العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 16-10-2010, 10:20 AM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

اهم حاجة المعاد المهم عملت فيه ايييييييييييييييييييه
طبعا لحقتة والحمد للة انقذت الهدوم

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 16-10-2010, 10:28 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

أوعى الردددددددد:-

يا مامي خوفت
ههههههههههههههه

أنا برضه أستغربت جدا لما دورت على معنى الكلمة, وأن الموضوع ميفرقش حاجة عن عصابة أعضائها بيحاربوا أعضاء العصابات التانية.

فعلا الالتراس ما هم الاي مجموعات عصبية وليست عصابية ولكل له غرض وهدف منهم المدمر ومنهم المعمر على حسب نوايا الزعماء والقادة في الالتراس

كان نفسي اسمع مثال عن التراس حماية البيئة
التراس مكافحة التدخين
التراس توعية الشباب باي مشكلة
التراس دفع سحلفة التنمية ( متنفعش تبقى قاطرة ولا عربية ولا موتوسسيكل ولا عجله حتى )
التراس تحرير فلسطين
التراس حماية كبار السن
التراس حماية النشء والاطفال
التراس الاطباء لمكافحة الامراض
التراس الصيادلة وشركات الادوية لمكافحة غلاء الادوية ( لا مؤاخذه يا بيدوس)
التراس الزراعييين لتعمير الصحراء
التراس التجاريين لمكافحة الغلاء
التراس تيسير الحج والعمرة بدون مقابل ( مش نصب في نصب)
التراس مكافحة الفقر المائي
التراس مكافحة الحروب
التراسات كتييييييييييييييييييييييي يييييييييييير بس اللي يفهم ويسمع

وفى موقع عربى بقى لقيت تعريف مصيبة, أخبط دى:-

ههههههههههههههههههههههه, تعريف مجرم,وكمان مفتحش موضوع الضرب وحروب الجوريلا اللى بتجرى بين الألتراس وبعضهم, بس أيه رأيك؟

لا ياخويا افتح وقول وهات اللي عنك ما صدقنا سمعنا صوتك وبعدت عن اللاب ولولا شوية
هههههههههههههههههه

ربنا يمسيك بالخير يادوك, فكرتنى بأيام صخر والبيزك, والرسم بالأوامر, هو ده الكومبيوتر, مش ويندوز وماك ولينكس والحاجات اللى بتحول الكمبيوتر من أعظم أبتكار فى ال100 سنة اللى فاتوا لأداة غرضها لعب كونكر والشات على الفيس بووك وحاجات تانية مش كويسة.

عندك حق والله
فكرتني مرة ايام ما كنت بشتغل تسويق كمبيوتر كنت في مول المعادي ودخل واحد وشله من اصحابة وبيفرجهم على الجهاز اللي بيتعمله
بعد ما خرجوا بسال الللي بيظبط الجهاز هو فيه ايه
قالي جهازه وبيفرجهم عليه وبياخد رأيهم اصله موسوس شوية
طيب مهو عارف انه داخل مكان محترم ومجربكم قبل كده ( اللي فهمته من كلامهم )
قالي اصه كان عاوز يعلي الامكانيات وبيسالهم ايه الأفضل علشان الجهاز يسد معاه
ليه هو عامل مواصفات ايه
1... 2..... 3......... 4................
يا نهار مش فاااااااااايت كل ده ولسه بيفكر يجيب ايه كمان
الحاجة دي اصلا مش موجوده في السوق لان قليل جدا اللي بيجيبها
قالي منا عارف ده احنا موصيين عليها تيجي من بره بقالها شهر ولسه واصلة النهاردة
تخيلوا عامل كام الجهاز ده
خلي بالكم جهاز متجمع مش اوريجنال وعلشان يلعب بيه مش اكتر ولا هيتشغل جرافيكس ولا برمجه ولا اي حاجة خااااااااالص غير اللعب ومعدل الاجهزة وقتها 3 او 4 الآف للشباب لزوم الميديا والجيمز والنت
اضربو رقم كده
7
7
7
7
7
7
7
7
7
7
7
7
7
هااااااااه تخيلتو

17 الف بسسس

أنا لسه عندى جهاز صخر من اللى بيشتغل بالكارتيج, وكان أحلى حاجة زمان لما أقعد ألعب عليه, كانت أيام روعة.

