العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 23-12-2010, 07:02 AM
الصورة الرمزية citroeen
citroeen citroeen غير متواجد حالياً

citroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to behold
نقاش انتا بتشترى سيارة (صينى) عشان هى كفاءة و لا ظروف اقتصادية؟؟؟

السلام وعليكم لاحلى ناس هنا كنت عايز اسال الناس الى اشتريت عربيية صينى او لسة بتفكر بصراحة هل انتا بتشترى عشان الظروف الاقتصادية وعربيية رخيصة و اهى تمشى الحال و خلاص ويلا على البركة و لا هى فعلا انتا بتشتريها عشان سمعت كل خير عليها وكفاءة وقطع متوفرة وكويسة وبتستحمل يعنى من الاخر هى دى فعلا العربيية الى كان نفسك فيها وهل انتا رادى بيها كاسيارة جامدة ولا لما تسد لما يتحسن الاخوال المادية وهل بعد ماشتريتها قولت ان الصناعة الصينية بجد بتنافس السوق العالم كل انواع العربييات و لا بتنافس الاسعار وخلاص وعدم الكفاءة وشكرا لكل الناس
قديم 23-12-2010, 07:14 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انتا بتشترى سيارة (صينى) عشان هى كفاءة و لا ظروف اقتصادية؟؟؟

ياريت الردود يااخوانى اصحاب السيارات الصينيه

قديم 23-12-2010, 12:51 PM
الصورة الرمزية odaoda
odaoda odaoda غير متواجد حالياً
التخصص العملى: هندسة مدنية

odaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant future

سؤال جميل جدا جدا
بص يا باشا
انا لما جيت اشترى
كان قدامى فنفس الرينج سيارات كتيرة
جاك الى 15 الى جبتها والافيو والاكسنت مانويال والفيات بونتوا ود
وكلهم نفس السعر تقفريبا
وقارنت دول طبعا مع عربيات صينى اخرى زى الbyd والاسبيرانزا
لكن السعر الدفوع فالعربية طبعا مش قثليل دة يجيب كل العربيات الى ذكرتها انا دى
المهم انى لقيت عربية واسعة جدا وخاماتها متميزة وشكلها رهيب وسعرها متميز
لاحظ ان السعر جة فالاخر لان كدة كدة انا هدفع نفس الفلوس يعنى مش استخصار ولا حاجة
طبعا مع الامكانيات والاوبشن المغرى فخدت قراراى واتوكلت على الله
بس نصيحة لاى حد خايف من الصينى بلاش تشترية
والف شكر على الموضوع الجميل دة يا باشا

jac b 15
وللصين .. كلمة اخرى

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

سبحــــــــــانك مــــــا اعظمــــــــــــــك
قديم 23-12-2010, 04:38 PM
الصورة الرمزية ahmed2801
ahmed2801 ahmed2801 غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط طالب الصحه والستر
التخصص العملى: مدير ادارة ورش صيانة وإصلاح الديزل فى البترول
هواياتي: ميكانيكا الديزل-التكنولوجيا الحديثة

ahmed2801 is a glorious beacon of lightahmed2801 is a glorious beacon of lightahmed2801 is a glorious beacon of lightahmed2801 is a glorious beacon of lightahmed2801 is a glorious beacon of light

اولا شكرا على هذا الموضوع الجيد
ثانيا لما جيت اشترى الشيرى A11 من اربع سنين كان موجود من فئتها الاكسنت العادة واللانوس ولكن الشيرى كانت فل اوبشن وبنفس السعر وهى فعلا جميلة وماعملتش معايا والحمد لله اى دقة نقص وثابتة على الطريق والصناعة الصينية الموجودة فى العربية حلوة فعلا وماركات عالمية مصنعة فى الصين(بوش وVDO) بس التوكيل والمستوردين بيجيبو قطع غيار درجة ثانية لكن الاصلى اللى فيها ممتازة وكفائه فعلا وانا مش ندمان انى اشترتها

الحمد لله الحى القيوم الذى لااله الاهو
أحمد شحاتة صالح
قديم 23-12-2010, 05:31 PM
tifa_1979 tifa_1979 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Export Logistics supervisor
هواياتي: كرة القدم

tifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to behold

السيارات الصينى مش رخيصة علشان نقول ظروف الاقتصادية
انا لسه شارى byd f3 gli لما جيت اجبها كان امامى الساجا والفرنا واللانوس فى نفس الرينج
لقيت مميزاتها اكتر (واسعة فى الصالون والشنطة وارتفاعه عن الارض وكمان بقى امكانياتها)
ده غير كفاءتها فى السوق وخصوصا مع التاكسى وتوافر قطع الغيار لقيت هبقى غلطان جدا لما مشترتش السيارة الرائعه ديه والحمد لله هى معيا ذى الفل