العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 17-08-2011, 05:19 AM
ALNAZER ALNAZER غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الناظر
التخصص العملى: مدرس
هواياتي: السيارات بانواعها

الموقع: اسواااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان
ALNAZER is a jewel in the roughALNAZER is a jewel in the roughALNAZER is a jewel in the rough
خبر مشاكل اللانوس كتييييييييييييييييييييييي ييييييييييييير

أولا أنا عندى شيفروليه لانوس 2010 مكملتش سنة خد عندك المشاكل :-
1- بعد شهرين غيرت البطارية لأن بطاريتها اللى جاية بيها باظت و تلفت تماما
2- بعد 3 شهور من شرائها جديدة من الصالة غيرت طلمبة البنزين
3- تكييف اللانوس ضعيف جدا مقارنة بباقى الانواع من السيارات التى فى مستواها
4- عفشة اللانوس عليه العوض و كل سنة وانت طيب بعد 7 شهور فقط
5- فرامل اللانوس ضعيفة و تخليك تسمع كل أنواع الشتايم و السباب و انت ماشى بيها
و على فكرة يا انا بتكلم عن اللانوس موديل 2010 لأنى وجدت أن الموديلات الاقدم منها افضل بكثير و اقوى و انا جربت ده فى اللانوس موديل 2006 فهى أفضل بمراحل من عربيتى و الظاهر كده انا خدت حتة بمبة ( بوووووم )
:w6w2 00504112245306e:w6w200504 112245306e:w6w20050411224 5306e
قديم 17-08-2011, 05:53 AM
alaa ameen alaa ameen غير متواجد حالياً

alaa ameen is on a distinguished road
افتراضي رد: مشاكل اللانوس كتييييييييييييييييييييييي ييييييييييييير

أنا بصراحة كنت متردد جدا بين الانوس والرينو لوجان بس بصراحة كل الناس رشحتلي اللانوس
وده لأنها طبعا عربية شعبية فقطع غيارها متوفرة وكل الناس بتفهم في صيانتها وسعر اعادة البيع ليها كويس !!
بس انا بصراحة لسة متردد لأني كنت شايف فيها عيب واحد وهو انها واطية جدا بالنسبة للشوارع عندنا في الأقصر
وطبعا بعد كلام حضرتك فأنا مصمم علي اللوجان وربنا يستر
ربنا يعينك
قديم 17-08-2011, 11:38 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

للأسف الجودة في النازل
و دي سمة التجميع و الصناعة المحلية

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 20-08-2011, 11:07 AM
asom_6 asom_6 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدنى

asom_6 is a jewel in the roughasom_6 is a jewel in the roughasom_6 is a jewel in the roughasom_6 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaa ameen مشاهدة المشاركة

أنا بصراحة كنت متردد جدا بين الانوس والرينو لوجان بس بصراحة كل الناس رشحتلي اللانوس
وده لأنها طبعا عربية شعبية فقطع غيارها متوفرة وكل الناس بتفهم في صيانتها وسعر اعادة البيع ليها كويس !!
بس انا بصراحة لسة متردد لأني كنت شايف فيها عيب واحد وهو انها واطية جدا بالنسبة للشوارع عندنا في الأقصر
وطبعا بعد كلام حضرتك فأنا مصمم علي اللوجان وربنا يستر
ربنا يعينك
الحقيقة أنا مريت بنفس حيرتك دى من شهرين لما قررت اشترى عربية فى حدود 70 الف وكان الاختيار منحصر بين اللانوس والفيرنا واللوجان ... وعلى الرغم من ان اللوجان المفروض تكسب المقارنة بمزايا الإيرباج وكمبيوتر الرحلات وكونها اعلى واحدة فى التلاتة عن الارض إلا أن عدم توافرها فى التوكيل وكونك مضطر تستنى حوالى شهرين علشان تستلم لأ وأيه تدفع كمان 10 الاف جنية جدية حجز كل ده مكانش فى صالح اللوجان وكمان نصيحة من احد مهندسى التوكيل (توكيل رينو نفسه) بعدم الارتباط بالرينو فى هذه الفترة لعدم وجود قطع غيار جديدة واردة للبلد فى هذه الظروف والموجود فقط هو الاستوك المتوافر بالتوكيل مع ارتفاع ثمنه المبالغ فيه مقارنه بالنوعين التانين وسعر اعادة البيع الضايع للوجان ..... وعليه انحصر التفكير فى كل من اللانوس والفيرنا وهما فوله وانقسمت نصين بمعنى موجودين بوفرة وبكل الالوان والاستلام فوراً .. قطع غيار رخيصة ومتوافرة وصيانة سهلة لأى ميكانيكى ... وعموما اللى حسم الموضوع بالنسبالى بينهم كون اللانوس 1500 سى سى يعنى استهلاك بنزين اقل واعلى شوية من الفيرنا عن الارض وكمان عدم ارتياحى لشكل الفيرنا والخطين البايخين على الكبود ... وكمان الخصم المعمول من منصور على السعر للانوس الكاملة 69990 والفيرنا 72250 على الرغم من ان اللانوس فيها حاجات زيادة زى كشافات الشبورة وراديو بدون اريال (هوائى) ... وبكده استقر رأيى على اللانوس وجبتها من شهرين دلوقت بس كل المشاكل المكتوبة فوق دى مظهرتليش لسه وعموما مادام العربية شغالة تاكسى بالكثافة دى فده مطمنى ان اى مشاكل ان شاء الله محلوله ... اتمنى ان تجربتى تفيدك
قديم 22-08-2011, 04:15 PM
aass aass غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدنى
هواياتي: السيارات

aass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of light

ربنا يصبرك بس على فكرة العيوب دى مش فى كل ال الشيفرولية لانوس