فعلا بس مش بالمعني الحرفي بمعني لو معاك خمس الاف ريال ممكن تركب مرسيدس او لانسر او توتوتا موديل فوق ال 2000 هنا في مصر مايجبوش والله نص تمن توك توك
وانا كان قصدي المستعمل وليس الجديد وطبعا الجديد عندك ارخص من هنا طبعا عشان الجمارك والسبب في فرق السعر بين المستعمل والجديد عندك سببه الترف الزائد والعيشه المرتاحه والثراء الفاحش لاهل البلد اللي مابيفقرش معاه مثلا يجيب عربيه ب 100000 الف ويبيعها ب10000 الاف بعد شهر لاكن هنا في مصر لو واحد جاب عربيه وباعها بعد 10 سنين وخسر فيها 5000 جنيه ممكن يحصله حاجه ويروح فيها ..........
شكرا لك على فهم وجهة نظري ..بس ياريت ترفع السعر تخليه من 10000

وانت طالع وعلى فكره عربية الزي الكريسيدا موديل تسعينات ب 10 الاف ريال

المهم عشان ما نطلعش من هدف الموضوع الرئيسي

استاذ اشرف .

لو كنت طالب برجاء النظر على كل من دفاتر حضرتك واقلام حضرتك

والكوريكتور او الطامس >>بالسعودي والنظر الى بلد المنشا من فضلك

او لو كنت اب ولديك ابناء ايضا برجاء النظر لهذه الاشياء .

وليس كل صيني سئ مسبب كوارث يوجد عندك مرسيدس وبي ام

كما ذكرت سابقا تصنع في الصين . واتمنى منك الرد على هذه النقطه