العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 03-12-2012, 09:19 PM
اشرف طه اشرف طه غير متواجد حالياً

اشرف طه is on a distinguished road
افتراضي رد: مساعده ضروري بدل مولع في العربية

]يوجد قطعة انتيمونيا خلف الموتور خلف الانجيكشن تحت شويه قطعة انتيمنيا متلت اى بها ثلاث فتحات
القطعة دية دايما بتبقى دايبة بسبب املاح المياه اكيد هى السبب لان حصل معايا نفس المشكلة ودوخت لحد لمل فكيت اللغز غيرها هى تمنها حوالى 25 جنيه بس بلاستيك ياريت تجيبها استعمال احسن
قديم 04-12-2012, 12:02 AM
هانى عيسى حسان هانى عيسى حسان غير متواجد حالياً

هانى عيسى حسان is a jewel in the roughهانى عيسى حسان is a jewel in the roughهانى عيسى حسان is a jewel in the rough
افتراضي رد: مساعده ضروري بدل مولع في العربية

مساء الفل يا حسام انا كنت بعتلك على الخاص مش عارف وصلت والا لاء وعلى العموم انا هكتبلك تانى التجربه علشان تقدر تحدد المشكله فين
اولا:هتعمل كبس لدوره الريداتير وتشوف التسريب فين الاماكن اللى ممكن يكون فيها التسريب
1:-الشجره اللى وره المنافولد ودى عباره عن مشترك مياه مكون من 3 فتحات ودى بتبقى بايشه خالص وممكن تكون بايظه وتغيرها بسيط جدا تمنها 15 جنيه
2:- احد الطبب الموجوده فى الموتور واماكنهم فى 2 ورا المنافولد ولو فى واحده منهم او الاتنين هتبقى مضطر تغير جوان منافولد معاك بالمره وفى 4 طبب تانى موجودين تحت اوش الفرن اللى فى الامان ربما تكون واحد اواكتر محتاجه تتغبير ولو هتغير اى طبه منهم هتبقى مضطر تغير جوان فرن الشكمان معاهم بالمره تمن الطبه الواحد 5 جنيه وجوان المنافولد ب15 وجوان فرن الشكمان ب10 جنيه هتقولى طب ايه علاقه الجوانتا بالكلام ده هقولك لانهم ببساطه بيتطلعوا بايظين خالص ومش هينفع تركبهم تانى
3:-احد الخراطيم المسئوله عن دوره المياه ودى على حسب الخرطوم يعنى فى قطعه عامله 15 وقطعه عامله 10 على حسب اللى بايظ منك
4:- غطاء القربه ممكن يكون البلف بتاعه نشف فبقى مش بيحكم بخار الماء الناتج عن درجه غليان دوره المياه فيتم التسريب ايضا وسعره 25 الاصلى الالمانى
5:- لو مفيش اى تسريب خالص ودوره المياه اتكبست ومفيس اى تنفيس يبقى انت كده دخلت فى قصه جوان وش السلندر وده بيبقى خلاص حمص ونشف لدرجه انه بياكل المياه بطريقه ملحوظه جدا وبيتم تغيره وسعر الجوان حاجه نضيفه اوى كنت جايبه 35 جنيه
6:- الريداتير ممكن برضوا يكون فيه خرم فبيسرب المياه
بص بقا علشان تحدد المشكله امشى بالعربيه مشوار صغير بليل لحد ما تسخن واركن جنب البيت وخلى معاك كشاف ولو فى اى تسريب مياه من اى حاجه من اللى قلتلك عليها دى هيبان جدا معاك وهتقدر بسهوله تحدد التسريب منين
يارب اكون قدرت افيدك وانا تحت امرك فى اى استفسار تانى وابقى طمنى انت عملت ايه
تحيــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــاتى