العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 16-06-2012, 05:29 AM
ALNAZER ALNAZER غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الناظر
التخصص العملى: مدرس
هواياتي: السيارات بانواعها

الموقع: اسواااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان
ALNAZER is a jewel in the roughALNAZER is a jewel in the roughALNAZER is a jewel in the rough
غاضب جدا من أسوان و الجو نار ...... هموت من الحر ..... التكييف عذبنى

عربيتى شيفروليه لانوس مو 2010 التكييف بتاعها جننى و انا من أسوان و ما أدراكم ( ربنا يكفيكم نار جهنم ) تكييف عربيتى بروح اشحنه فريون كل بداية صيف ب120 جنيه يا سادة قال ايه !!!!!! ( فريون امريكى ) الصراحة و انا طالع من الورشة بعد شحن الفريون التكييف بيبقى رائع ثم يبدأ العد التنازلى يوما بعد يوم لدرجة انى بشحنه فريون 3 مرات فى فصل الصيف و كل مرة اخلى الصنايعى يراجع على التكييف بالكامل علشان التسريب و الاحظ ان مفيش اى تسريب و مفيش فايدة و الحال كما هو عليه و بتكلف 360 جنيه كل صيف علشان يعدى الصيف بسلام
دلووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووونى
نفسى اشحن فريون مرة تاخد معايا الصيف كله
هل امنيتى دى مستحيلة ؟؟؟؟؟ ام انها حلم صعب التحقيق !!!!!

قديم 16-06-2012, 05:53 AM
zizo50001 zizo50001 غير متواجد حالياً

zizo50001 will become famous soon enough
افتراضي رد: من أسوان و الجو نار ...... هموت من الحر ..... التكييف عذبنى

اكيد فى تسريب بس تسريب صغير استحالة يكون عادى كدة روح لحد تانى وقولة واكشف
قديم 16-06-2012, 08:33 AM
tamer.koko tamer.koko غير متواجد حالياً

tamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond repute

لازم يكون في تسريب
قديم 17-06-2012, 10:29 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

ياخى المشكله انك فى اسوان انت لو كنت فى القاهرة كنت روحت عند الراجل اللى بتعامل معاه بيعمل الاتى فى اى شحن تكيف

1:بيضغط دايرة التكيف على ضغط 350 PSI
2:بيسيب العربيه وفيها حساس الضغط بتاع حوالى ساعتييين او ثلاثة ساعات وبيفضل يراقبه لو نقص PSI واحد يبقى فيه تسريب
منقصش يبقى خلاص

المهم لو فيه تسريب بيجيب مايه وصابون بيفضل يمر على دايرة التكيف كلها ولو ملاقاش حاجه فى الدايرة التكيف اللى فى حوض الماتور بيضطر يفك التابلوه علشان يشوف تلاجة التكيف لان ديه اللى ممكن كدا يكون فيها تسريب وطبعا لو طلبت اوووى بيطلع دايرة التبريد كلها بره بالكباس بالتلاجه بكله ويضغطها هوا على ضغط 350 PSI ويشوف بقى التسريب منين ولازم يبقى فيه حاجه بتسرب مفيش حاجه اسمها مش بتسرب وطبعا الجزء اللى بيسرب بيروح يشوف لو ليه اصلاح بيصلحه ولو مالوش بيخليك تجيب واحد جديد
المهم بقى بيركب تانى التكيف و بعد ميتأكد ان مفيش تسريب يقوم شافط كل الهوا اللى فى دايرة التكيف بالكمبريسور اللى عنده لغاية ما يبقى اللى جوة دورة التكيف فراغ مفيش ولا ذرة هوا وبعدين يشحن الفريون ماركة (اخوان رزق) اكثر من رائع بصراحه تبريد ممتاز بص على ضغط منخفض اقل بكتير من ضغط الاختبار بس كده وبتلاقى التبريد اكثر من ممتاز بس اللى حضرتك بتقوله ده لازم يكون فيه تسريب مش معقول تشحن فريون فى الصيف ثلاث مرات كدا شىء غير طبيعى

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 17-06-2012, 11:07 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
اكيد في تسريب ومن الممكن ان يكون في الثلاجه كما قال العضو المحترم
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين