العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN

نيسان NISSAN من اعرق الشركات اليابانية بدات فى عام 1923 باسم داتسون وهى الان تعيش ازهى عصورها تحت قيادة اللبنانى الاصل كارلوس غصن بعد اندماجها برينو الفرنسية اشهر موديلاتها : صنى تيدا مورانا التيما وبريميرا وسكاى لاين وميكرا GTR 350Z

قديم 28-10-2010, 11:29 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى مع السبع بخصوص (الهزة) أو (الرعشة) والله حاجة تكسف!

هو فى سبب قوى التوكيل استبعده قبل كده الا و هو قواعد الماتور بس انا فاكر حضرتك كنت قولت ان الرعشة مش مستمرة فيبقى فعلا مش قواعد الماتور لانها لو ضعيفة كانت الرعشة بقت مستمرة

اما بالنسبة لباقى الاسباب مع التكييف فتقريبا كلهم بس لو حنرتبهم فى رايى اقواهم ال IAC

انا افتكرت حاجة مهمة جدا انا اسف عما قولته سابقا عن سلوك البوجيهات لان الصنى مفيهاش سلوك بوجيهات ده كل بوجيه راكب عليه كويل منفصل مباشرة بدون سلك بوجيه الكويل داخل فيه تقريبا سلكين صغيرين واحد من البطارية و التانى من الكومبيوتر و الله اعلم

طبعا ال EGR ثم التنفيثات
لان التكييف يعتبر حمل زائد فاى خلل فى الحاجات دى و غيرها يبان اكتر مع التكييف

و برضه جرب موضوع سائل تنظيف الرشاشات الامريكى الى بيضاف على التانك زى ده مثلا

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 28-10-2010, 11:58 PM
Dr.Khaled Youssef Dr.Khaled Youssef غير متواجد حالياً

Dr.Khaled Youssef has a spectacular aura aboutDr.Khaled Youssef has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

هو فى سبب قوى التوكيل استبعده قبل كده الا و هو قواعد الماتور بس انا فاكر حضرتك كنت قولت ان الرعشة مش مستمرة فيبقى فعلا مش قواعد الماتور لانها لو ضعيفة كانت الرعشة بقت مستمرة

اما بالنسبة لباقى الاسباب مع التكييف فتقريبا كلهم بس لو حنرتبهم فى رايى اقواهم ال IAC

انا افتكرت حاجة مهمة جدا انا اسف عما قولته سابقا عن سلوك البوجيهات لان الصنى مفيهاش سلوك بوجيهات ده كل بوجيه راكب عليه كويل منفصل مباشرة بدون سلك بوجيه الكويل داخل فيه تقريبا سلكين صغيرين واحد من البطارية و التانى من الكومبيوتر و الله اعلم

طبعا ال EGR ثم التنفيثات
لان التكييف يعتبر حمل زائد فاى خلل فى الحاجات دى و غيرها يبان اكتر مع التكييف

و برضه جرب موضوع سائل تنظيف الرشاشات الامريكى الى بيضاف على التانك زى ده مثلا
فعلا عاجز عن الشكر
بس هى الموبينا الواحدة دى او ال(كويل) الواحد دة مش ممكن يكون فيه مشكلة زى اسلاك البوجيهات؟
قديم 29-10-2010, 12:34 AM
khaled khaled khaled khaled غير متواجد حالياً

khaled khaled is on a distinguished road
عاجل رد: تجربتى مع السبع بخصوص (الهزة) أو (الرعشة) والله حاجة تكسف!

السلااااااااااااااااااام عليكم
خالد باشا
انا لي راي بسيط واتمني تعمله عند ميكانيكي بره وهو مش مكلف ولا في خطوره ولا حاجه
أولا انا لي راي ان ترشيح الزيت له علاقه بالرعشة لان ترشيح
قديم 29-10-2010, 12:35 AM
khaled khaled khaled khaled غير متواجد حالياً

khaled khaled is on a distinguished road
للاهمية رد: تجربتى مع السبع بخصوص (الهزة) أو (الرعشة) والله حاجة تكسف!

السلااااااااااااااااااام عليكم
خالد باشا
انا لي راي بسيط واتمني تعمله عند ميكانيكي بره وهو مش مكلف ولا في خطوره ولا حاجه
أولا انا لي راي ان ترشيح الزيت له علاقه بالرعشة لان ترشيح الزيت تحت الراس يعني من جوان وش السلندر
يعني في تسريب خفيف من الوش وكمان معاه بيكون تسريب للكبس من احد البساتم عشان كده بيحصل رعشة
ده رايي والحل انه تفك غطا التكهات وتعيد تربيط وجه السلندر بعنايه وتغسل الماكينه وتتاكد انه الزيت الي علي الماكينه نظف ومالوش أثر وتديها يومين 3 وترجع تشوف مكان الزيت في زيت ظهر ثاني او لا واعتقد ان شاء الله اذا ما فيش زيت سوف اروح الرعشه اذا عملت كذا وفض الوضع زي ما هو ارجع قول ثاتي مره عشان اقلك علي الاسباب الثانيه بس خلينا الاول واحده واحده وارجوك طمني الي حصل معاك
وربنا يوفقكك
قديم 29-10-2010, 07:50 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaledtawab مشاهدة المشاركة

فعلا عاجز عن الشكر
بس هى الموبينا الواحدة دى او ال(كويل) الواحد دة مش ممكن يكون فيه مشكلة زى اسلاك البوجيهات؟
لا حضرتك اطمأن ال 4 كويل سلام 100 % لان دول بالذات السكانر بيشوفهم

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا