العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 04-06-2013, 07:39 PM
winged winged غير متواجد حالياً

winged is on a distinguished road
Talking رد: يوميات تاجر سيارت (فقط وحصريا على مصر موتورز)

نياهههههههههههههههههههه
والله اللي انا عرفته من حياتي وخبراتي
انا لا ألوم احد حتي اقف موضع قدميه وانظر بتلك عينيه واتكلم من جوف شفتيه وينضح عقلي بما يجول في عقله
وبعد كده احكم
بس اللي انا شايفه ............. ربك ستار بقي
ودمتم
قديم 04-06-2013, 11:35 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف
محمد اشرف محمد اشرف غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed ashraf
التخصص العملى: Student
هواياتي: Everything about cars of all types

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يوميات تاجر سيارت (فقط وحصريا على مصر موتورز)

فكره جميله وفى انتظار تنفيذها

نادى السيارات الصينيه على الفيس بوك نرحب بانضمامكم

http://www.facebook.com/NadyAlsyaratAlsynyh

جروب نادى سيارات البيجو على الفيس بوك
https://www.facebook.com/groups/172929839542780/

قديم 05-06-2013, 04:42 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

طبعا انتم عرفين ان اغلب الناس بتعمل اعلانات وانا شحصيا سواء اعلانات على النيت او الجرايد او المجلات ودة ليها باع كثير جدا

يعنى ما اكثر الناس ال بتتصل الساعة 4 او 2 فجرا وتقول دايما جملة مشهورة قوى ( انا لسة قارى الاعلان الان هو الوقت اتاخر انى اكلم حضرتك وطبعا انت اما تكون نايم او بتاكل وتكون فى البيت )
طيب تقولهم اية
المصيبة انهم محسسينك انهم هينزلوا يشتروا العربية الان
او حتى يتصل الساعة 8 صباحا طيب تقولهم اية

وما اكثر العملاء الظريفة ال فى الغالب بتسلة
يعنى حد يتقل بيك بالليل ويقولك حضرتك عامل اعلان بيع عربيات
تقولة ان شاء الله تحت امرك
يقولك انا بكلمك علشان اقولك متعملش حسابى انى هشترى

وما اكثر الالحاح فى الاتصال يعنى انت نايم وتعمل التليفون صامت تجد 50 اتصال يقلق تقوم تتصل بال كلمك يقولك عندك عربية ماروتى اتومايتك موديل السنة

او ان حد يتصل بيك ويسال على سعر عربية وتقولة مثلا سعر العربية الانوس 77 الف يقولك دة كثير جدا دة فى كل حتة سعرها 62 الف تقولة ازاى وعند مين يقولك دة مكتوبة السعر على النيت تكتشف ان الاستاذ بقراء سعر عربية من سنة 2005 طيب تقولة اية طبعا بعد ميقولك كل الكلام انك نصاب وحرامى وخلافة وفى النهاية تقولة طيب كلم الوكيل وتكتشف انة بيقراء سعر فى بوست من سنة 2005

وما اكثر الناس ال بتدى رنة وتقفل وا يجننك انة المفروض هيشترى عربية ثمنها معدى 100 الف ومش هاين علية يتصل ويكلف نفسة او يبعت رسالة

احلاء شى عميل يتصل بيك ويقولك سعر العربية الزيرا كام فترد علية وتقولة سعرها 80 الف يقولك ينفع تبعها ب 60 الف تقولة لا مينفعش دة عربية جديدة ودة سعر الوكيل ازاى ابعها باقل من ثمنها
يقولك انتم عندكم عربيات كثيرة مش احسن من وقفتها ومحدش بيشترى ودة كان اغلب اتصالات الناس اثناء الثورة

ال عايز اقولة من الجزء السابق يا جماعة الناس ال بتشتغل فى العربيات ناس عدية جدا بيكون عندهم وقت ياكلوا ولازم ينام ويكون عندهم ظروف ومشاكل عائلية وحلات وفاة او افراح او بيصلى او حتى فى الحمام يعنى ناس عدين جدا جدا فيجب اختيار فن ووقت الاتصال علشان متكرهوناش فى عشيتنا وكمان الناس ال بتسال وخلاص وعلى فكرة اغلب الناس لا تكون جادة فى الشراء وبذات زباين بعد منتصف الليل والناس ال بتكلم باكر جدا ان مقلناش ان 99% منهم غير جادين

تجيل عميل يبعتلك رسالة يقولك انا عايز اشترى عربية ويريت تكلمنى ولا لو الرسالة دة من رقم دولى

ولا احلا شى العملاء ال معتقدة انها بتجبى عليك تابعونا
فاصل ونعود
قديم 05-06-2013, 06:53 PM
الصورة الرمزية memo1100
memo1100 memo1100 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: سيارات

memo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud of

طيب يا ا استاذسيف انا محتاج عربية من اول موديل 2007 تكون فيها 2ايرباج زفرامل abs ﻻنى بشتغل فيها فى شركات انا لسة بايع فيرنا وﻻنسر كنت مشعلهم فى السويس انا كنت راكب واحدة زالتانية ابن خالتى كان راكبها بس بعت ﻻنى داخل فى مشروع وكنت محتاج فلوس ومعايا دلوقتى الحمد لله 40 الف وعايز عربية فى حدود 70 او 80او 90 بالكتير قوى هدفع 40 دلوقنى ووشهر 10 بدفع 20 والباقى قسط او وعدة زى ما تحب ومعنديش اى ضمان غير وساكن فى مدينة الشروق ايجار جديد النظام دة لو ينفع معاك دة رقمى ادينى رنة وانا هكلمك 01019634020 ايمن

لا حول ولا قوة الا بالله
قديم 08-06-2013, 09:25 AM
الصورة الرمزية memo1100
memo1100 memo1100 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: سيارات

memo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud of

هو ا سيف مردش لية

لا حول ولا قوة الا بالله