العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 27-11-2012, 03:38 PM
frafisho frafisho غير متواجد حالياً

frafisho is on a distinguished road
افتراضي رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

أشكر حضرتك بشده وعنف :THUMBS~220 :

بس سؤال هنا مهم إيه الخطوات علشان أجيب واحد لعربيتي ولو في التوكيل بكام أجيبه من بلاده وتركيبه بكام وإيه التغييرات التانيه اللي عتتغير في العربيه معاه
قديم 29-11-2012, 09:50 AM
karimmasry karimmasry غير متواجد حالياً

karimmasry is on a distinguished road

بعد التحيه وشكر على هذا المجهود

ارجو من اصحاب الخبرة الافادة

معايا بيجو 406 موديل 2004

امبارح عملت حاجه غريبه جدا

بعد ماقفلت العربيه ومشيت نزلت تانى

يوم لقيت البطاريه نايمه ونور العالى

شغال والكونتكت مفتوح وكل الانوار شغاله الابى اس والاير باج وستوب وتابلو التكييف منور والكاسيت شغال كانى حاطط المفتاح بظبط وعلى وضع الاستعداد واول ما فتح الباب كل يقفل والعربيه تستعيد نفسها

المهم روحت جبت وصله وجيت ودارت العربيه كل ماقفل العربيه وامشى تعمل الحركه دى ياترى دة عيب ايه؟؟؟

ارجو الافادة
قديم 30-11-2012, 12:35 PM
hisam2010 hisam2010 غير متواجد حالياً

hisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karimmasry مشاهدة المشاركة

بعد التحيه وشكر على هذا المجهود

ارجو من اصحاب الخبرة الافادة

معايا بيجو 406 موديل 2004

امبارح عملت حاجه غريبه جدا

بعد ماقفلت العربيه ومشيت نزلت تانى

يوم لقيت البطاريه نايمه ونور العالى

شغال والكونتكت مفتوح وكل الانوار شغاله الابى اس والاير باج وستوب وتابلو التكييف منور والكاسيت شغال كانى حاطط المفتاح بظبط وعلى وضع الاستعداد واول ما فتح الباب كل يقفل والعربيه تستعيد نفسها

المهم روحت جبت وصله وجيت ودارت العربيه كل ماقفل العربيه وامشى تعمل الحركه دى ياترى دة عيب ايه؟؟؟

ارجو الافادة
كتاوت معلق فى علبة الفيوزات الخارجية.

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668
قديم 01-12-2012, 07:36 PM
mokastafaaaaaaaa mokastafaaaaaaaa غير متواجد حالياً

mokastafaaaaaaaa is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hisam2010 مشاهدة المشاركة

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Shabrawy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-2.png[/IMG]السلام عليكم
معاكم المهندس/ هيثم من توكيل بيجو انطلاقا من مقولة خيركم أنفعكم للناس

الموضوع دة هيكون مخصص لاى استفســـار عن بيجو او ستروين (الاتنين انتاج ومصنع واحد PSA ) وانا هحاول طبعا اكون جاهز معاكم لاى سوال بعيدا عن اى فتى بدون علم واتمنى ان الموضوع يكون عملى ومفيد للناس
دى اول مشاركة ليا هنا فى المنتدى ويارب اكون عند ظنكم.

السلام عليكم
انا معايا بيجو 308 موديل 2011 هاتشباك ماشيه 16000 كم تقريبا المهم يا بشمهندس العربيه اول ما جبتها حسيت ان الزوايا مش مظبوطه واتأكدت بعد ما جربتها على طريق العين السخنه وطلعت بتحدف سنه بسيطه يمين روحت التوكيل اعمل صيانه 10000 كم قالولي مفيش ظبط زوايا عندنا و بعد كده ودتها لمركز ظبط زوايا واتزان بالكمبيوتر الفني قاللي ان العربيه مش هتظبط معاك عشان المساعدين مش سليمه
ف طبعا انا مظنش المساعدين يكون فيها حاجه
انا عاوز نصيحتك يا بشمهندس اعمل ايه والتوكيل بيقوللي مفيش ظبط زوايا الا بعد 10 اياام ونا استنيت على العربيه كتير قوى وخايف تكون مشكله كبيره وانا ساكت عليها و جزاك الله كل خير :]
قديم 01-12-2012, 10:45 PM
hisam2010 hisam2010 غير متواجد حالياً

hisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HASHIM OMAR HASHIM مشاهدة المشاركة

شكرا جزيلاً على الرد لكنى اعمل فى قطر. التوكيل صعب جدا لان بيحجز السيارة عدة ايام وبعد الكشف اذا لم توفق على الاصلاح بتدفع 300 ريال وانا مقدرش إستجار سيارة لحد لمه يخلص الكشف ممكن ثلاثة ايام او خمسة قبل الاصلاح ارجو منك تسرد لى عن هذا العطل بقدر الامكان او فيديو يوضح هذا للميكا نيكى .والتوكيل هنا فى قطر لو فك السيارة و مفيش قطع الغيار المطلوبةالتى لايمكن اكتشافه الا بعد الفك او االتى تتلف اثناء الفك يرسل طلب استراد لمدة 15يوم على الاقل .ولو فك الجير تدفع 3000 ريال ويضاف اليها ثمن قطع الغيار فتكون غير اقتصادية.لذلك كثير من الناس لا ترغب فى هذة السيارة بسب خدمة التوكيل رغم انها من افضل السيارات.
أسف جدا مش بايدى حاجة غير لازم اخش بالجهاز اولا وقبل كل شئ..
وبعدين كدة كدة فتيسك على وشك التلف تماما فانت مضطر تروح التوكيل

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668