العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA

كيا KIA احد اعمدة عملاق الصناعة الكورى اندمجت مع هيونداى لتصبح اكبر مجموعة فى كوريا الجنوبية بينما بدات باعادة تجميع موديلات مازدا القديمة من اشهر الموديلات بيكانتو - سيراتو - ماجنتيس - كارينز - ريو - اوبيروس - كارنفال - سورانتو

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما هو تقييمك لوكيل كيا و مراكز الخدمه
سئ (لن أذهب إليه تاني، حاروح لميكانيكي متخصص) 11 14.86%
سئ ( سأذهب إليه تاني، معنديش بديل) 15 20.27%
جيد 33 44.59%
ممتاز 15 20.27%
المصوتون: 74. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 22-03-2012, 05:24 PM
muhamedaly muhamedaly غير متواجد حالياً

muhamedaly will become famous soon enough
افتراضي رد: ما هو تقييمك لوكيل كيا و مراكز الخدمه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة muhamedaly مشاهدة المشاركة

عملت صيانه ال120 الف امبارح في مركز ابو رواش لعربيتي الكيا برايد سيدان 2002 وللاسف لاحظت الاتى.1-العربيه صوتها بقي وحش خالص عن الاول وحسيت بعد ممشيت من المركزاني دي مش عربيتي واني راكب نقل.2-لمبة الحزام اللي في التابلوه كانت شغاله ودلوقتي اختفت.مش عارف لغوها ليه الظاهر مش عاوزيني استخدم الحزام.3-العربيه بقت تحدف يمين لدرجة اني رجعت بيها المنيا وانا متضايق ومتغاظ لانها كانت زي الساعه وطارة الدركسيون بقت مش عدله ومش عارف اشوف العدادات كويس 4-الاسوأ اني وقفت في الطريق للاستراحه ولما حبيت اكمل فوجئت ان العربيه مش عاوزه تدور الكلام ده بالليل علي الصحراوي الغربي ومعايا مراتي وولادي ووالدتي المهم رفعت الكبوت لاكتشف ان المركز المحترم مربطش كابل البطاريه السالب وفك من مكانه.ركبته باليد لغاية ما ارجع ولكن طول الطريق وانا خايف ليكون في عجله مش مربوطه ونضييع بسبب ناس مستهتره .لكن احمد لله وصلنا بالسلامه.5-كنت عاوز الصق جلده مش عارف اسمها ايه وبلغت مهندس الاستقبال بيها لكن للاسف سابوها علي التابلوه.6-الخدمه محترمه وناس اخر ذوق لدرجة ان المهندس مشى الساعه 4:30 من غيير ما استلم العربيه وسلمهالي عامل الغسيل اللي غسل العربيه ولم اجد احد يسئلني اخبار العربيه ايه او انت مبسوط ولا لأ او يجرب معايا العربيه.طبعا انا اتصلت بخدمة العملاء واشتكيت فقالو هنخلي المهندس اشرف يكلمك لكن انا رفضت لانه من الذوق انه كان استني وسلمني العربيه لاني المفروض في مكان محترم بيحمل اسم كيا مش في الشارع.وبالتالي اي واحد صحبي بيفكر يشتري عربيه هنصحه يبعد عن كيا .واللي معاه كيا يبعد عن فرع ابو رواش.ان شاء الله لو هغير العربيه مش هتكون كيا.
اتصل بي اليوم المهندس المشرف علي صيانة عربيتي في مركز صيانة كيا ابو رواش ليوضح لي ما حدث وان العربية كان من المفروض ان تبقي ليوم اخر بالمركز .وطلب مني الرجوح مرة اخري لفحص العربيه واستكمال ما بها .فسألته هل احجز ميعاد للقدوم اليكم فاجاب لا واعتبر ان دي عربيتي.بصراحه انا مبسوط ان مركز كيا بيحترم عملائه وبيحترم الاسم اللي بيحمله kia .إن شاء الله انا هرجع للمركز تاني وهكتب اللي حصل معايا .والمكالمه دي تجعلني احس ان اللي حصللي مكنش مقصود وان ده مش اسلوب فرع ابو رواش .شكرا EIT واتمني ان تكونوا في المقدمه دايما
قديم 17-04-2012, 08:36 PM
moh515 moh515 غير متواجد حالياً

moh515 is on a distinguished road
افتراضي رد: ما هو تقييمك لوكيل كيا و مراكز الخدمه

.. توكيل كيا فى ابورواش من اسوا التوكيلات على الاطلاق.. فانا لى تجربتين وكل منهما تؤكد ماقلتة من انة السىء على الاطلاق .. بداية ذهبت الية .. لان السيارة السيراتو 2010 .. كانت ىجايبة وش سلندر زى ما المهندس قلى .. واستمر الاصلاح حوالى 40 يوم .. وكانت المصنعية بعد الرجاء والمحايلة 14الف جنية وكسور .. تصوروا ! ..وعند مراجعة المقايسة التى مازلت احتفظ بها تم ادراج اكثر من 20قطعة غيار اثمان الدزء الواحد اكثر من 3 اضعاف سعرة الطبيعى علاوة على ان معظمها لم يتم تركيبة اصلا ....... المرة الثانية كان هناك مشكلة فى المساعد الامامى اليمين .. وعند الفحص ذكر الفنى بالتوكيل ان السيارة سوف تتكلف مبدئيا 22الف جنية .. اى واللة العظيم .. وهنا يععدما هدأت وذالت الصدمة .. طلبت خروج السيارة .. لاانى لااريد اصلاحها .. فطلبوا منى 200 جنية رسوم الفحص .. وبعد شجار تم تخفض المبلغ الى 100 مقابل غسيل السيارة .. وفى اليوم الثانى ذهبت الى ورشة عادرية بالعباسية بالمنطقة الصناعية وغيرت المساعد وظبت اتزان وزوايا .. وتكلف هذا 600 جنية واصبحت السيارة تمام .. اقول عذة التجربة .. حتى يكون التقييم موضوعيا