العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 12-09-2011, 12:30 PM
aass aass غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدنى
هواياتي: السيارات

aass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of light
افتراضي رد: محتار يا جماعة بليز وارجو المساعدة

اللانوس والفيرنا وجهين لعملة واحدة اشترى اللى ترتحلها
انا معايا شيفرولية لانوس 2010 من الزيرو والحمد لله العربية كويسة
يفضل تشترى من الوكيل اضمن
بالنسبة لاستلام العربية
بص يا سيدى
اولا معاينة العربية زى الجسم الخارجى والتكييف وحوض الماتور والشنطة والانوار والمساحات والكاسيت والمرايات لو كهرباءوتخلى بالك من عداد الكيلو متر انه يكون شغال والمعرض مش فاصله
ثانيا اللى هاتستلمه مع العربية زى الاستبن والكوريك ومفتاح العجل والعدة(مفك+مفتاح+شنطه)وضم ان الكاسيت والبطارية وطقم طاسات و
ثالثا اهم حاجة تطلع تجرب العربية وتتاكد ان مفيش اصوات غريبة وان لمبة التشيك بتطفى بعد الدوارة
رابعا ورق العربية زى شهادة المنشأ ومبايعة جنرال موتورز ومبايعة ليك
خامسا لازم تطابق رقم الشاسية والموتور بتوع العربية مع الورق(انا شخصيا كانو فى المعرض هيدونى عربية غلط)
كمان تبص على العدادات والمؤشرات
الكتالوج والضمان هتاخده من منصور بعد الترخيص
الموتور لازم يتلين بس موتور ال لانوس بيبقى متلين الى حد ما
الربية بتكون بنسختين مفتاح
يا رب اكون افدتك ويا ريت لو حد يعرف حاجة تانية يقول
ومبروك مقدما
قديم 12-09-2011, 12:34 PM
aass aass غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدنى
هواياتي: السيارات

aass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of light

اللانوس والفيرنا وجهين لعملة واحدة اشترى اللى ترتحلها
انا معايا شيفرولية لانوس 2010 من الزيرو والحمد لله العربية كويسة
يفضل تشترى من الوكيل اضمن
بالنسبة لاستلام العربية
بص يا سيدى
اولا معاينة العربية زى الجسم الخارجى والتكييف وحوض الماتور والشنطة والانوار والمساحات والكاسيت والمرايات لو كهرباءوتخلى بالك من عداد الكيلو متر انه يكون شغال والمعرض مش فاصله
ثانيا اللى هاتستلمه مع العربية زى الاستبن والكوريك ومفتاح العجل والعدة(مفك+مفتاح+شنطه)وضم ان الكاسيت والبطارية وطقم طاسات و
ثالثا اهم حاجة تطلع تجرب العربية وتتاكد ان مفيش اصوات غريبة وان لمبة التشيك بتطفى بعد الدوارة
رابعا ورق العربية زى شهادة المنشأ ومبايعة جنرال موتورز ومبايعة ليك
خامسا لازم تطابق رقم الشاسية والموتور بتوع العربية مع الورق(انا شخصيا كانو فى المعرض هيدونى عربية غلط)
كمان تبص على العدادات والمؤشرات
الكتالوج والضمان هتاخده من منصور بعد الترخيص
الموتور لازم يتلين بس موتور ال لانوس بيبقى متلين الى حد ما
العربية بتكون بنسختين مفتاح
يا رب اكون افدتك ويا ريت لو حد يعرف حاجة تانية يقول
ومبروك مقدما
قديم 12-09-2011, 01:32 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

بص يا كبير الانوس كانت كويسة ايام ما كانت دايو لكن اللي بينزلها منصور دلوقت ممكن تبقي اي حاجة غير انها لانوس - وبالنسبة للفيرنا متهيالي انت مش حتبقي مرتاح فيها لان صالونها ضيق جدا وانت ماشاء الله طويل يبقي حاجة من اتنين يا تفكر في حاجة تكون واسعة استعمال بالمبلغ اللي معاك وخصوصا ان سواقتك ضعيفة يا تدور علي حاجة تلنية غير الاتنين دول - وياريت قبل ما تدور علي اي عربية شوف الاول اقرب مركز صيانة ليها : قريب منك ولا لأ وكويس وسمعتة كويسة ولا لأ عشان متجيبش عربية وبعدين تدوخ بيها لو لاقدر الله حصل فيها حاجة

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 12-09-2011, 02:09 PM
blade2011 blade2011 غير متواجد حالياً

blade2011 is a jewel in the roughblade2011 is a jewel in the roughblade2011 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akerima مشاهدة المشاركة

