العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 22-03-2011, 12:59 PM
hanymi45 hanymi45 غير متواجد حالياً

hanymi45 is on a distinguished road
افتراضي بيجو 205 عايز اركب لها تكييف

عربيتى بيجو 205 موديل 1984 متعدله كلها 90 الماتور الاسود 1360 سى سى
ياترى لو عايز اركب لها تكييف ممكن حد يساعدنى من حيث التكلفه ومين اللى ممكن يعمل من غير ما يسبب مشالك ىف العربيه خاصة ان العربيه ماشاء الله اساسياتها كانها جديده لسه
قديم 22-03-2011, 01:43 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بيجو 205 عايز اركب لها تكييف

راجع الموضوع ده
وان شاء الله يفيدك
في الموضوع ارقام تليفون مركز في المعادي بيعمل التكييف ساندن

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=25578

اي خدمة

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 22-03-2011, 02:53 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

بص حضرتك انا مش قدر افيدك بصفة دقيقة ... لكن اقدر اقولك على متوسط اسعار جديد ومستعمل على حسب ايه اللى عندك وايه اللى ناقص اوك؟
طبعا بعد ماحضرتك تشوف الموضوع اللى الرابط السابق برضه تكون تكون فكرة
فى ابداية كنت هشترى 205 عشان هى تمام ومكيفة او مجهزة للتكييف وبعدين لقيت نفس الامكانيات واكتر فى ستروين ax المهم اشتريت على اساس انها مكيفة بس صاحبها شال الكمبروسر منها وكان قايل فى الاعلان انها مكيفة طبعا فاصلت معاه ونزلت تمن القصة دى وقالى ان اللى محتاجة عشان التكيف يشتغل حوالى 900 او 1000ج بالكتير واخدت بكلامة والحوار ده كان فى اخر الصيف اللى فات 8/2010
المهم بقى لما نويت اشغل (اركب التكييف) روحت لتبتاع قطع الغيار الى بتعامل معاه اسأله على الكمبروسر ده وايه الى ناقص وبكام
الكمبروسر فى حدود 450ج استيراد السربنتينة 400ج استيراد او اشتريها جديد بمبلغ مشابه
شوية خراطيم ووصلات قول 200ج يعنى حوالى 1050ج تقريبا قول شحن ومصنعية تركيب يقفلوا الـ 1500 بالوسع مع مراعاة وجود باقى اجزاء التكييف الا وهو التلاجة او الكولر اللى بيبقى تحت التابلوه(ده فى عربيتى)
وصيت واحد صاحبى يسأل لى على الموضوع ده عند واحد بيتعامل معاه فى مدينة الطلبة ومحترم جدا فا صدمنى بـ 3500 تقريبا او حاجه زى كده لان الراجل بتاع التكييف كان فاكر ان العربية فاضية والتكييف هيركل من اول بكل لوازمة قولت لا طبعا ده كتيييير قوى ولازم اروح له عشان يقدر ع الطبيعة
ودى اول خطوة عملية تاخدها تعرض العربية على فنى تكييف مضمون يقولك ايه اللى عندك وايه اللى ناقص ايه تجيبة استيراد وايه جديد ويقدر كل حاجه والقرار فى النهاية ليك
واحب اقولك ان 205 ممتازة وموتورها يشغل تكييف مرتاح ويخلى العربية فعلا تلجة(لكبر سعة الموتور+صغر حجم العربية) والخلاصة لو هتكمل ع اللى عندك ان شاء الله مش هتعدى 1500 لغاية مايشتغل لو هتجيب كله من الاول يبقى فى حدود 3000 او 4000 وخصوصا انك هتجيب كل حاجه جديدة
وربنا ييسرلك كل حال
قديم 24-03-2011, 12:22 PM
hanymi45 hanymi45 غير متواجد حالياً

hanymi45 is on a distinguished road

انا شاكر جدا لردكم واهتمامك وربنا يبارك لكم هو انا فعلا اعتقد مش متأكد طبعا انه حاحتاج كل حاجه المهم انى اعرف مكان كويس تخصص فى البيجو 205 علشان مايبوظ حاجه ويفتى