العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس

فولكس فولكس فاجن Volkswagen من اكثر السيارات مبيعاً فى العالم وتضم حاليا شركات سكودا وابيزا واودى وتستحوز عليها بورش الالمانية من اشهر سياراتها بيتلز جولف بولو جيتا باسات توران وطوارق وسوران كروس فوكس

قديم 24-01-2011, 06:24 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقرير مفصل عن TSI (اللى قلبة ضغيف مايدخلش)

شكرا انيجما علي الموضوع
لكن ايه رأيك في استعمال بنزين 92 مع ال tsi
ولا لازم 95؟؟

حـازم خـضـر

قديم 24-01-2011, 08:28 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

تسلم ايدك يا باشا على الموضوع الوافى

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 24-01-2011, 11:20 AM
الصورة الرمزية مهند النجار
مهند النجار مهند النجار غير متواجد حالياً
من انا؟: مسافر
التخصص العملى: طالب 3 ثانوي
هواياتي: cars swimming football

مهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond repute
Talking رد: تقرير مفصل عن TSI (اللى قلبة ضغيف مايدخلش)

vw das auto

رمضان كريم
قديم 24-01-2011, 11:48 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

أولا فعلا الماتور جبار بس هوا مش إختراع التيربو فكرة قديمة وموجودة من فترة كبيرة. سواء تربو أو سوبر.
بس إنهم ينزلوه في ماتور ستوك من شركة زي فولكس هوا دا الإختراع. الإختراع فعلا في مدى تناغم التعديل على الماتور ياعني مش إضافة لا دا نازل معاه من شركته.
على فكرة أنا حظيت بشرف تجربة الجولف 2010 بجد حاجة جميلة إنك تبقى حاسس إنك ممكن تطلع من أي عربية في الشارع ماشية جنبك.
الفتيس كمان ناعم جدا ومابتحسش بالنقلات وممكن دا بسبب عدد نقلاته بس رائع.

قديم 24-01-2011, 06:09 PM
الصورة الرمزية engima
engima engima غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: طالب هندسة
هواياتي: القيادة

engima is just really niceengima is just really niceengima is just really niceengima is just really nice
رأى رد: تقرير مفصل عن TSI (اللى قلبة ضغيف مايدخلش)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

شكرا انيجما علي الموضوع
لكن ايه رأيك في استعمال بنزين 92 مع ال tsi
ولا لازم 95؟؟
الشكر لله يا باشا انا سمعت من كذا واحد (ولله اعلم) ان ال95 بيدى قوة المحرك والعرم المذكورين ولكن 92 لن يعطى اداء 95 و سوف يعطى قوة وعزم اقل من المذكور
- بس انا اعرف اذا كان نظام الحقن فى المحرك بنزين+تربو ينبغى استخدام 95 للاداء الافضل و العمر الافتراضى الاطول (فمابالك يا باشا دا فى تربو و سوبر تشارجر و هوا اصلا موتور صغير و الموتور دا صعبان عليا اوى كأنه ولد صغير واتنين نزلين فيه ضرب وكل ما تدوس بنزين الضرب يكتر فبلاش يعنى نزودها عليه و نديلة 92 ) .
- واحب اشير لحاجة خطيرة جدا انا اشك ان المحرك ده ينجح فى مصر لان عمره الافتراضى هيكون قليل و سياستنا احنا المصريين فى الصيانة غير الاوروبيين هما الموتور عندهم لما يحصله حاجة بسيطة يرموا ( اللى بيجلنا طبعا فى الحرفيين) و يجيبو مكانوا واحد فا مابتفرأش معاهم حكاية العمر الافتراضى دى ولكن عندنا بيعملو صيانة للموتور و ممكن الموتور يرقد فى العربية لحد ما العربية تنتهى فأكيد عندنا هتختلف معانا حكاية العمر الافتراضى..... وشكرا لمرورك يا استاذ حازم.

every thing has gone mad

الكلمات الدليلية
tsi