بص يا كبير الانوس كانت كويسة ايام ما كانت دايو لكن اللي بينزلها منصور دلوقت ممكن تبقي اي حاجة غير انها لانوس - وبالنسبة للفيرنا متهيالي انت مش حتبقي مرتاح فيها لان صالونها ضيق جدا وانت ماشاء الله طويل يبقي حاجة من اتنين يا تفكر في حاجة تكون واسعة استعمال بالمبلغ اللي معاك وخصوصا ان سواقتك ضعيفة يا تدور علي حاجة تلنية غير الاتنين دول - وياريت قبل ما تدور علي اي عربية شوف الاول اقرب مركز صيانة ليها : قريب منك ولا لأ وكويس وسمعتة كويسة ولا لأ عشان متجيبش عربية وبعدين تدوخ بيها لو لاقدر الله حصل فيها حاجة
ايوة ياباشا الحاجة الكويسة بالنسبة ليا هية اللوجان بس بغض النظر فعلا شكلها مش بيعجبنى ازواق تانى حاجة انا كنت واقف برة العربية وصاحبها مشغلها ومشغل التكيفف اية دة صوتها عالى جدا بجد زى الشيفرولية الدبابة يعنى حسيت بجد اوى انها هاتنط من صوتها اخر حاجة انا لو هاقسط وكدة حاتحاج يعنى لو خبطتها عربية تكون صيانتها على الاقل رخيصة يعنى المها بسهولة لكن اللوجان اة بدات تنتشر وقطع الغيار بدات فعلا بس مش كلها واغلب القطع المعمرة لسة ماانتشرتش فعلا واللوجان فى التوكيل صيانتها غالية وحتى لو خلصت تامين واقساط وانا ناوى اقسط اول سنة واكيش الباقى بعد كدة مش هابقة فاضى اروح التوكيل لو اتخبطت ولا جرالها حاجة كل شوية او ان فعلا اصرف عليها المصاريف دى كلها دة لا قدر الله وجرالها حاجة
قديم 12-09-2011, 02:39 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blade2011 مشاهدة المشاركة

ايوة ياباشا الحاجة الكويسة بالنسبة ليا هية اللوجان بس بغض النظر فعلا شكلها مش بيعجبنى ازواق تانى حاجة انا كنت واقف برة العربية وصاحبها مشغلها ومشغل التكيفف اية دة صوتها عالى جدا بجد زى الشيفرولية الدبابة يعنى حسيت بجد اوى انها هاتنط من صوتها اخر حاجة انا لو هاقسط وكدة حاتحاج يعنى لو خبطتها عربية تكون صيانتها على الاقل رخيصة يعنى المها بسهولة لكن اللوجان اة بدات تنتشر وقطع الغيار بدات فعلا بس مش كلها واغلب القطع المعمرة لسة ماانتشرتش فعلا واللوجان فى التوكيل صيانتها غالية وحتى لو خلصت تامين واقساط وانا ناوى اقسط اول سنة واكيش الباقى بعد كدة مش هابقة فاضى اروح التوكيل لو اتخبطت ولا جرالها حاجة كل شوية او ان فعلا اصرف عليها المصاريف دى كلها دة لا قدر الله وجرالها حاجة

والله يا استاذي انا مجابت سيرة اللوجان انا كان كلامي ليك لوجة الله فقط - بس عموما لو مش عاجبك شكل اللوجان فية سانديرو شكلها احسن - وعلي فكرة الصوت اللي انت بتسمعة من الماتور لما التكييف بيبقي شغال دا صوت مروحة التبريد ودي بتبقي السرعة التانية بتاعتها مش صوت الماتور والسرعة دي بتشتغل بس لما تكون العربية واقفة او علي سرعة اقل من 30 كيلو عشان قدرة التكييف ما تقلش لكن وانت ماشي السرعة دي مابتشتلغش اصلا

وبرضة انا لا بقولك لوجان ولا سانديرو انا بقولك علي الصح(من وجهة نظري) قبل ما تشتري اي عربية زيرو شوف النوع اللي توكيلة قريب منك لانك متضطر انك تعمل صياناتك في التوكيل مدة 3 سنوات عشان ما تفقدش الضمان واهم حاجة سمعة التوكيل دا كويسة ولا مدوخ البشر

وبالنسبة للاستعمال بالمبلغ اللي معاك دوس وماتقلقش بس قبل ما تشتري اكشف علي العربية كويس - في المرور وعند ميكانيكي نضيف سيبك من موضوع التوكيلات دا - وربنا يوفقك لما فية الخير باذن الله

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima