العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 16-07-2010, 07:17 PM
الصورة الرمزية M.ALaa 92
M.ALaa 92 M.ALaa 92 غير متواجد حالياً

M.ALaa 92 will become famous soon enough
افتراضي رد: مقارنة بين ميسوبيشي لانسر 2010 (الشكل القديم) وبين كيا سيراتو

انا لية سؤال صغير
لية السيراتو بتتباع كتير جدا و هى كسر زيرو مع ان الميتسوبيشى نادرا اما تلاقى حد بيبعها كسر زيرو و مش ده كده يعيب السيراتو اما عربية ماشية بالكتير 20000 و يجى صاحبها عايز يبعها طب لية سؤال يطرح نفسة؟؟
قديم 19-07-2010, 12:17 AM
compuworld compuworld غير متواجد حالياً

compuworld is on a distinguished road

اليابانى يابانى وأفضل بالتأكيد من الكورى.
قديم 19-07-2010, 12:32 AM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_o_sakr مشاهدة المشاركة

من البرشور بتاع لانسر القديمه (البوما) 1600cc 77kw(105hp)@ 6000rpm & 138N.m (14.1kg.m)@4500rpm
و لانسر الجديده (شارك) 1500cc 80kw(109hp)@ 6000rpm & 143N.m(14.6kg.m)@4000rpm
و انتشار العربيه بيخلى سعر اعاده بيعها احسن مش اقل (شوف لانسر ولانوس و هيونداى و غيرها من العربيات المنتشره سعر اعاده بيعها ايه و شوف الهوندا و السوبارو و غيرهم بالرغم من انهم عربيات كويسه جداً انما سعر اعاده بيعهم وحش علشان مش منتشرين)
و حته اليابانى لا يقارن بالكورى علشان افضل كتير دى عقده اليابانى فقط لاغير, نعم من الممكن ان تكون بعض السيارات اليابانى افضل من بعض السيارات الكورى و لكن ليس بالقدر الى معاه نقول مفيش وجه مقارنه

مع فائق أحترامى لحضرتك واحد تاجر قالى إنه أتعرض عليه سيراتو جديدة وسعرها 90 ألف جنية يعنى نقصان حوالى 13 ألف جنية وكانت كسر زيرو رفضها لأنه مش هايعرف يبيعها لأنه ببساطة محدش بيشترى كورى كسر زيرو
ثبات اللانسر أعلى مائة مرة من السيراتو وللعلم السيراتو ما هى ألا منظر مع سعر مبالغ فيه جدا مثلا اللانترا ب93 ألف تعالى نشوف السيراتو بأى؟؟؟

قديم 19-07-2010, 09:10 PM
compuworld compuworld غير متواجد حالياً

compuworld is on a distinguished road

أنا إشتريت لانسر 1600 من مصرية (الوكيل) منذ شهر 8 الماضى وحينما أمشى فى الشارع لا يغرينى منظر السيراتو لأننى أعتبر أن سيارتى أعلى وأقيم منها ، فيكفى أنها سيارة يابانى 100 % كما أن ركوبتها عندى أفضل من السيراتو ولكننى مثلا أنظر إلى السيارات الأعلى وحينما أفكر فى التغيير مثلا سأنظر إلى الهوندا سيفيك فهى سيارة تحفة بجد وكذلك الإسكودا أوكتافيا والجيتا ثم الأعلى منهم وهى الفولكس باسات.

شعارى هو إذا كنت تريد شراء عربية جيدة نسبيا ورخيصة ( أقل من 90 ألف جنيه) ممكن تشترى عربية كورى أما أعلى من ذلك فكر فى اليابانى على طووووووووووووول والأعلى من ذلك فكر فى السيارات الألمانى فهى أفضل بالتأكيد.
قديم 20-07-2010, 12:45 AM
malakcar malakcar غير متواجد حالياً

malakcar is on a distinguished road

ممكن سؤال
انا محتار اشتري سيراتو خليجى كويتى بالمواصفات الاتية (10 ايرباج) سى دى شنجر 6 اسطوانات طبعا sx ولاكن الجنط 17 وانا سمعت انة فية مشكلة والشركة قالت انة فى ضمان 3 سنوات او 60000 ب1700 جنية ولا اشتري الوكيل بس المواصفات فقيرة على فكرة الخليجى 116 الف وطبعا مفيش لانسر با 116 الف صح ارجو النصحية