والله كويس يا عموره انا كده هجيلك يوم نطلعه وننضفه ونشغله تاني كانت ايام حلوة والله ايام الصخر ده

عندي ابن خالي بقى محافظ على اول بي سي جابه كان فيه هارد 500 ميجا بقوله هتعمل بيه ايه
قالي كمان 20 سنة هيقولوا اللي عنده حاجة اثرية من الكمبيوتر يجيبها هروح اوديه يكون وقتها ده يسوي ملايين
ههههههههههههههه

وفاكر أول ماجابولى بى سى, وكنت طاير من الفرحة, وفى أقل من سنة كنت خلاص عرفت كل أساسيات الموضوع الويندوز والكمبيوتر والعيلة كلها كانت بتجيلى (ولسه) علشان مشاكل الكمبيوتر بتاعتهم (الكلام ده من 6 سنين ولا حاجة).

متفكرنيييييييييييييش على الرغم من وجود اكتر من واحد بيعرف يعمل ويظبط الدنيا الا اني برضة على راسي ريشة متفهمش ليه برضة كلهم مصرين اني لازم افحص واتطقس وادبس واقعد اظبطلهم

وكان نفسى أتعلم لغة برمجة, واتعلمت html وجربت جافا, ومشيت شوية فى python بس فى الأخر أيقونة فاير فوكس بتنتصر

وانا كمان كان نفسي وقتها كنت هموت واتعلم فورتران وراها سي وفيجوال سي وسي بلس بلس
بس لقيت الدورات غاليه ومكنتش متوقع نتيجتها كبرت دماغي من المووايل دي كلها ويرتني ما كبرت بندم النهاردة اشد الندم

ونصيحة لأى أب وأم مستقبليين, كتب المدرسة فى الرياضة والفيزياء والكيمياء والأحياء وبالذات الكمبيوتر كنووووووز, أوعى حد يفرط فيها

يا حبيبي دي العلوم الاساسية اللي حياتنا ماشيه بيها والحمد لله اخوك حتى يومنا هذا فاكر شوية نظريات اي نعم مش كتير لكن بقدر اوظف اللي اعرفه على العكس من غيري اللي الموضوع بالنسباله كان امتحان وعدي زي شباب النهادرة تسأل الواحد بعد الثانوية العامة ميعرفش الاف من كوز الذرة

أنا هتجنن علشان الأقى كتاب الكمبيوتر بتاع أعدادى بتاع البيزك.

تدفع كاااااااااااااااااااااااا م

أما بالنسبة لموضوع الفن, فحضرتك قلت المفيد كله فى جملة واحدة

"لكن اللي مش حلو انك تعرضها باسفاف وابتذال زي قضايا الزواج العرفي والعلاقات المثلية والمحرمات وزنا المحارم والعشوائيات اللي فلقنا بيها خالد يوسف"

أنا كنت داخل أكتب تعليق كبيييييييييير, بس قريت الجملة دى, وفيه حاجة مهمة قوى جت فى دماغى, لو مثلا أنا أتفرجت على فيلم, وشفت حاجة أنا مكنتش عارفها, هنسميها الشعكبوت, أيا كانت, فعل أو شئ, أول حاجة هعملها أنى هدور على الشعكبوت علشان أعرف أيه هو, وبييجى منين, وهكذا وهكذا, يعنى دلوقتى دورى تحول من توعية الناس بتصرف أو فعل مشين, لدفعهم للبحث عنه ومحاولة أيجاده, وأفلام خالد يوسف اكبر مثال ومشاهدها المشينة بالذات, ولو شلنا كلمة الشعكبوت وحطينا بدالها أى كلمة من اللى حضرتك ذكرتهم, يبقى ضاعت العفة والحياء اللى فى المجتمع, والتوعية ليها أصول برضه.

ومجيبش تصرفات فى الفيلم, زى شباب بيعاكسوا بنات, وأقول أنا بوعى بالقضية, مالشباب هيفتكر الموضوع عادى, ومش مشكلة أنى أعمله, وخاصة فى فيلم زى أوقات فراغ, الشباب عملوا وسووا, وفى الأخر محصلهمش حاجة تكفر عن اللى عملوه, وده بيدى رسالة غلط للمتفرج لو مفكرش كويس فى اللى شافه, أنك ممكن تعمل اللى هما عملوه وتطلع عادى من غير عواقب.

الله ينور علييييييييييييييييييييييي ييك خلاصة اللي انت قلته بقى
1. التعلم بالنموذج
2. حب الفضول والاستكشاف
3. الممنوع مرغوب
4. الاحداث المخفية الظاهرة مشوقة للبحث اكتر
5. المحاكاه للنموذج او الحراك الاجتماعي
حط دول كلهم مع عدم وجود وقت عند الاهل للمتابعه والتربية

بس يا واد ياعموره انت كلك على بعض 18 سنة ايه الكلام الكبير ده انت متأكد انك 18 والا بتنصب عليا

وحاجة كمان, لما أنا عايز أوعى الناس بحاجة, معملش فيلم وأجيب فيه مصر فى أسوأ صورة ممكنة, وأحشر فيه مشاكل الدنيا والأخرة, وأقول أن الفيلم بيعبر عن مصر, ويتعرض على روتانا مرة أو أثنين كل شهر علشان "يزيد وعى" الأخوان العرب بمشاكلنا, ولا أيه

لا مهو الاخوة العرب عارفين الللي فيها بس بيستعبطو لكن الاجيال اللي قدك مش عارفه ولا فاهمة حاجة غير الظواهر اللي قدامهم بس منه لله اللي كان السبب

التوعية هى دور الجمعيات الأجتماعية والدولة المغيبة, مش دور مخرج أو مؤلف المفروض أنه يقدم فن يرقى بالناس, ولما فيلم زى الناصر صلاح الدين ياخد لقب أحسن فيلم فى السينما العربية والناس هتفتكره لمئات السنين,

يا سلااااااااااااااااااااااا ام
كان اول امبارح بيتعرض على نايل سينما وفضلت اتفرج عليه كله من الاول للأخر واقارن بينه وبين اي فيلم النهاردة مفيش اي وجه مقارنه
فينك يا اسيا تيجي تشوفي
الفيلم ده حطت فيه كل ما تملك لدرجة انها افلست وكانت بتحارب علشان تكمل باقي الفيلم شوف بقى الكلام ده سنة كام ووالوان وكم كبير من الممثلين وكمل مهوووووووووووووول من الكومبارس
لكن اعيب عليه موضوع اللغة العربية - العامية المختلطة
تروح النهاردة تقول لمنتج تعالى اعملي فيلم زي ده مستحييييييييييييل
ده فيلم محمد علي اللي كان هيعمله يحيي الفخراني مرضيوش يعملوه خوفا انه ميحققش ايرادات
واتحول لمسلسل اتمنى اني اشوفه وانه يطلع كويس زي حاجات كتير من يحي الفخراني ما طلعت قبل كده

وعلى ما اذكر احمد السقا في مرة قال انه نفسه انه يعمل فيلم تاريخي زي ناصر صلاح الديل بس للأسف مفيش ولا شركة تقدر تتحمل ميزانية فيلم زي ده النهاردة
او يمعنى اصحي ميرضوش يتعملوا فيلم زي ده هما عاوزين شوية هشك بشك على شوية جينز وبديهات وبدل رقص ولانجيري وحقق مبيعات وشكرا على كده
لا والكارثة كل سنة تلاقيهم رايحين يقابلوا ربنا في الحج والعمرة ويقولك انما الاعمال بالنيات وربنا اللي هيحاسبني مش انت
يعني هو ربنا كان قالك افتن الشباب والا والا والا والا

مش هنفتكر حين ميسرة خالص أو هنفتكره بسمية الخشاب وغادة عبد الرازق ,

احلى حاجة بقى ان الستات بتحب غادة وسمية اكتر من الرجالة
هههههههههههههههههههههه

وأنا بكتب الكلام ده أغنية أنا بكره أسرائيل جت فى دماغى.

انا عندي تحفظ على الاغنية دي
انا بكره دولة اسرائيل
لكن اسرائيل ده نبي الله يعقوب عليه السلام وهو ابو سيدنا يوسف عليه السلام وابن سيدنا اسحق عليه السلام ابن نبي الله ابراهيم عليه السلام
ومن هنا صله القرابة اللي بينا وبينهم علشان كده لما بيتكملو عننا بيقولو ولاد العم علشان احنا من ذرية اسماعيل عليه السلام وهما من ذرية اسجاق عليه السلام
لكن طبهها ده حق يراد به باطل
لكن نقول ايه بقى منه لله اللي كان السبب

معلش أنا طولت قوى, بس أصلى مابصدق الاقى حتة أقول رأيى فيها فى موضوع معين.

لا يا حبيبي طول براحتك عمك خالد موافق انك تطول وتقول كل اللي عندك وانا كمان بشجع اهو

وكل سنة وأنت طيب ياكبييييييييير, عقبال ماتفرح بأحفاد أحفادك, ونهنيك فى الموضوع ده برضه بعيد ميلادك.

وبعدين أنتوا بتعملوا مقابلات وأجتماعات من ورانا ولا أيه, أنا عايز التفاصيل كلها تنزل فى الموضوع, عمال أقرى كنايات غريبة (أبو عمو وأبو دنيا)ورحلات بالعربيات وبتاع, هو فيه أيه بالظبط؟

ولا رحلات ولا حاجة ياعمور
دول بيرتبو رحله صيد من غيري انا وانت بس ربنا وقفهالهم لما نرضي عنهم
ايه رأيك تيجي نروح
ههههههههههههه

لا بجد رحلة الصيد دي موضوع قائم لما يتمجمع اكبر عدد علشان التكلفة لان المركب بتاخد 300 جنية فعلى الاقل يكون فيه 10 طالعين علشان التكلفة تقل شوية

اما عن الالقاب فلو انت بتركز شوية بدل ما تقعد تلعب سوليتير كنت عرفت
ابو دنيا احمد ممدوح ( علشان الدنيا اللي كل شوية يشتم فيها فسميته ابو دنيا )
ابو نسمة احمد بدر ) علشان نسمة زميلته اللي وزنها 150 كيلو وكانت هتكسرله المساعدين )
او عمر مش ابو عمو خالد خليفة
انا بقوله ابو عمر كنيته بابنه عمر
واحمد ممدوح بيقوله ابو عمو علشان صعيدي زيه
هههههههههههههههههههههههه
وانت ابو لولا ودرش علشان ادمانك للولا والعفريت اللي حاطه في الكرسي اللي جنبك

وملكش دعوة بيا انت فااااااااااااااااااهم
POLI CEEP OLICEE

لحسن والله اروح ابلغ عنك في المرور واقول انك ماشي من غير رخصة

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون

التعديل الأخير تم بواسطة sad-bird ; 16-10-2010 الساعة 11:17 AM
قديم 16-10-2010, 10:30 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

لا ياعم
كورسير بيزعل احنا ناويين على واحد تانى حخلية يلف حوالين نفسة قريب

قاعد مستني بشغفففففففففففففففففففففف ف
اصلي بحب ابو دنيا قوييييييييييييييي
ههههههههههههههههههه

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 16-10-2010, 10:33 AM
corsair
Guest

بس مش باين عليك المصايب دى

ههههههههههههههههههههههههه هههههههه

علشان تعرف بس اني اتغيرت تغير كلي وجزئي مش قولتلك بقية انسان آلي متطور

اللى حصل فى فيفى دة ذنب العقيد اللى انت عقدتة فى عيشتة

ماشي يا ابو حميد وانا بردك هاخد بذنب المدام اللي شاربه المر منك يا مزواج
قديم 16-10-2010, 10:46 AM
corsair
Guest

زمان كانوا بيودونا مدرسة بس مش فاكر اسمها كان فيها ميدان ضرب نار وافتكر مرة فجاونا بان عندنا ضرب نار وممنوع الزوغان ياما ايامنا حتبقى سودة وكنت يوميها لابس الحتة اللى على الحبل لان كان ورايا ميعاد مستنية بقالى مدة ولابس تيشرت ابيض وبنطلون جينز لبنى فاتح
المهم الصول ربنا يكرمة قالى انبطح
ياعم الحاج انا لابس ابيض ابوس ايدك مينفعش
انبطح
طب اضرب وانا واقف
انبطح
طب وانا قاعد
انبطح
طب خمسة جنية
ماشى
وسابنى اخيرا من غير مضرب نار واخدت الدرجة النهائية فى ضرب النار اللى انا اساسا مكنتش شايف هى الورقة اللى حضرب عليها فين

اخص علي ده زمن ولما الحرب تقوم ان شاء الله هترشي مين علشان متحربش يا مواطن